MotoGP 2022: Silly Season

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Dorna har definitivt något i görningen angående miljövänlighet och "carbon footprint"...Alla som jobbar inom MotoGP har nyligen fått svara på ett gigantiskt formulär om bl.a. resvanor, hur man tar sig till racen, hur långt man har till flygplatsen och hur man tar sig dit...

Återstår att se vad detta landar i...rädda världen från att behöva utstå MotoE genom att tvinga kalixbon att åka tåg till racen...?
Ja, det kanske blir att teknikerteamet ansluter via teams, föraren kan ju själv skruva på fjädringen? :|

Eller helt elektroniska race istället? :O Slipper man risk för smitta bland publiken också, två flugor i en smäll liksom...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, det kanske blir att teknikerteamet ansluter via teams, föraren kan ju själv skruva på fjädringen? :|

Eller helt elektroniska race istället? :O Slipper man risk för smitta bland publiken också, två flugor i en smäll liksom...
Varför bara teknikerteamet ? Vad det gäller utsläpp så står ju publiken för den största delen.
Så sluta med publik är väl det bästa för miljön, och det gäller väl all underhållning.
Publiken är det största miljöhotet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dorna har definitivt något i görningen angående miljövänlighet och "carbon footprint"...Alla som jobbar inom MotoGP har nyligen fått svara på ett gigantiskt formulär om bl.a. resvanor, hur man tar sig till racen, hur långt man har till flygplatsen och hur man tar sig dit...

Återstår att se vad detta landar i...rädda världen från att behöva utstå MotoE genom att tvinga kalixbon att åka tåg till racen...?
Ha ha ha ha, då får du nog åka i goood tid med tanke på tågens punktlighet här i sverige....:rofl

Men så lär det bli med verksamheter som vill bli accepterade, man får måla upp en snygg fasad så inte smutsen syns, annars blir man väl canceld som man säger numera.

Att det sedan verkligen är skitsamma har ingen betydelse då det är viktigt att förmedla rätt budskap i den nya religionen, annars riskerar den ju att falla ihop som det korthus den verkligen är.

Lite siffror, har sett olika så inget "exakt" men ungefär i bollhavet, ungefär 40% av energin går åt till transporter, ungefär 20% av transporterna är landtransporter(inkluderar ALLT, hoj, bil, lastbil, buss taxi, tåg osv.)flyget tar en 20% och resten är sjö/hav.

Denna energin som går åt är till över 80% fossil så som precis vem som helst kan se så är det fullkomligt skitsamma vad vi egentligen gör i vår lilla värld av racing när det kommer till att "rädda världen", allt är endast symbolåtgärder...

Vill man, på riktigt, göra något som ger avtryck så får man sluta producera varor annat än livsnödvändiga produkter lokalt, det får resultat på energiförbrukningen och därmed den fossila energin, vill säga tills produktionen kan upprätthållas fossilfritt och hållbart och därefter transporteras på samma sätt.

Men det skulle knäcka vår skuldbaserade ekonomi som endast finns kvar tack vare evig tillväxt och sannolikt störta välden i mindre och större konflikter om livsmedel och energi.

Så, det Är viktigt att det ser bra ut, på pappret, så vi kan fortsätta med vad vi nu håller på med, att det knappt har betydelse får man bara svälja tills detta dragit över, är löst eller vi avlidit vilket som nu kommer först.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Fyfan vad härligt det såg ut!

Saknar verkligen Australien, har ni inte varit där, åk dit!

Häftig natur och sjukt trevliga människor!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Nu kunde jag ju inte kolla:confused:. Men Tack för att du delar med dig av sådant en annan inte har tid att leta reda på:hjarta

Någon som vet vad den hemliga mannen från Gislaveds kommun har på gång 2022?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nya regler inför kommande säsong. Bl.a. sänks kvalgränsen från 107% till 105%, en ny större (355 mm) bromsskiva kommer tillåtas och åldersgränser höjs i Moto2 och moto3. Dessutom kommer en ny ställning som ”Judge of Fact” att finnas som är ensamt ansvarig för beslut kring överträdelser av bankanten, tjuvstarter, och vars beslut inte kan överklagas. Återstår att se om detta blir bättre än tidigare, får ändå en känsla av att detta kan skapa vissa kontroverser…

 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Är det bara jag som får känslan av att MM93 åter igen är mer illa däran än vad HRC vill påskina? David Emmet skriver så här om pressreleasen:
The press release wording is carefully neutral. Reading between the lines, the news is neither good nor bad.
Jag gör en helt annan tolkning. Texten är så pass försiktigt neutral att man snarare ska tolka den som negativ. Jag vet inte hur jag ska förklara det, men det känns som nån som fått negativa besked men som försöker gripa efter halmstrån och därmed projicerar nån slags önsketänkande utåt.

Jag är tveksam till att MM93 kommer vara med på nån av försäsongstesterna och han kanske rent av missar (minst) första racet. Det är rena spekulationer från min sida baserat på det diffusa språket som HRC nyttjat i senaste pressrelasen kring MM93s skada i ljuset av förra årets diffusa språk som då föregick en fördröjd premiär för MM93.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Pernat säger med att han inte tror på att Marquez är med på Sepang-testet.

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Pernat säger med att han inte tror på att Marquez är med på Sepang-testet.

Citat: Pernat: “Honda is looking for Mir" slut citat.
Men jag undrar om Mir funderar på Honda ?
Men rejält mer betalt än vad Suzuki klarar av kanske kan få Mir på andra tankar.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Inte helt relaterat till MotoGP men Danilo Petrucci vann 5e specialsträckan i Dakarrallyt. Han firade genom att storgråta såklart :D
Jag grät nästan också....
Så sjukt välförtjänt även om han inte kan vinna rallyt pga av tekniska problem redan på första kvalsträckan.

Apropå Mir till Honda så är väl säkert det vad alla unga spanjorer vill men hans silkeslena stil känns väldigt som motpolen till gridens kanske svåraste hoj. Så länge MM är aktuell så kommer han för alltid vara första valet och jag tvekar på att hondas andreförare får mer betalt än suzukis förste...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top