MotoGP 2022: Silly Season

Lite diverse från testerna.

Remy and Rauls första test med Tech-3.

Här från Yamma och Quarten som vill ha mer power.
Han skriver också att han gärna vill ha P1 under tester.
Jag visste inte att man tänkte så även under tester?
Trodde bara man ville förbättra nuvarande eller kommande hoj mer eller mindre utan tidskrav.

Här från Honda, Pol och Marc som framförallt, såklart, testar 2022.

Här Suzuki och Mir som verkar nöjd med både motor och chassie.
Så nöjd med chassiet så han funderar på att använda det redan denna säsong.
Man vill ALLTID vara P1! ALLTID!!!!!

Allt annat är bara bortförklarningar!
 
Bra och insiktsfull intervju (som vanligt) från motomatters där det verkar som MM mfl får vänta länge än på ett stadigare framdäck. Verkar vara upp till tillverkarna att lösa det med annat chassie mm för att passa den körstilen.


Michelin-mannen viftar ju undan flera relevanta argument mot deras däck med ”att det alltid varit så”. Han säger också att förutom Bagnaias reducerade prestanda på Silverstone så har de avslutat utredningarna om däcken som en ev. faktor och att data visat att det inte varit däcken, men glömmer bekvämt nog bort Oliveiras hekvaddade framdäck från Österrike…

Det var också tydligt vid övergången från Bridgestone till Michelin att Bridgestone-däcken var betydligt mer förutsägbara och med en jämnare reduktion av greppet under racen. Finns väl också en anledning till att Rossi mfl bytte till Bridgestone en gång i tiden, om det kanske är lite orättvist att lasta Michelin för synder från sådär 10-12 år sedan.
 
Michelin-mannen viftar ju undan flera relevanta argument mot deras däck med ”att det alltid varit så”. Han säger också att förutom Bagnaias reducerade prestanda på Silverstone så har de avslutat utredningarna om däcken som en ev. faktor och att data visat att det inte varit däcken, men glömmer bekvämt nog bort Oliveiras hekvaddade framdäck från Österrike…

Det var också tydligt vid övergången från Bridgestone till Michelin att Bridgestone-däcken var betydligt mer förutsägbara och med en jämnare reduktion av greppet under racen. Finns väl också en anledning till att Rossi mfl bytte till Bridgestone en gång i tiden, om det kanske är lite orättvist att lasta Michelin för synder från sådär 10-12 år sedan.
Ja lite undanviftande är det men inte alls på någon nivå som stör mig. Det som verkligen är skillnad för mig är de minskade marginalerna vilka utgör den överlägset största faktorn. Det har ju aldrig varit så här tight mellan förare vilket gör att man går från att jaga tiondelar till hundradelar. När det sker så tittar man ännu noggrannare på ALLT och kommer på nya saker som kan göras. Däcktrycket har enligt honom alltid varit väldigt viktigt men teamen fokuserade inte på det förän de fick lov att göra det och nu sitter de och gnäller om saker som de borde uppmärksammat själva. Även om motogp är spjutspetsen i teknik så har ju tillverkarna kvar sitt dna som de utgår ifrån men det räcker inte längre. Ducati kan inte vara ubersnabbast på rakan för att sen kräva en burkslav för att komma runt kurvan, Honda kan inte bara "göra" hojen med bäst spec för den går inte att köra och yamaha kan inte vänta på svepande kurvor för att komma om mm.
Nu måste alla vara lite bättre på allt varpå det uppstår nya problem som inte syntes innan.

Visst bridgestone var kanske mer förutsägbara fram men bakdäcket var ju av bakelit och gav betydligt mindre grepp. Jag ser det mer som ett körstilsproblem än ett däckproblem. MM mfl kan ju klaga på framdäcket men det är ju för dom har kört på bridgestones medans flera andra inte har en aning och bara kört michelin och kanske skulle sparka bakut om man bytte för bakdäcket inte gav tillräckligt med grepp.
En sak kan vi vara säkra på och det är att om det kördes på bridgestone skulle fortfarande förarna klaga på däcken när det inte går bra för dom....
 
Ja lite undanviftande är det men inte alls på någon nivå som stör mig. Det som verkligen är skillnad för mig är de minskade marginalerna vilka utgör den överlägset största faktorn. Det har ju aldrig varit så här tight mellan förare vilket gör att man går från att jaga tiondelar till hundradelar. När det sker så tittar man ännu noggrannare på ALLT och kommer på nya saker som kan göras. Däcktrycket har enligt honom alltid varit väldigt viktigt men teamen fokuserade inte på det förän de fick lov att göra det och nu sitter de och gnäller om saker som de borde uppmärksammat själva. Även om motogp är spjutspetsen i teknik så har ju tillverkarna kvar sitt dna som de utgår ifrån men det räcker inte längre. Ducati kan inte vara ubersnabbast på rakan för att sen kräva en burkslav för att komma runt kurvan, Honda kan inte bara "göra" hojen med bäst spec för den går inte att köra och yamaha kan inte vänta på svepande kurvor för att komma om mm.
Nu måste alla vara lite bättre på allt varpå det uppstår nya problem som inte syntes innan.

Visst bridgestone var kanske mer förutsägbara fram men bakdäcket var ju av bakelit och gav betydligt mindre grepp. Jag ser det mer som ett körstilsproblem än ett däckproblem. MM mfl kan ju klaga på framdäcket men det är ju för dom har kört på bridgestones medans flera andra inte har en aning och bara kört michelin och kanske skulle sparka bakut om man bytte för bakdäcket inte gav tillräckligt med grepp.
En sak kan vi vara säkra på och det är att om det kördes på bridgestone skulle fortfarande förarna klaga på däcken när det inte går bra för dom....

Enligt David Emmet (både i artikeln och i hans podd) så är det stora problemet att temperaturspannet där Michelin-däcken funkar är så begränsat, och det är något som drabbat alla typer av förare, oavsett körstil. Inkl. Quartararo. Kan inte se hur det är bra att det blir svårare att förutsäga när och hur däcket fungerar, eller att det ska krävas en analysavdelning bara för att veta om man är på rätt sida av däckets temperaturspann eller ej. Då är det ju inte lika mycket förarens skicklighet som avgör utan mer om kombon hoj+dagens temperatur råkar vara den rätta. Känns inte rätt i min värld.
 
Enligt David Emmet (både i artikeln och i hans podd) så är det stora problemet att temperaturspannet där Michelin-däcken funkar är så begränsat, och det är något som drabbat alla typer av förare, oavsett körstil. Inkl. Quartararo. Kan inte se hur det är bra att det blir svårare att förutsäga när och hur däcket fungerar, eller att det ska krävas en analysavdelning bara för att veta om man är på rätt sida av däckets temperaturspann eller ej. Då är det ju inte lika mycket förarens skicklighet som avgör utan mer om kombon hoj+dagens temperatur råkar vara den rätta. Känns inte rätt i min värld.
Ja det verkar som det är det största problemet dock så har ju teamen satt sig lite själva i den sitsen genom att kräva att allokeringen av däck för varje race i februari. Släpper dom det till måndag före race eller liknande så kommer ju förhållandena stämma med däckens temperaturspann.

Det blir ju även ett teknikrace där det teamet som först funderar ut hur de kan ligga i spannet kommer tjäna mkt på det. Precis som det ska vara i racing.
 
Apropå banstandard, nu hintas det om att MotoGP-cirkusen inte kommer tillbaka till Austin om inte banägaren gör omfattande renoveringar av åtminstone delar av banan. I princip skull det då handla om att byta ut hela överbyggnaden (dvs de gruslager som ligger under beläggningen och ger stabiliteten till ytskiktet) samt även asfalten då.

 
Apropå banstandard, nu hintas det om att MotoGP-cirkusen inte kommer tillbaka till Austin om inte banägaren gör omfattande renoveringar av åtminstone delar av banan. I princip skull det då handla om att byta ut hela överbyggnaden (dvs de gruslager som ligger under beläggningen och ger stabiliteten till ytskiktet) samt även asfalten då.

Utan tvekan behövligt!
Tyckte det nämndes under race-dagarna att renovering var i planeringsstadiet iaf?
Men kan ha hört fel.
 
Energica, som är enhetstillverkaren till MotoE, lämnar serien efter 4 säsonger 2022.
 
Är det för tidigt att öppma upp för konkurrens? Vore ju trevligt om nån kan bygga en elhoj som inte blir avhängd av moto3-hojarna och med batterier som räcker längre än 12 minuter.
Men det kanske inte är tekniskt möjligt? ;)
 
Är det för tidigt att öppma upp för konkurrens? Vore ju trevligt om nån kan bygga en elhoj som inte blir avhängd av moto3-hojarna och med batterier som räcker längre än 12 minuter.
Men det kanske inte är tekniskt möjligt? ;)
Läste man intevjun från motomatters med KTM:s chefsingenjör så trodde han inte att de skulle gå över till el på länge utan trodde att det skulle införas något slags miljöbränsle istället.

Så nej, det kommer inte blandas in elhojar i klasserna på länge än tror jag.
 
Läste man intevjun från motomatters med KTM:s chefsingenjör så trodde han inte att de skulle gå över till el på länge utan trodde att det skulle införas något slags miljöbränsle istället.

Så nej, det kommer inte blandas in elhojar i klasserna på länge än tror jag.
Nej, att blanda in elhojar i någon annan klass skulle ju vara meningslöst såklart.
Tänkte mer om dom tänkte öppna upp motoE för flera tillverkare, så att det kan bli lite konkurrens och snabba på utvecklingen av elhojar.
Men det finns kanske inget intresse från dom stora tillverkarna än så länge.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top