MotoGP 2022 #1: Grand Prix of Qatar

Det är frusterande när Yamaha gång på gång har svagaste motorn t.ex.

Tror att det brister lite när alla tillverkare gjort ett enormt steg på rakorna och hänger med i kurvorna. Yamaha verkar just nu vara sämsta hojen. Det är befogat, speciellt med tanke på att han är regerande mästare. Han är the shit egentligen som lyckades vinna på Yamaha förra året.

Av de fem hojarna med lägst toppfart så återfinns alla fyra Yamaha-hojarna. De enda andra radfyrorna i mästerskapet ligger i topp på den listan.
 
Darryn körde riktigt slarvigt enligt Remy Gardner som tog femtonde plats dock. För mycket Moto3-körning, på gränsen till farligt.

Även i Moto3 uppvisade väl Darryn Binder lite väl mycket Moto3-körning, på gränsen till farligt…? Vill minnas att han på egen hand avgjore Moto3-VM i Portimao genom att ta ut Acostas ende konkurrent…?

Det är nog ett släktdrag. Jag har hört smeknamnet ”Dive Bomb Binder” fler än en gång, om fler än en person…
 
Även i Moto3 uppvisade väl Darryn Binder lite väl mycket Moto3-körning, på gränsen till farligt…? Vill minnas att han på egen hand avgjore Moto3-VM i Portimao genom att ta ut Acostas ende konkurrent…?

Det är nog ett släktdrag. Jag har hört smeknamnet ”Dive Bomb Binder” fler än en gång, om fler än en person…
Jag trodde det bara gällde Darryn?
Jag vet inte om jag tycker Brad varit speciellt ful sedan han kom till MotoGP?
Eller var det tidigare i hans karriär?
 
Jag trodde det bara gällde Darryn?
Jag vet inte om jag tycker Brad varit speciellt ful sedan han kom till MotoGP?
Eller var det tidigare i hans karriär?

Jag vill minnas att Brad Binder inte fick väldigt många kompisar under sin tid i Moto2…Lite för många omkörningar som gick ut på att komma in i svängen med lite för hög fart och sedan flytta på folk som redan var där.
 
Jag vill minnas att Brad Binder inte fick väldigt många kompisar under sin tid i Moto2…Lite för många omkörningar som gick ut på att komma in i svängen med lite för hög fart och sedan flytta på folk som redan var där.
"It's racing, not classical ballet"

mvh Max Biaggi
 
Jag vill minnas att Brad Binder inte fick väldigt många kompisar under sin tid i Moto2…Lite för många omkörningar som gick ut på att komma in i svängen med lite för hög fart och sedan flytta på folk som redan var där.
Hmmm, det låter misstänkt lik någon annan jag känner till...:rodnar
Tack, som vanligt bra att få svar från dom som är insatta! :tummenupp
 
Av de fem hojarna med lägst toppfart så återfinns alla fyra Yamaha-hojarna. De enda andra radfyrorna i mästerskapet ligger i topp på den listan.
Ja, märkligt att Yamaha inte kan hitta fler hästar i spisen, när Suzuki som väl inte alls har samma budget kan göra det med samma motortyp.

Det känns som att Suzuki verkligen har satsat stort under försäsongen på att göra hojen mer konkurrenskraftig, med både fler hästar och förfinad ride-height-device osv, förmodligen för att de är rädda att förlora Mir.

Yamaha däremot, vad har de gjort under vintern? Tagit fram ett nytt "aeropack", men inget mer?

Kan förstå Quartoraros frustration, varför har Yamaha inte bemödat sig att locka fram fler hästar, när Suzuki kan?

Miller sa väl att Suzuki måste ha hittat minst 30 hästar under vintern.
 
Ja, märkligt att Yamaha inte kan hitta fler hästar i spisen, när Suzuki som väl inte alls har samma budget kan göra det med samma motortyp.

Det känns som att Suzuki verkligen har satsat stort under försäsongen på att göra hojen mer konkurrenskraftig, med både fler hästar och förfinad ride-height-device osv, förmodligen för att de är rädda att förlora Mir.

Yamaha däremot, vad har de gjort under vintern? Tagit fram ett nytt "aeropack", men inget mer?

Kan förstå Quartoraros frustration, varför har Yamaha inte bemödat sig att locka fram fler hästar, när Suzuki kan?

Miller sa väl att Suzuki måste ha hittat minst 30 hästar under vintern.

Problemet är väl att det inte räcker att bemöda sig. Att plocka 300 literhästar ur en sugmotor, särskilt med en lång och flexande vevaxel som i en radfyra och samtidigt behålla körbarheten är inte så lätt…

Men visst, som Quarten sa, Yamaha bör studera noggrant vad Suzuki har gjort.
 
Ja, märkligt att Yamaha inte kan hitta fler hästar i spisen, när Suzuki som väl inte alls har samma budget kan göra det med samma motortyp.

Det känns som att Suzuki verkligen har satsat stort under försäsongen på att göra hojen mer konkurrenskraftig, med både fler hästar och förfinad ride-height-device osv, förmodligen för att de är rädda att förlora Mir.

Yamaha däremot, vad har de gjort under vintern? Tagit fram ett nytt "aeropack", men inget mer?

Kan förstå Quartoraros frustration, varför har Yamaha inte bemödat sig att locka fram fler hästar, när Suzuki kan?

Miller sa väl att Suzuki måste ha hittat minst 30 hästar under vintern.
Det gäller hitta rätt underleverantörer av motordelar.
Vars prylar håller i motorn.
Går inte alltid välja lägsta pris.
Och samma leverantör som förra året.
 
Yamaha däremot, vad har de gjort under vintern? Tagit fram ett nytt "aeropack", men inget mer?

Kan förstå Quartoraros frustration, varför har Yamaha inte bemödat sig att locka fram fler hästar, när Suzuki kan?

Det gäller hitta rätt underleverantörer av motordelar.
Vars prylar håller i motorn.
Går inte alltid välja lägsta pris.
Och samma leverantör som förra året.

Nu är det väl knappast så att någon MotoGP-tillverkare

- har skyldighet att i media redovisa vad man gjort under vintern
- har skyldighet att för lättflyktiga förare redovisa vad man gjort under vintern
- bara jobbar under vintern
- eller väljer komponenter och underleverantörer efter bästa pris.

Ingen sätter sig ner efter sista GP't i Valencia för att börja fundera på och rita på nya saker som ska användas under nästa säsong...Alla har naturligtvis en fortlöpande analys av sin prestanda och en betydligt mer långsiktig plan för de större stegen i utvecklingen. Kostruktions- och testarbetet kring vissa nya koncept kan pågå många månader såväl som år före en introduktion.

Och som vanligt kan till synes uppenbara beslut som fattats för flera säsonger sedan bita tillbaka flera säsonger senare, och då är det inte väldigt lätt att vända skutan över en natt.

Och som vanligt kan organisationens iver att introducera ännu fler GP'n på bekostnad av tillåten testtid bita tillbaka, med råge och dessutom rejält mot tidigare framgångsrika tillverkare. Men det är ju tydligen det åskådarna vill ha, enligt vissa inom organisationen.
 
Nu är det väl knappast så att någon MotoGP-tillverkare

- har skyldighet att i media redovisa vad man gjort under vintern
- har skyldighet att för lättflyktiga förare redovisa vad man gjort under vintern
- bara jobbar under vintern
- eller väljer komponenter och underleverantörer efter bästa pris.

Ingen sätter sig ner efter sista GP't i Valencia för att börja fundera på och rita på nya saker som ska användas under nästa säsong...Alla har naturligtvis en fortlöpande analys av sin prestanda och en betydligt mer långsiktig plan för de större stegen i utvecklingen. Kostruktions- och testarbetet kring vissa nya koncept kan pågå många månader såväl som år före en introduktion.

Och som vanligt kan till synes uppenbara beslut som fattats för flera säsonger sedan bita tillbaka flera säsonger senare, och då är det inte väldigt lätt att vända skutan över en natt.

Och som vanligt kan organisationens iver att introducera ännu fler GP'n på bekostnad av tillåten testtid bita tillbaka, med råge och dessutom rejält mot tidigare framgångsrika tillverkare. Men det är ju tydligen det åskådarna vill ha, enligt vissa inom organisationen.
Självklart kan en del långsiktiga beslut inte kan ändras över en natt, men just toppfarten har ju varit M1:ans absolut största svaghet de senaste två åren och borde väl därför vara högsta prio.

Quartoraro sa ju redan för två år sedan att han tyckte att Yamahan nästan var perfekt, förutom just toppfarten, men jag antar att det finns någon väldigt bra anledning till att Yamaha inte har gjort något åt detta, kanske pga kvalitén i materialet från underleverantörer, som någon var inne på...

Om man lyssnar på intervjuerna från förarna (samt Simon Crafar...) så får man ju intrycket av att Yamahan är klart minst uppdaterad av alla hojar till årets säsong, vilket iofs någon också måste vara...
 
Back
Top