MotoGP 2022 #1: Grand Prix of Qatar

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Det är frusterande när Yamaha gång på gång har svagaste motorn t.ex.

Tror att det brister lite när alla tillverkare gjort ett enormt steg på rakorna och hänger med i kurvorna. Yamaha verkar just nu vara sämsta hojen. Det är befogat, speciellt med tanke på att han är regerande mästare. Han är the shit egentligen som lyckades vinna på Yamaha förra året.

Av de fem hojarna med lägst toppfart så återfinns alla fyra Yamaha-hojarna. De enda andra radfyrorna i mästerskapet ligger i topp på den listan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Darryn körde riktigt slarvigt enligt Remy Gardner som tog femtonde plats dock. För mycket Moto3-körning, på gränsen till farligt.

Även i Moto3 uppvisade väl Darryn Binder lite väl mycket Moto3-körning, på gränsen till farligt…? Vill minnas att han på egen hand avgjore Moto3-VM i Portimao genom att ta ut Acostas ende konkurrent…?

Det är nog ett släktdrag. Jag har hört smeknamnet ”Dive Bomb Binder” fler än en gång, om fler än en person…
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Även i Moto3 uppvisade väl Darryn Binder lite väl mycket Moto3-körning, på gränsen till farligt…? Vill minnas att han på egen hand avgjore Moto3-VM i Portimao genom att ta ut Acostas ende konkurrent…?

Det är nog ett släktdrag. Jag har hört smeknamnet ”Dive Bomb Binder” fler än en gång, om fler än en person…
Jag trodde det bara gällde Darryn?
Jag vet inte om jag tycker Brad varit speciellt ful sedan han kom till MotoGP?
Eller var det tidigare i hans karriär?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag trodde det bara gällde Darryn?
Jag vet inte om jag tycker Brad varit speciellt ful sedan han kom till MotoGP?
Eller var det tidigare i hans karriär?

Jag vill minnas att Brad Binder inte fick väldigt många kompisar under sin tid i Moto2…Lite för många omkörningar som gick ut på att komma in i svängen med lite för hög fart och sedan flytta på folk som redan var där.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag vill minnas att Brad Binder inte fick väldigt många kompisar under sin tid i Moto2…Lite för många omkörningar som gick ut på att komma in i svängen med lite för hög fart och sedan flytta på folk som redan var där.
"It's racing, not classical ballet"

mvh Max Biaggi
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag vill minnas att Brad Binder inte fick väldigt många kompisar under sin tid i Moto2…Lite för många omkörningar som gick ut på att komma in i svängen med lite för hög fart och sedan flytta på folk som redan var där.
Hmmm, det låter misstänkt lik någon annan jag känner till...:rodnar
Tack, som vanligt bra att få svar från dom som är insatta! :tummenupp
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Av de fem hojarna med lägst toppfart så återfinns alla fyra Yamaha-hojarna. De enda andra radfyrorna i mästerskapet ligger i topp på den listan.
Ja, märkligt att Yamaha inte kan hitta fler hästar i spisen, när Suzuki som väl inte alls har samma budget kan göra det med samma motortyp.

Det känns som att Suzuki verkligen har satsat stort under försäsongen på att göra hojen mer konkurrenskraftig, med både fler hästar och förfinad ride-height-device osv, förmodligen för att de är rädda att förlora Mir.

Yamaha däremot, vad har de gjort under vintern? Tagit fram ett nytt "aeropack", men inget mer?

Kan förstå Quartoraros frustration, varför har Yamaha inte bemödat sig att locka fram fler hästar, när Suzuki kan?

Miller sa väl att Suzuki måste ha hittat minst 30 hästar under vintern.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, märkligt att Yamaha inte kan hitta fler hästar i spisen, när Suzuki som väl inte alls har samma budget kan göra det med samma motortyp.

Det känns som att Suzuki verkligen har satsat stort under försäsongen på att göra hojen mer konkurrenskraftig, med både fler hästar och förfinad ride-height-device osv, förmodligen för att de är rädda att förlora Mir.

Yamaha däremot, vad har de gjort under vintern? Tagit fram ett nytt "aeropack", men inget mer?

Kan förstå Quartoraros frustration, varför har Yamaha inte bemödat sig att locka fram fler hästar, när Suzuki kan?

Miller sa väl att Suzuki måste ha hittat minst 30 hästar under vintern.

Problemet är väl att det inte räcker att bemöda sig. Att plocka 300 literhästar ur en sugmotor, särskilt med en lång och flexande vevaxel som i en radfyra och samtidigt behålla körbarheten är inte så lätt…

Men visst, som Quarten sa, Yamaha bör studera noggrant vad Suzuki har gjort.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, märkligt att Yamaha inte kan hitta fler hästar i spisen, när Suzuki som väl inte alls har samma budget kan göra det med samma motortyp.

Det känns som att Suzuki verkligen har satsat stort under försäsongen på att göra hojen mer konkurrenskraftig, med både fler hästar och förfinad ride-height-device osv, förmodligen för att de är rädda att förlora Mir.

Yamaha däremot, vad har de gjort under vintern? Tagit fram ett nytt "aeropack", men inget mer?

Kan förstå Quartoraros frustration, varför har Yamaha inte bemödat sig att locka fram fler hästar, när Suzuki kan?

Miller sa väl att Suzuki måste ha hittat minst 30 hästar under vintern.
Det gäller hitta rätt underleverantörer av motordelar.
Vars prylar håller i motorn.
Går inte alltid välja lägsta pris.
Och samma leverantör som förra året.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Yamaha däremot, vad har de gjort under vintern? Tagit fram ett nytt "aeropack", men inget mer?

Kan förstå Quartoraros frustration, varför har Yamaha inte bemödat sig att locka fram fler hästar, när Suzuki kan?

Det gäller hitta rätt underleverantörer av motordelar.
Vars prylar håller i motorn.
Går inte alltid välja lägsta pris.
Och samma leverantör som förra året.

Nu är det väl knappast så att någon MotoGP-tillverkare

- har skyldighet att i media redovisa vad man gjort under vintern
- har skyldighet att för lättflyktiga förare redovisa vad man gjort under vintern
- bara jobbar under vintern
- eller väljer komponenter och underleverantörer efter bästa pris.

Ingen sätter sig ner efter sista GP't i Valencia för att börja fundera på och rita på nya saker som ska användas under nästa säsong...Alla har naturligtvis en fortlöpande analys av sin prestanda och en betydligt mer långsiktig plan för de större stegen i utvecklingen. Kostruktions- och testarbetet kring vissa nya koncept kan pågå många månader såväl som år före en introduktion.

Och som vanligt kan till synes uppenbara beslut som fattats för flera säsonger sedan bita tillbaka flera säsonger senare, och då är det inte väldigt lätt att vända skutan över en natt.

Och som vanligt kan organisationens iver att introducera ännu fler GP'n på bekostnad av tillåten testtid bita tillbaka, med råge och dessutom rejält mot tidigare framgångsrika tillverkare. Men det är ju tydligen det åskådarna vill ha, enligt vissa inom organisationen.
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Nu är det väl knappast så att någon MotoGP-tillverkare

- har skyldighet att i media redovisa vad man gjort under vintern
- har skyldighet att för lättflyktiga förare redovisa vad man gjort under vintern
- bara jobbar under vintern
- eller väljer komponenter och underleverantörer efter bästa pris.

Ingen sätter sig ner efter sista GP't i Valencia för att börja fundera på och rita på nya saker som ska användas under nästa säsong...Alla har naturligtvis en fortlöpande analys av sin prestanda och en betydligt mer långsiktig plan för de större stegen i utvecklingen. Kostruktions- och testarbetet kring vissa nya koncept kan pågå många månader såväl som år före en introduktion.

Och som vanligt kan till synes uppenbara beslut som fattats för flera säsonger sedan bita tillbaka flera säsonger senare, och då är det inte väldigt lätt att vända skutan över en natt.

Och som vanligt kan organisationens iver att introducera ännu fler GP'n på bekostnad av tillåten testtid bita tillbaka, med råge och dessutom rejält mot tidigare framgångsrika tillverkare. Men det är ju tydligen det åskådarna vill ha, enligt vissa inom organisationen.
Självklart kan en del långsiktiga beslut inte kan ändras över en natt, men just toppfarten har ju varit M1:ans absolut största svaghet de senaste två åren och borde väl därför vara högsta prio.

Quartoraro sa ju redan för två år sedan att han tyckte att Yamahan nästan var perfekt, förutom just toppfarten, men jag antar att det finns någon väldigt bra anledning till att Yamaha inte har gjort något åt detta, kanske pga kvalitén i materialet från underleverantörer, som någon var inne på...

Om man lyssnar på intervjuerna från förarna (samt Simon Crafar...) så får man ju intrycket av att Yamahan är klart minst uppdaterad av alla hojar till årets säsong, vilket iofs någon också måste vara...
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top