MotoGP 2021: Silly Season

Ja, han verkar ju vara lite av antitesen till Rossi när han var på topp, kvalade lite sådär men tog hem det på racet istället. Viñales kvalar oftast bra, men på racet funkar det ofta inte hela vägen.

Rossi kvalade väl faktiskt rätt bra när han var på topp, dvs när man fortfarande hade 45 min kval och körde på bridgestone. Vet att han typ prenumererade på BMWar som man fick som bästa kvalare under säsongen. Men det är ju ett drygt decennium sedan.
 
Rossi kvalade väl faktiskt rätt bra när han var på topp, dvs när man fortfarande hade 45 min kval och körde på bridgestone. Vet att han typ prenumererade på BMWar som man fick som bästa kvalare under säsongen. Men det är ju ett drygt decennium sedan.

Rossi körde på Michelin i nästan 10år fram tills att bridgestone kom med sitt nya framdäck och ett eller två år senare kom enhetsdäck.
 
Nu ska vi se om jag kan sammanfatta det jag läst/lyssnat på.

Esponsorama som Bastianini kommer åka för kan vara på väg att bli utlösta av VR46 för att få in Marini istället för Rabat som verkar vägra flytta på sig trots att han är sopsist med två testförare före sig...Sen är tanken att VR46 skall kontrakteras 2022-27 för samma plats. Dock vilket maskineri är lite tveksamt då ducce absolut vill ha kvar dom både pga den italienska kopplingen med VR46 academy och Rossi men den sammes långa relation med yamaha tros kunna göra att de tar petronas M1:or istället dock först 2022. Det är inte heller troligt att yamaha kan tillhandahålla hojar för tre stall(vet ej varför).

Så frågan är vad Petronas skall köra om det händer? Suzuki? Det är inte heller säkert då grisini som driver aprilias fabriksteam inte kommer göra det efter nästa säsong(tror jag) och då kommer leta efter nytt maskineri och Suzuki är inte ovilliga. Aprilia kommer förövrig göra det själva efter gresini lämnar.

Dock om min matte stämmer så kommer det iaf finnas två hojar till på griden efter nästa säsong.
 
Nu ska vi se om jag kan sammanfatta det jag läst/lyssnat på.

Esponsorama som Bastianini kommer åka för kan vara på väg att bli utlösta av VR46 för att få in Marini istället för Rabat som verkar vägra flytta på sig trots att han är sopsist med två testförare före sig...Sen är tanken att VR46 skall kontrakteras 2022-27 för samma plats. Dock vilket maskineri är lite tveksamt då ducce absolut vill ha kvar dom både pga den italienska kopplingen med VR46 academy och Rossi men den sammes långa relation med yamaha tros kunna göra att de tar petronas M1:or istället dock först 2022. Det är inte heller troligt att yamaha kan tillhandahålla hojar för tre stall(vet ej varför).

Så frågan är vad Petronas skall köra om det händer? Suzuki? Det är inte heller säkert då grisini som driver aprilias fabriksteam inte kommer göra det efter nästa säsong(tror jag) och då kommer leta efter nytt maskineri och Suzuki är inte ovilliga. Aprilia kommer förövrig göra det själva efter gresini lämnar.

Dock om min matte stämmer så kommer det iaf finnas två hojar till på griden efter nästa säsong.

Jag trodde det var Tito själv som ville sluta?
Fn tror jag maskinen skulle må bra av att styras av Marini istället.

Trots Rossis onekliga stjärnstatus och långa relation med Yamaha skulle det förvåna mig om Yamaha säger upp kontraktet med ett Petronas som på alla sätt gjort succé.
Men det kanske inte gillas att satelliter kör snabbare än fabrikare? :va

VR46 i MotoGP på Ducati skulle smaka mumma. :D

Två Suzuki till vore också mumma helt oavsett stall! :fakta
 
Rabats farsa lär har ju finansierat en stor del av Avintia, så om VR46 vill få en styrning till Luca Marini 2021 så får dom nog slanta upp.
Hursom lär stallet inte få nytt kontrakt med Dorna 2022 om dom inte hittar en kapitalstak köpare eller sponsor snart.
 
Rabats farsa lär har ju finansierat en stor del av Avintia, så om VR46 vill få en styrning till Luca Marini 2021 så får dom nog slanta upp.
Hursom lär stallet inte få nytt kontrakt med Dorna 2022 om dom inte hittar en kapitalstak köpare eller sponsor snart.

1,5 milj euro kostar det att lösa ut Rabat tydligen.
Det kan få följden att VR46 drar in sin Moto3 satsning vilket verkar troligt då det är tunt om italienska talanger i faggorna att ta in i serien.
 
Jag trodde det var Tito själv som ville sluta?
Fn tror jag maskinen skulle må bra av att styras av Marini istället.

Trots Rossis onekliga stjärnstatus och långa relation med Yamaha skulle det förvåna mig om Yamaha säger upp kontraktet med ett Petronas som på alla sätt gjort succé.
Men det kanske inte gillas att satelliter kör snabbare än fabrikare? :va
Hörde samma om Rabat själv men så fort det blev prat om att ersätta honom blev det tydligen annat ljud i skällan om att minsann hade kontrakt osv. Tror de för närvarande försöker locka med wsbk som ersättning.

Tror inte heller att Petronas kommer bli av med sina hojar MEN det är affärer vi pratar om och vi vet vem/vilket varumärke som får mest uppmärksamhet i hela gp-cirkusen...

Blev förvånad faktiskt av hur mkt större Rossi är än alla andra då jag var på plats i Catalunya förra året. Hälften av alla besökare på JL, MM, Espargarobrödernas, Vinales bakgård hade VR46 merchandise. Sånt räknas.
 
1,5 milj euro kostar det att lösa ut Rabat tydligen.
Det kan få följden att VR46 drar in sin Moto3 satsning vilket verkar troligt då det är tunt om italienska talanger i faggorna att ta in i serien.

VR46 kör team i Italienska Moto3 i CIV med. Deras bästa förare, Bartolini 16år, var uppe på podiet på hälften av årets race, varav en gång högst upp. Så dom har förare innom teamet om dom vill. Är nog snarare att dom har för liten organisation för att driva 3 VM-team och att dom erbjudit sin Moto3-VM plats i förhandling med annat team för att få in en av sina förare i MotoGP.
 
Har någon här koll på hur Repsol kommer att se ut 2021 nu när Alex Marquez visat att han är en vass förare som kan hantera Hondan ? Säkert är väl ändå att Marc Marquez och Pol Espargaro har kontrakt hos Repsol.
På tvåtaktstiden hade Repsol 3 hojar i motogp kommer jag ihåg, kan dom köpa en plats till Alex eller finns det annan möjlighet för Honda att behålla honom och bara ha Pol 2021 ?
 
Har någon här koll på hur Repsol kommer att se ut 2021 nu när Alex Marquez visat att han är en vass förare som kan hantera Hondan ? Säkert är väl ändå att Marc Marquez och Pol Espargaro har kontrakt hos Repsol.
På tvåtaktstiden hade Repsol 3 hojar i motogp kommer jag ihåg, kan dom köpa en plats till Alex eller finns det annan möjlighet för Honda att behålla honom och bara ha Pol 2021 ?
Var det verkligen på tvåtaktstiden? Har för mig att repsolteamet hade tre förare då Dovi körde där. 10 år sedan eller så...
 
Hörde samma om Rabat själv men så fort det blev prat om att ersätta honom blev det tydligen annat ljud i skällan om att minsann hade kontrakt osv. Tror de för närvarande försöker locka med wsbk som ersättning.

Tror inte heller att Petronas kommer bli av med sina hojar MEN det är affärer vi pratar om och vi vet vem/vilket varumärke som får mest uppmärksamhet i hela gp-cirkusen...

Blev förvånad faktiskt av hur mkt större Rossi är än alla andra då jag var på plats i Catalunya förra året. Hälften av alla besökare på JL, MM, Espargarobrödernas, Vinales bakgård hade VR46 merchandise. Sånt räknas.

Jag fick samma upplevelse av Rossis stjärnstatus i Qatar.
Men där var det nog 85-90% gulingar.
Sen var det nog 50/50 med MM och MM fans (Magnus Moss alltså :) ).
 
Var det verkligen på tvåtaktstiden? Har för mig att repsolteamet hade tre förare då Dovi körde där. 10 år sedan eller så...

Fick höra av en kompis att Alex Marquez ska köra Cal Crutchlovs Honda i team med Nakagami.
På tvåtaktstiden hade Repsol 3 förare under någon period.

1995 hade Repsol Doohan, Criville och Ito som förare.
1996-1999 utökade dom till 4 förare.
 
Last edited:
Nakagami skriver på för LCR för 2021 "and beyond".
https://www.motogp.com/en/news/2020/10/22/nakagami-signs-multi-year-deal-with-hrc/352199
Vet inte om artikeln är fri.

Känns som han gjort sig förtjänt av kontraktet. :)
Ska bli extremt spännande att se honom och Alex M på samma material.

Det där kan nog bli ett bra team om inte AM nu börjar krascha sönder sitt nya (själv)förtroende för hojen då, en Naka som utvecklar basen för hojen så den blir mer körbar och en AM som pushar materialet framåt från den basen. :tummenupp

Är det månne MMs frånvaro i år som gjort att Hondan ser mer körbar ut?
Har den utvecklats av den ende stabila Hondaföraren på griden?
Klart den har! Vilken annan data har det att gå på...?
 
Det där kan nog bli ett bra team om inte AM nu börjar krascha sönder sitt nya (själv)förtroende för hojen då, en Naka som utvecklar basen för hojen så den blir mer körbar och en AM som pushar materialet framåt från den basen. :tummenupp

Är det månne MMs frånvaro i år som gjort att Hondan ser mer körbar ut?
Har den utvecklats av den ende stabila Hondaföraren på griden?
Klart den har! Vilken annan data har det att gå på...?

Håller med, både Repsol och LCR ser spännande ut 2021.

Har inte reflekterat över det men så är det nog.
Den var ju inte så körbar i början för MM iaf...
Alex kanske är bra med inputs också?
 
Håller med, både Repsol och LCR ser spännande ut 2021.

Har inte reflekterat över det men så är det nog.
Den var ju inte så körbar i början för MM iaf...
Alex kanske är bra med inputs också?

Helt säkert men Naka är väl den som har gått jämnast längst fram och hojen ser mer lättkörd ut nu, den kraschar inte lika ofta iaf. ! :hihi
 
Hur mycket har Hondan utvecklats sedan MM skadade sig? Och är den verkligen mer körbar? Presterar Nakagami och CC betydligt bättre i år än förra året?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top