MotoGP 2021: Silly Season

Hör direkt att Suzuki borde starta ett satelitteam illa bums där Cal tar ena hojen.

Hoppas att McPhee tar klivet upp till Moto2, han är alldeles för gammal för att harva runt i Moto2.
Tror dessutom att han skulle göra det väldigt bra.
 
Är det där Lionel Messi...?

Jag tyckte mest det såg ut som en orakad Lorenzo Baldassarri och trodde därför att ryktet var sant...

Hej Alatalo. Läste på en plats att nästa år är sista året för satelithojarna och att griden skulle omorganiseras, är detta något du har insyn i ?
 
Både Bastianini och Martin sägs vara klara för Ducati, i Avintia och Pramac.

Gardner tar Martins plats i KTM Moto2.
 
Läste på en plats att nästa år är sista året för satelithojarna och att griden skulle omorganiseras

Redan i dagsläget är ju termen ”satellithoj” förbrukad då det knappt är någon skillnad mellan materialet i ”fabriksteamet” respektive ”satellitteamet”.

Men det finns ju något uttalande någonstans om att målsättningen är fyra hojar från varje tillverkare, två i ”fabriksteam” och två i ”satellitteam”.
 
Redan i dagsläget är ju termen ”satellithoj” förbrukad då det knappt är någon skillnad mellan materialet i ”fabriksteamet” respektive ”satellitteamet”.

Men det finns ju något uttalande någonstans om att målsättningen är fyra hojar från varje tillverkare, två i ”fabriksteam” och två i ”satellitteam”.
Måste väl ses som en ganska bra utveckling då det bara för några år sen i stort sett var två serier med fabriksstall i ena änden och satelliter i andra?
Tiden med riktig prototypracing där någon hemmakokade en racehoj och ställde upp i GP är ju sen länge förbi.

Att satellitteamen får bättre delar och mer fabriksstöd gör ju racing bättre och graden av beroende för dom skiftar ju inte då de alltid suttit i knät på tillverkaren.

Är det något negativt med konceptet?
Blir teamen helt förslavade av fabriken i allt de gör eller har de någon frihet i val av förare osv?
Eller har balansen skiftat lite då fabriksteamen helt enkelt måste ha ett bra satellitteam för att förse dom med data?
 
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med ”förslavade” av fabriken eller fabriksteamet...?

Den tid när ett satellitteam själva drev utvecklingen är sedan länge över och någorlunda modern historia - om man tittar fem, tio eller femton år bakåt - visar att de satellitteam som stått under hårdast kontroll av respektive fabrik också är de som lyckats bäst.

Sedan ett flertal år styrs utvecklingen i satellitteamen av fabrikens egna ingenjörer. En chefsmekaniker anställd av satellitteamet kan möjligtvis ha ett visst inflytande över däckval och små setupdetaljer, men han gör inget utan fabrikens ingenjörers vetskap och han har definitivt inget inflytande över hårdvara som motor, ram, svingarm och fjädring.

Oavsett om satellitteamet heter Petronas Yamaha, Pramac Ducati eller LCR Honda så tillhandahåller fabriken minst en chassieingenjör och minst en motoringenjör per förare. Alltså ingen större skillnad mot de rena fabriksteamen. Dessa håller dessutom tät kontakt med varandra och timslånga avstämningsmöten direkt efter varje träning är mer regel än undantag.

Att fabriksteamen på något sätt skulle bromsa eller motarbeta satellitteamen är en skröna utan substans.
 
Zarco och Martin klarar för Pramac.

Nu är även Pecco klar för fabriksducati tillsammans med Miller.
 
Då blev Marini utan styrning.
Många bra förare om nu Luca blir utan styrning.

Edit: Och Bastianini till Avintia alltså.
Både Martin och Bastia blir spännande att följa. :)
 
Last edited:
Då blev Marini utan styrning.
Många bra förare om nu Luca blir utan styrning.

Edit: Och Bastianini till Avintia alltså.
Både Martin och Bastia blir spännande att följa. :)

Det får vi se, ryktas ju om att Rabat lägger av och då kan Marini ta hans plats. :)
 
Undra om Yamma är nöjda med att dom sitter med Viñales två år till? Killen verkar vara allt annat än mentalt stabil och saknar självinsikt och analytisk förmåga för att komma tillrätta med sina problem.
 
Undra om Yamma är nöjda med att dom sitter med Viñales två år till? Killen verkar vara allt annat än mentalt stabil och saknar självinsikt och analytisk förmåga för att komma tillrätta med sina problem.

Ja, han är utan tvivel en gåta. :confused:

Men han är ju snabb som få på träning och QP och kan dessutom vinna race.
Men någonting verkar behöva "falla på plats" för att han lite mer stabilt skall omvandla träningar till race.
 
Det får vi se, ryktas ju om att Rabat lägger av och då kan Marini ta hans plats. :)

Lite tråkigt isf för jag gillar Tito.
Men han verkar ju själv vara den förste att erkänna att han saknar självförtroende på hojen.
Och det är nog ingen bra känsla i 300+ km/h...:3freak
 
Ja, han är utan tvivel en gåta. :confused:

Men han är ju snabb som få på träning och QP och kan dessutom vinna race.
Men någonting verkar behöva "falla på plats" för att han lite mer stabilt skall omvandla träningar till race.

Ja, han verkar ju vara lite av antitesen till Rossi när han var på topp, kvalade lite sådär men tog hem det på racet istället. Viñales kvalar oftast bra, men på racet funkar det ofta inte hela vägen.
 
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med ”förslavade” av fabriken eller fabriksteamet...?

Den tid när ett satellitteam själva drev utvecklingen är sedan länge över och någorlunda modern historia - om man tittar fem, tio eller femton år bakåt - visar att de satellitteam som stått under hårdast kontroll av respektive fabrik också är de som lyckats bäst.

Sedan ett flertal år styrs utvecklingen i satellitteamen av fabrikens egna ingenjörer. En chefsmekaniker anställd av satellitteamet kan möjligtvis ha ett visst inflytande över däckval och små setupdetaljer, men han gör inget utan fabrikens ingenjörers vetskap och han har definitivt inget inflytande över hårdvara som motor, ram, svingarm och fjädring.

Oavsett om satellitteamet heter Petronas Yamaha, Pramac Ducati eller LCR Honda så tillhandahåller fabriken minst en chassieingenjör och minst en motoringenjör per förare. Alltså ingen större skillnad mot de rena fabriksteamen. Dessa håller dessutom tät kontakt med varandra och timslånga avstämningsmöten direkt efter varje träning är mer regel än undantag.

Att fabriksteamen på något sätt skulle bromsa eller motarbeta satellitteamen är en skröna utan substans.

Tror vi missförstod varandra.

Jag syftade mest på deras oberonde i val av förare och att betydelsen av relevant data till fabrikanterna har ökat.

För det känns spontant som tillverkarna är mer villiga att tillhandahålla mer konkurrenskraftigt material och uppdateringar än tidigare.
 
Rossi har fört samtal med Yamaha, och Dorna gissar jag, om att ta VR46 till motogp. :)
Men hur funkar det att utöka antal platser på gridden?
Ser ju gärna lite fler Suzuki's i motogp också. :tummenupp

https://www.crash.net/motogp/news/9...si-reveals-talks-yamaha-over-vr46-motogp-team

Om jag förstått det rätt så var väl isf tanken att de skulle ta över Esponsoramas plats då det inte finns fler platser på griden?
Har ingen direkt källa men har för mig att Dorna inte kommer/kan utöka antalet team?
 
Om jag förstått det rätt så var väl isf tanken att de skulle ta över Esponsoramas plats då det inte finns fler platser på griden?
Har ingen direkt källa men har för mig att Dorna inte kommer/kan utöka antalet team?

Jag vet inte hur enkelt/svårt det är att utöka platserna?
Citat från länken:
“It’s a bit early… but at the end of 2021, MotoGP changes for 2022 and maybe we can have an occasion to make a VR46b team in MotoGP but it’s really early "

Vad som menas med "MotoGP changes for 2022" är det nog bara Alatalo här som vet. :)
 
Har inte flera team kontrakt med Dorna som går ut 2021?
Tyckte Lin Jarvis sa nått om det.
Jag vet inte hur enkelt/svårt det är att utöka platserna?
Citat från länken:
“It’s a bit early… but at the end of 2021, MotoGP changes for 2022 and maybe we can have an occasion to make a VR46b team in MotoGP but it’s really early "

Vad som menas med "MotoGP changes for 2022" är det nog bara Alatalo här som vet. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top