MotoGP 2021 #6: Gran Premio d'Italia Oakley

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Absolut. Men om funktionen aldrig kommer hitta till gathojarna har motorcykelfabrikören inget intresse av funktionen annat än att raceavdelningen i motorcykelfabriken vill använda den.

Om det dessutom är en funktion som ställer till med mer minus än plus, vem vill då ha den?
Vad är det som är minus för stallen med den?
En bättre start skulle väl vilken förare som helst ge vad som helst för?

Naturen i racing är väl att någon kommer på något som ger dom en fördel och resten följer efter.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vad är det som är minus för stallen med den?
En bättre start skulle väl vilken förare som helst ge vad som helst för?

Naturen i racing är väl att någon kommer på något som ger dom en fördel och resten följer efter.
Bastinini tycker säkert att funktionen inte bara är av godo...
Marquez har, vill jag minnas, varit av banan vid något tillfälle och på cykelspåret utanför sandfållan "resettat" startanordningen. Spontant känns det som att den även medför lite spridda problem.

Men, visst är det som du säger, utvecklingen av funktioner som ger fördel vill alla ha. Speciellt när man är först med den funktionen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De nuvarande start-devajserna - i alla fall de som sänker hojen bak - utnyttjar en gråzon i reglementet och beroende på hur man läser reglementet kan reglementet tolkas på lite olika sätt. Fördelen med aktiverad start-devajs är dock så pass stor att om en tillverkare har den så vill alla andra också ha den...

Nyare och tydligare regler är under framtagning. Inte nödvändigtvis regler som förbjuder start-devajser, men i alla fall ett reglemente som tydligt stipulerar vad som är tillåtet och inte. Skulle jag själv få välja så skulle de plockas bort omedelbart. Utan att ge bort hemlig information kan jag lungt konstatera att fler än en start-devajs har racklat ihop, vilket orsakat ganska stora följdproblem...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Bastinini tycker säkert att funktionen inte bara är av godo...
Marquez har, vill jag minnas, varit av banan vid något tillfälle och på cykelspåret utanför sandfållan "resettat" startanordningen. Spontant känns det som att den även medför lite spridda problem.

Men, visst är det som du säger, utvecklingen av funktioner som ger fördel vill alla ha. Speciellt när man är först med den funktionen.
Vi ska inte träta i onå´ödan men Bastianini borde ha haft lite bättre uppsikt.

Alla tillverkarna känns som de blir irriterade när de måste utveckla någon ny grej utanför sin plan för att ta igen försprånget till konkurrenterna. De vill skapa sina egna fördelar för sina förare och inte bli störda av andra.
Ducati är nog inte skitpopulära med påkomsten av vingar, massdämpare(salad box) och start device hos de andra tillverkarna. Numer har säkert alla en om inte ny så betyligt större avdelning för aerodynamik som de måste lägga pengar på.

Haverirer på cyklar bestående av prototyper är nog oundvikligt och alla är fortfarande villiga att ta chansen OM de får den där lilla fördelen.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nja, jag tycker nog det är bättre dom låter bli, eftersom dom aldrig uppmärksammar sporten i positiv riktning tycker jag inte man ska rapportera så snart en allvarlig olycka inträffat.
Tyvärr jobbar medier som Aftobladet så, inte ett ljud om roadracing i normala fall, men vid allvarliga olyckor blåser man på med feta rubriker.(har dock inget sett nu)

Men oavsett så är det fruktansvärt tragiskt när olyckor som denna sker?
Håller med om allt du skriver. Jag tycker också det är jäkla trist att de aldrig nämner motorcykelsport i SVT-sporten på ett positivt vis. Tänkte väl mest att Jason bara blev 19 år och att de kunde nämnt hans namn så även vanliga Svenssons i TV-soffan inser att det är mer än lek att framföra hojar på bana. Att folk ägnar sig åt mer än ridsport, fotboll och hockey här i världen.

Såg förresten att SVT-nyheter skrivit en artikel om olyckan på sin nättidning.

 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Har det komit något mer förklaring kring nedflyttning av placeringar i MotoGP då både Oliveira och Mir var utanför banan på sista varvet. Först blev Oliveira nerflyttad till 3:e plats och sedan visade sig att Mir också var utanför och blev av med sin 2:a plats.

Borde inte då Zarco blivit uppflyttad då han inte var utanför banan på sista varvet?
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Har det komit något mer förklaring kring nedflyttning av placeringar i MotoGP då både Oliveira och Mir var utanför banan på sista varvet. Först blev Oliveira nerflyttad till 3:e plats och sedan visade sig att Mir också var utanför och blev av med sin 2:a plats.

Borde inte då Zarco blivit uppflyttad då han inte var utanför banan på sista varvet?
Tänker mig att det mer handlar om att Oliveira och Mir var såpass nära varandra så att Oliveira skulle kunna haft "fördel" av att vara utanför banan och Mir hamnat efter pga att han följde reglerna. Men när de insåg att båda varit utanför sket dom väl i det. Zarco var ju i närheten men ändå längre bak och var opåverkad av deras fajt, och bedömdes väl därmed inte ha kunnat tjäna på Mir och Oliveiras snedsteg. Lite spekulation från min sida men känns rimligt att det är så. Jag TROR inte de bestraffar en förare som har relativt mycket luft framåt och bakåt för ett sånt övertramp.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Den som är förvånad av MMs beteende under Q1/Q2 har inte varit uppmärksam de senaste åren. Det är helt i linje med tidigare beteende, där han ofta la sig bakom sina motståndare - ofta för att pressa sig om i nån kurva som för att markera sitt revir eller ngt.

Tänker mig att det mer handlar om att Oliveira och Mir var såpass nära varandra så att Oliveira skulle kunna haft "fördel" av att vara utanför banan och Mir hamnat efter pga att han följde reglerna. Men när de insåg att båda varit utanför sket dom väl i det. Zarco var ju i närheten men ändå längre bak och var opåverkad av deras fajt, och bedömdes väl därmed inte ha kunnat tjäna på Mir och Oliveiras snedsteg. Lite spekulation från min sida men känns rimligt att det är så. Jag TROR inte de bestraffar en förare som har relativt mycket luft framåt och bakåt för ett sånt övertramp.

Det jag finner lite märkligt är skillnaden i hanteringen av övertramp på sista varvet jämfört med tidigare. Minimala övertramp hanteras som att de är raceavgörande medans om de sker tidigare under racet så händer inget förräns piloten gjort det för många gånger. Vad är det som gör att samma övertramp på sista varvet är värre än tidigare under racet?

Exempelvis - sista kurvan där Joe Roberts blev av med sin pallplats till Bezzecchi. Låt oss säga att Bezzecchi gjort samma övertramp 3ggr där under racet och Joe bara den gången på sista varvet. Varför är Joes övertramp värre än Bezzecchis? Gör <x antal övertramp under racet så slipper du bestraffning så länge det inte är på sista varvet, men gör 1 övertramp på sista varvet så tappar du en plats.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
”Incidenten” med Oliveira och Mir har diskuterats flitigt under denna helg då Race Direction inte kan presentera några som helst bevis för att Mir varit utanför banan. Ändå bestraffas han...

Oliveira har tydligen triggat sensorerna ut ur kurva tre, således är hans andra sektortid under det sista varvet stjärnmärkt. Eller om man så vill - hela varvtiden struken om det hade handlat om träning eller kval. Mir har inte triggat några sensorer alls, men någon inom Race Direction har tydligen gjort bedömningen att han ändå varit utanför...

Ruttet är bara förnamnet. Först skaffa svindyra sensorer för att kunna dricka grogg istället för att göra videobedömningar, sedan gör man ändå helt godtyckliga bedömningar som varken behöver bevisas eller kan protesteras emot.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Den som är förvånad av MMs beteende under Q1/Q2 har inte varit uppmärksam de senaste åren. Det är helt i linje med tidigare beteende, där han ofta la sig bakom sina motståndare - ofta för att pressa sig om i nån kurva som för att markera sitt revir eller ngt.



Det jag finner lite märkligt är skillnaden i hanteringen av övertramp på sista varvet jämfört med tidigare. Minimala övertramp hanteras som att de är raceavgörande medans om de sker tidigare under racet så händer inget förräns piloten gjort det för många gånger. Vad är det som gör att samma övertramp på sista varvet är värre än tidigare under racet?

Exempelvis - sista kurvan där Joe Roberts blev av med sin pallplats till Bezzecchi. Låt oss säga att Bezzecchi gjort samma övertramp 3ggr där under racet och Joe bara den gången på sista varvet. Varför är Joes övertramp värre än Bezzecchis? Gör <x antal övertramp under racet så slipper du bestraffning så länge det inte är på sista varvet, men gör 1 övertramp på sista varvet så tappar du en plats.
Är helt enig med i funderingen. Den här typen av bestraffningar har varit en pain in the ass sen det infördes. Rena lotteriet ibland känns det som.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top