MotoGP 2021 #2: TISSOT Grand Prix of Doha

...Men så kan det bli när man envisas med att besöka en öken...
Rätt snyggt i sändningen när dom la in Dohas skyline alldeles bakom/invid banan.
Inte riktigt så jag kom ihåg omgivningarna...:hihi
 
Money talks.

För det är väl oljemiljarderna och inte suget efter kamelsafari som är GP-cirkusens största anledning till race i Qatar...

Utan tvekan är det pengarna som styr och just nu blir möjligheten att överhuvudtaget arrangera ett race under rådande omständigheter en avgörande faktor...Det är i alla fall inte personalpolitiken som styr. Viss personal har nu vistats fem veckor i sträck i Qatar, med rådande hotellkarantän och all skit runtomkring. De är inte väldigt sugna på något som heter MotoGP just nu...
 
Exakt min åsikt, för ur ett tekniskt perspektiv så är två tester plus två race i Qatar snudd på bortkastad tid. Varannan testdag blåser bort, varje "morgonträning" flera sekunder långsammare för att det helt enkelt är för varmt och var och varannan exit under "eftermiddagsträning" har olika grepp från kurva till kurva...Svårt för förarna att förstå och ännu svårare för teknisk personal att dra slutsatser...

Men så kan det bli när man envisas med att besöka en öken...
Fast det är väl delar av utmaningar att bemästra för att kunna vinna ett VM?
För mig som åsiktsmaskin vid TV:n är det variationen som gör att jag vill titta. Är det perfekta förhållanden och asfalt helt utan egenheter och regelbundna kurvradier blir det möjligen lättare för tekniker och förare, men knappast ett utslagsgivande sätt att skilja förare och team åt.

Den som är bäst under rådande omständigheter är mest värdig en pokal.
 
Fast det är väl delar av utmaningar att bemästra för att kunna vinna ett VM?
För mig som åsiktsmaskin vid TV:n är det variationen som gör att jag vill titta. Är det perfekta förhållanden och asfalt helt utan egenheter och regelbundna kurvradier blir det möjligen lättare för tekniker och förare, men knappast ett utslagsgivande sätt att skilja förare och team åt.

Den som är bäst under rådande omständigheter är mest värdig en pokal.
Qatar brukar ju ha väldigt lite med resten av säsongen att göra överlag.
Men visst är variation kul, särskillt med banor byggda för hojracing.
 
Qatar brukar ju ha väldigt lite med resten av säsongen att göra överlag.
Det gör den banan ännu mer värd att ha tävlingar på som jag ser det. Det är väl ingen mening att åka runt hela planeten och besöka "samma ställe"?
 
Fast det är väl delar av utmaningar att bemästra för att kunna vinna ett VM?

Utan tvekan, och det har jag inga negativa åsikter om.

Jag är däremot tveksam till den TEKNISKA nyttan med två tester i Qatar. Ingen lär sig något då det inte går att utnyttja halva testtiden och under den del av testtiden som faktiskt går att utnyttja så har man såpass föränderliga förhållanden att det inte ens går att göra vettiga jämförelser med fem minuters mellanrum, eftersom banans grepp ändrar sig precis hela tiden.

De mer erfarna låter bli att utvärdera kritiska delar under sådana förhållanden och förstår dessutom vikten i att fokusera dels på däckvalet, dels på konservering av däck. De mindre erfarna förstår inte detta - i alla fall inte tillräckligt tidigt - och dessa fyller istället upp media med allehanda konstiga kommentarer om däckens funktion.
 
Rätt snyggt i sändningen när dom la in Dohas skyline alldeles bakom/invid banan.
Inte riktigt så jag kom ihåg omgivningarna...:hihi
Det var riktigt snyggt! Jag tänkte först att nu jävlar har de byggt snabbt som fan där nere tills jag insåg att det var dataeffekter.
 
Det gör den banan ännu mer värd att ha tävlingar på som jag ser det. Det är väl ingen mening att åka runt hela planeten och besöka "samma ställe"?
Ja jag säger inget om det, men efter race där brukar det komma massa spånanden om säsongen baserat på utgången och banan och förhållandena är så olika att det inte säger något alls om säsongen.
Det finns onekligen banor som ger tråkigare race än Qatar, så att ta bort banan vore ju synd. Och som du säger, ju mer variation desto roligare säsong.
 
Tja 2018 och 2019 var det Dovizioso och Marquez som kom etta resp tvåa vilket de också slutade i tabellen i omvänd ordning förvisso, så att det här loppet brukar vara intetsägande för resten av säsongen vet jag inte.
 
Konsekvenser av dåligt uppförande för två Moto3-förare:

”The pair then came to blows at Turn 1, with punches and kicks thrown in both directions as frustrations got the better of them.

The pair were handed pitlane start penalties for the upcoming Portuguese Grand Prix, as well as a ten-second penalty for McPhee and five seconds for Alcoba. Plus, they were fined €1,000 each for their part in the scrap.
 
Konsekvenser av dåligt uppförande för två Moto3-förare:

”The pair then came to blows at Turn 1, with punches and kicks thrown in both directions as frustrations got the better of them.

The pair were handed pitlane start penalties for the upcoming Portuguese Grand Prix, as well as a ten-second penalty for McPhee and five seconds for Alcoba. Plus, they were fined €1,000 each for their part in the scrap.
McPhee får alltså böter + depåstart + 10sekunder för att ha deltagit i slagsmål på banan. Alcoba får böter + depåstart + 5 sekunder för samma sak. Var är straffet för "irresponsible riding"? Är det inte viktigt alls? Som jag fattat det av kommentatorerna så är det inte direkt första gången Alcoba ställt till det för McPhee (eller andra för den delen).

It marked the fourth time since Alcoba made his Moto3 debut at the start of last season that there has been an incident between the pair, and not the first time that McPhee has been wiped out of a race by Alcoba.
 
McPhee får alltså böter + depåstart + 10sekunder för att ha deltagit i slagsmål på banan. Alcoba får böter + depåstart + 5 sekunder för samma sak. Var är straffet för "irresponsible riding"? Är det inte viktigt alls? Som jag fattat det av kommentatorerna så är det inte direkt första gången Alcoba ställt till det för McPhee (eller andra för den delen).

Han verkar ju vara lite av en Fenati in the making och även om Dorna inte ska ha favoriter så är det ju onekligen så annars hade ju han aldrig fått beträda ett gp-race igen(Fenati alltså).
 
McPhee får alltså böter + depåstart + 10sekunder för att ha deltagit i slagsmål på banan. Alcoba får böter + depåstart + 5 sekunder för samma sak. Var är straffet för "irresponsible riding"? Är det inte viktigt alls? Som jag fattat det av kommentatorerna så är det inte direkt första gången Alcoba ställt till det för McPhee (eller andra för den delen).

Jag gissar att det är mer tjafs om "irresponsible driving" som ju är "subjektivt" än slagsmål som är väldigt konkret.
Så det är enklare (men fegare) att ge straff för slagsmål än körningen.
Tycker inte man ska slåss i sandfållan men jag gissar att hormon-nivån är något förhöjd om man tvingats av banan av en annan förare...
 
Tycker det är uppfriskande med människor som handlar efter känslan som man infinner sig i för stunden.

Lite action är alltid trevligt hemma i TV-soffan!

Minns gamla goda tiden när Janne Flash Nilsson började tjafsa med en italienare på Karlskoga efter racet. :)

Kolla från 4:20
 
Last edited:
Jag gissar att det är mer tjafs om "irresponsible driving" som ju är "subjektivt" än slagsmål som är väldigt konkret.
Så det är enklare (men fegare) att ge straff för slagsmål än körningen.
Tycker inte man ska slåss i sandfållan men jag gissar att hormon-nivån är något förhöjd om man tvingats av banan av en annan förare...
Subjektivt är fan inte ordet att använda. Inkonsekvent är mer passande.
Alcoba torpederar McPhee och får inget för torpederingen (men för bråket eftersom det är ett PR-problem). Artigas gjorde en liknande manöver en vecka innan - får bestraffning. Foggia svängde in i Tatay veckan innan då Tatay knep en lucka som Foggia inte räknade med - Tatay fick bestraffning.
 
Alcoba torpederar McPhee och får inget för torpederingen (men för bråket eftersom det är ett PR-problem).
Men... Alcoba torpederar väl inte McPhee? Jag tycker det ser ut som han gör ALLT för att INTE torpedera ledaren? Och så råkar McPhee vara i vägen. Eller?
 
Subjektivt är fan inte ordet att använda. Inkonsekvent är mer passande.
Alcoba torpederar McPhee och får inget för torpederingen (men för bråket eftersom det är ett PR-problem). Artigas gjorde en liknande manöver en vecka innan - får bestraffning. Foggia svängde in i Tatay veckan innan då Tatay knep en lucka som Foggia inte räknade med - Tatay fick bestraffning.
Ja, RD har ju ifrågasätts tidigare i olika trådar.
Jag har för mig att de gick ut med att vara hårdare mot återfallsförbrytare för något år sedan.
Det hade också varit bra med en inspelad förklaring till varje incident.
Typ som man gör i SHL vid video- granskningar.
Jag är också lite förvånad över hur fort RD gick ut med att man inte skulle granska Miller-Mir incidenten?
Men så är jag en ganska tydlig soffamatör... ;)
 
Men... Alcoba torpederar väl inte McPhee? Jag tycker det ser ut som han gör ALLT för att INTE torpedera ledaren? Och så råkar McPhee vara i vägen. Eller?
Alcoba gör allt för att inte torpedera ledaren, förutom att bromsa i tid.

Torpedera var nog fel ord - bowla passar bättre. Den han nästan torpederar är ju Binder, och i och med det bowlar han ut McPhee.
Med det kan vi ju då prata om nästan-torpederingen av Binder. Alcoba bromsar omkull sig när Binder bromsar före honom och han måste reagera. Tar man då i beaktning att Binders paradnummer är att bromsa senare än alla andra Moto3-piloter men ändå på nåt sätt lyckas att pricka apex, så är det inte en överdriven slutsats att Alcoba körde väl över sin förmåga.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top