MotoGP 2021 #14: Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini

Ja, det har jag ofta tänkt. Ofta brukar ju teamen slänga på däckvärmare direkt efter målgång, gissningsvis för att förhindra att konkurrenterna får någon insikt i de andras förmågor.
Kan det vara för att däcktrycket kontrolleras av RD och däcktrycket får inte vara lågre än vad Michelin MotoGP/Dunlop Moto2 satt som lägsta däcktryck med däckvärmare ?
 
Fast vi vet hur det gick för Binder i regnloppet, Österrike2. Ute på det gröna sista varvet, men behöll placeringen. Förvisso 3 sek tillägg, men det gjorde ingen skillnad.
Så reglerna är ändå lite öppna för tolkning.

Kanske beror på om man genar eller ”bromsar på sig”?
Om man ska förlora sin plats på sista varvet för att man är utanför banan på det gröna så ska den som är bakom vara inom "striking distance" och det är väl typ tre de sekunder som tillägget blir om ingen finns nära.

Över tre sekunder brukar ju räknas som kontrollerbar lucka, vore ju orimligt att råka vara utanför och förlora platsen om man leder med massor då en del hinner igenom sandfålla och tillbaka utan att förlora platsen så det är väl ett rimligt hanterande av grönzonkörning på sista varvet tycker jag.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top