MotoGP 2021 #14: Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini

Ja, det har jag ofta tänkt. Ofta brukar ju teamen slänga på däckvärmare direkt efter målgång, gissningsvis för att förhindra att konkurrenterna får någon insikt i de andras förmågor.
Kan det vara för att däcktrycket kontrolleras av RD och däcktrycket får inte vara lågre än vad Michelin MotoGP/Dunlop Moto2 satt som lägsta däcktryck med däckvärmare ?
 
Fast vi vet hur det gick för Binder i regnloppet, Österrike2. Ute på det gröna sista varvet, men behöll placeringen. Förvisso 3 sek tillägg, men det gjorde ingen skillnad.
Så reglerna är ändå lite öppna för tolkning.

Kanske beror på om man genar eller ”bromsar på sig”?
Om man ska förlora sin plats på sista varvet för att man är utanför banan på det gröna så ska den som är bakom vara inom "striking distance" och det är väl typ tre de sekunder som tillägget blir om ingen finns nära.

Över tre sekunder brukar ju räknas som kontrollerbar lucka, vore ju orimligt att råka vara utanför och förlora platsen om man leder med massor då en del hinner igenom sandfålla och tillbaka utan att förlora platsen så det är väl ett rimligt hanterande av grönzonkörning på sista varvet tycker jag.
 
Nyheter
Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

Back
Top