MotoGP 2018 #3: Red Bull Grand Prix of The Americas

Marquez ÄR MotoGP.. han vinner titeln, han vinner alla race, han tar alla poles, han står för alla kontroverser, han har mest underhållande körstil, han kör om hela fältet på ett varv, han crashar hårdast och gör flest comebacker, han är den mest polariserande föraren.. fattas bara att han börjar slänga käft som Connor Mcgregor så kan dom döpa om hela circusen till MarquezGP.. nä MotoGP har ett stort problem med att jämna ut fältet, lite som med Rea i WSBK, just nu är FP och qualifying mer underhållande än racen..(argentina undantaget, tack vare marquez!)
 
Både yamaha och suzuki är ute efter Mr. Strattens pengar och Honda vill hålla kvar dom så det blir nog den som ger honom bäst förutsättningar. Satellitteamen är ju en inkomstkälla för fabriksteamen såväl som möjlighet till produktutveckling.

Honda verkar ju inte ha brytt sig speciellt mycket hittills iaf. Apropå, vad har Nakagami för spec på sin hoj? Inte samma som Crutchlow i varje fall. Hoppas hur som att Marc VDS väljer Suzuki. Känns som bäst potential för båda inblandade jämfört med alternativet?
 
Last edited:
Jag vet inte om inblick har något med det hela att göra, men jag tycker att det är lustigt hur snabbt en del förare förpassas från hjälte till sopslut så fort resultaten uteblir. Det vittnar om en allmänt dålig förståelse för elitidrottens villkor och hur tight det egentligen är i toppen, och kanske lite grann om hur kritiskt det faktiskt är att hamna på "rätt" hoj då man kommer upp från en lägre klass. Det Tito och Jack gjort hittills i år (jämfört med förra året) är ju sämsta tänkbara reklam för en satellit-Honda.

Och bästa tänkbara reklam för sattelit-Ducati ! :)
 
Både yamaha och suzuki är ute efter Mr. Strattens pengar och Honda vill hålla kvar dom så det blir nog den som ger honom bäst förutsättningar. Satellitteamen är ju en inkomstkälla för fabriksteamen såväl som möjlighet till produktutveckling.

Fast när det gäller produktutveckling så undrar jag om Marc VDS bidrar till det i nån större utsträckning. Missförstå mig rätt - jag menar inte att de inte är kapabla till det, utan jag tänker mer på huruvida de får några delar av Honda som inte är hand-me-downs från de andra teamen.

Som jag tycker det ser ut så har vi egentligen två typer av satellitteam. Faktiska satellitteam som har visst stöd från fabrik och som även deltar i utvärdering av delar osv. I dagsläget är det LCR Honda, Pramac Ducati samt Tech3 Yamaha.
De övriga icke-fabriksteam passar nog definitionen "customer team" bättre in på. De är rena kunder till fabrikerna och får i bästa fall fjolårets överblivna delar (typ).

I och med Tech3s övergång från Yamaha till KTM samt Suzukis planer på satellitteam så bör fältet jämnas ut lite. Fler team blir faktiska satellitteam och inte bara "customer teams". Det finns ju utrymme på gridden för att varje fabrik ska ha ett fabriksteam + ett satellitteam. Det är bara Aprilia som fattas sen efter att Suzuki och KTM startat sina satelliter.
 
Fast när det gäller produktutveckling så undrar jag om Marc VDS bidrar till det i nån större utsträckning. Missförstå mig rätt - jag menar inte att de inte är kapabla till det, utan jag tänker mer på huruvida de får några delar av Honda som inte är hand-me-downs från de andra teamen.

Som jag tycker det ser ut så har vi egentligen två typer av satellitteam. Faktiska satellitteam som har visst stöd från fabrik och som även deltar i utvärdering av delar osv. I dagsläget är det LCR Honda, Pramac Ducati samt Tech3 Yamaha.
De övriga icke-fabriksteam passar nog definitionen "customer team" bättre in på. De är rena kunder till fabrikerna och får i bästa fall fjolårets överblivna delar (typ).

I och med Tech3s övergång från Yamaha till KTM samt Suzukis planer på satellitteam så bör fältet jämnas ut lite. Fler team blir faktiska satellitteam och inte bara "customer teams". Det finns ju utrymme på gridden för att varje fabrik ska ha ett fabriksteam + ett satellitteam. Det är bara Aprilia som fattas sen efter att Suzuki och KTM startat sina satelliter.

Ponera att de går över till Suzuki vad händer med deras Moto3:or.
Kan ju inte tänka mig att Honda är så sugna på att leverera fabriksmaterial till Marc VDS längre då.
 
Lorenzo är visst lite ledsen i ögat över Millers omkörning.
https://motomatters.com/analysis/2018/04/28/same_crime_stricter_penalties_the.html

Not everyone was happy, however. Towards the end of the race on Sunday, Jack Miller dived up the inside of Jorge Lorenzo, after the factory Ducati rider left the door wide open at Turn 1. Lorenzo, going for a very late apex, found Miller on his line, and was forced to stand the bike up. "Things didn't change so much, no?" the Spaniard grumbled after the race. "If I don't pick up the bike, I crash. So if the rider doesn't impact you or you don't crash, they don't do nothing."

Jag tyckte inte Millers omkörning var i närheten av att vara en do-or-die-manöver eller för den delen en övermodig manöver. JL lämnade en lucka och JM tog den. Det enda som gjorde att det var nära en incident var att JL inte förväntade sig en hoj på innern när han vek in för att ta den sena apexen. Ska man ta hänsyn till medtävlandes tänkta linjer så blir det inte direkt många omkörningar.

Andra åsikter om det?
 
Lorenzo är visst lite ledsen i ögat över Millers omkörning.
https://motomatters.com/analysis/2018/04/28/same_crime_stricter_penalties_the.html



Jag tyckte inte Millers omkörning var i närheten av att vara en do-or-die-manöver eller för den delen en övermodig manöver. JL lämnade en lucka och JM tog den. Det enda som gjorde att det var nära en incident var att JL inte förväntade sig en hoj på innern när han vek in för att ta den sena apexen. Ska man ta hänsyn till medtävlandes tänkta linjer så blir det inte direkt många omkörningar.

Andra åsikter om det?

Det var ju så man tog sig för pannan när kommentatorerna började yra om huruvida race direction skulle titta på den passagen.
Hård, men Jorge körde så mycket långsammare och lämnade så öppet att han inte kunde förvänta sig något annat än att bakomvarande skulle trycka in en hoj där. Sedan kanske det svider lite extra när det är ett par fjolårsducatis som dyker om. :hihi
 
Lorenzo är visst lite ledsen i ögat över Millers omkörning.
https://motomatters.com/analysis/2018/04/28/same_crime_stricter_penalties_the.html



Jag tyckte inte Millers omkörning var i närheten av att vara en do-or-die-manöver eller för den delen en övermodig manöver. JL lämnade en lucka och JM tog den. Det enda som gjorde att det var nära en incident var att JL inte förväntade sig en hoj på innern när han vek in för att ta den sena apexen. Ska man ta hänsyn till medtävlandes tänkta linjer så blir det inte direkt många omkörningar.

Andra åsikter om det?

Fånigt gnäll!

Lämnar man en lucka får man nog räkna med att den fylls upp....
Att han såg Miller och lyfte upp är ju beviset på att den omkörningen var perfekt, tight och Hård men Perfekt!

Lorenzo har det inte så kul som han hade tänkt sig på Duccen, svider nog lite extra att nära alla andra Duccar verkar gå minst lika bra som hans.
 
Lorenzo är visst lite ledsen i ögat över Millers omkörning.
https://motomatters.com/analysis/2018/04/28/same_crime_stricter_penalties_the.html



Jag tyckte inte Millers omkörning var i närheten av att vara en do-or-die-manöver eller för den delen en övermodig manöver. JL lämnade en lucka och JM tog den. Det enda som gjorde att det var nära en incident var att JL inte förväntade sig en hoj på innern när han vek in för att ta den sena apexen. Ska man ta hänsyn till medtävlandes tänkta linjer så blir det inte direkt många omkörningar.

Andra åsikter om det?

Här är Lorenzos egna. :D
https://www.bikeme.tv/index.php/no-one-has-an-excuse-to-not-know-this-gigi-when-i-shake-my-head-all-the-mierda-stops-and-everyone-pulls-over/

"Gigi, when I shake my head all the mierda stops and everyone pulls over!” :D
 
Det var ju så man tog sig för pannan när kommentatorerna började yra om huruvida race direction skulle titta på den passagen.

Jag kikade på BTSports-sändningen, och där sa kommentatorerna (Keith Huewen och Neil Hodgson kommenterade): "No, don't wave your head, you were running wide, mate. You left a gap there..." :D

Fånigt gnäll!

Lämnar man en lucka får man nog räkna med att den fylls upp....
Att han såg Miller och lyfte upp är ju beviset på att den omkörningen var perfekt, tight och Hård men Perfekt!

Precis min tanke. Miller gick ju inte ens speciellt brett efter han tagit apex, vilket för mig tyder på att han inte var över gränsen. Det såg mer ut som att det var Millers naturliga val av linje genom den kurvan.
 
BTSports är dock inget under av objektivitet, engelskspråkiga förare förlåter man allt.
 
BTSports är dock inget under av objektivitet, engelskspråkiga förare förlåter man allt.

Förvisso en ganska stark partiskhet, men med 2 expiloter i båset så tycker man ändå att om nu Millers omkörning var så vårdslös att den borde ge bestraffning, som JL tyckte, så borde de också reagerat.
 
Detta talar ju ändå för hur svårt RD har det.
Man talar om strängare straff om man kör någon av banan = helt rätt.
Men i detta fall om Lorenzo inte lyft upp hade han antagligen(kanske) crashat.
Och skulle då Miller (vilket vi nog alla inte tycker) haft straff enligt nya reglerna ovan?
 
Detta talar ju ändå för hur svårt RD har det.
Man talar om strängare straff om man kör någon av banan = helt rätt.
Men i detta fall om Lorenzo inte lyft upp hade han antagligen(kanske) crashat.
Och skulle då Miller (vilket vi nog alla inte tycker) haft straff enligt nya reglerna ovan?

Med tanke på att Johann inte fick straff när han tryckte av Pedrosa, eftersom att det räknades som en rejsincident så misstänker jag att det blivit samma mellan Lorenzo och Miller. Miller såg ju dessutom ut att ha däcket före när de började komma in så de skulle befinna sig på samma plats.

Lorenzo kan vara hur butter han vill över det, men han lämnade en öppning stor nog för en lastbil för Miller, och långsamt gick det också.
 
BTSports är dock inget under av objektivitet, engelskspråkiga förare förlåter man allt.

Detsamma gäller om man kollar på tysk TV. Förskräckligt. Det borde vara självklart att alla ska vara lika duktiga och objektiva som de svenska. :fakta

Alla som är lite äldre kommer ihåg Jan Svanlund! :tummenupp
 
Förvisso en ganska stark partiskhet, men med 2 expiloter i båset så tycker man ändå att om nu Millers omkörning var så vårdslös att den borde ge bestraffning, som JL tyckte, så borde de också reagerat.

Hodgson körde väl aldrig om någon :fakta
 
Kanske inte i MotoGP iaf. :)

Inte wsbk heller. Han satt på den överlägset bästa materialet och teamkompisen som var snabbare fick inte köra om förrän mästerskapet var i hamn. Men han är ganska trevlig som kommentator
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top