MotoGP 2014: Gran Premio Movistar de Aragón

Ibland funderar jag... Ang. Rossis vurpa...

Själva tanken med asfalterade avåkningszoner lika stora som en IKEA parkering på steroider, är väl att man ska kunna styra av och på ett säkert sätt återuppta racet igen. Och då undrar jag vad dom här remsorna med "astro turf" egentligen fyller för funktion, mer än att ställa till det för dom som i panik styr av banan för att använda sig av dom här enorma avåkningsonerna. Om man nu väljer den här linjen med svinstora avåkningszoner av asfalt, vore det då inte bättre (läs säkrare), och strunta i att dra några remsor med "astro turf" över dom? Resultatet blir ju nu att förarna kommer längre ut i avåkningszonen, i högre fart än annars, fortfarande på hjulen, och sen vurpar längre ut i avåkningszonen när dom kör på det här konstgräset... Och landar på hård asfalt istället för på gräs (eller grus), som dom skulle gjort om avåkningszonen var av gammal klassisk modell...

För mig känns det som att man liksom har två olika alternativ. Antingen kör man den här typen av avåkningszoner, och skiter i att blanda in massa konstgräs (som hör hemma på fotbollsplanen), eller så kör man gammal klassist stil på avåkningszonerna med gräs/grusfållor...

Aja, vad vet jag... Jag designar inte banor...
 
Last edited:
Jag håller med. Iden med asfalterade avåkningszoner såväl som astroturf faller ju platt i just de förhållanden vi såg igår - då det har regnat så att de asfalterade avåkningszonerna och astroturfen är snorhala samtidigt som banan har ett brett torrspår så att alla väljer att åka med torrsetup. Kommer man utanför torrspåret så är det ju snarare så att de asfalterade avåkningszonerna och (den annars dammuppsamlande) astroturfen bidrar till SÄMRE säkerhet.
 
Astroturfen är väl bara till för att man hålla sig på banan och inte tjäna på att gå utanför vilket iof bara funkar på hojar...
 
Astroturfen är väl bara till för att man hålla sig på banan och inte tjäna på att gå utanför vilket iof bara funkar på hojar...

Precis, därför är man strikt i F1 att inte alla hjulen får vara utanför banmarkeringen och samtidigt tjäna tidsmässigt på det.
Enda gången en hoj kan tjäna på att köra så långt ut är väl möjligtvis ut ur svängar?

Hur utbrett är användandet av denna "Astroturf"-beläggningen?
Vad säger förarna själv?
 
Vet inte om någon reagerade men på det varvet Vale ramlade så var han snabbast i sektor 1 än vad någon var under hela racet.

Det såg väldigt bra ut, så synd att han ramlade.
 
Jag är övertygad om att Rossi hade tagit det om han inte klotat... Såg ju riktigt snabb ut.
 
På tal om alla vurpor i vätan... satt och tänkte på Alpinestars air bag. Systemen måste ju löst ut men det verkar inte vara svårt att köra vidare i race pace med fullt uppblåst påse?
 
Jag är övertygad om att Rossi hade tagit det om han inte klotat... Såg ju riktigt snabb ut.
Säker? Tidigare säsonger har Rossi visat tendenser att låta sig ryckas med i leken. Hade han gått in före de två HRC-förarna? Jag är skeptisk... :)
 
Last edited:
På tal om alla vurpor i vätan... satt och tänkte på Alpinestars air bag. Systemen måste ju löst ut men det verkar inte vara svårt att köra vidare i race pace med fullt uppblåst påse?
Det är uppblåst bara en kort stund sedan går det tillbaka, dock vet jag inte om det fungerar ytterligare en gång eller om det måste "laddas" om?
 
Det är uppblåst bara en kort stund sedan går det tillbaka, dock vet jag inte om det fungerar ytterligare en gång eller om det måste "laddas" om?

Kanske Alatalo vet och kan svara på:)
 
Det är uppblåst bara en kort stund sedan går det tillbaka, dock vet jag inte om det fungerar ytterligare en gång eller om det måste "laddas" om?

Systemet huserar i ryggpuckeln afaik, och är återanvändbart, så själva "laddas om"-behovet borde mest hänga på hur många patroner de har i puckeln.
Här finns iaf lite information: http://www.alpinestars.com/tech-air
 
Kanske Alatalo vet och kan svara på:)

Se Ulvhamnes länk. Systemet har en form av "backventil" som sviker ut luften så att man kan fortsätta efter en liten stund. Har man fler patroner så kan man blåsa upp det ytterligare en gång. Detta hänger dock på att skinnstället och den accelerometer som avgör om man kraschat inte har tagit skada i den tidigare kraschen. Alpinestars- och Dainese-killarna brukar alltid se oroliga ut då någon kör vidare efter att ha blåst upp detta system, så jag antar att det är lite svårt att få till för dubbla krascher...

På just detta GP var det ju ganska många som lyckades med mer än en krasch i samma GP, bl.a. Miller och McP.

Jag vill minnas att detta självsvikande system falerade för Dani Pedrosa under en träning för något år sedan. Det blir tydligen jävulskt svårt att ta sig ur skinnstället då det är uppblåst...
 
Last edited:
Säker? Tidigare säsonger har Rossi visat tendenser att låta sig ryckas med i leken. Hade han gått in före de två HRC-förarna? Jag är skeptisk... :)

jaja... tidigare säsonger, bla bla bla.
Det är nya förbättrade gamla Rossi vi pratar om här... han hade vunnit, ingen ide att diskutera.. jag har rätt. :fakta:D
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top