MotoGP 2013: Indianapolis - USA

P€RRA;5872971 skrev:
Nja, Cal skrev sitt inlägg före Rossi och han menade nog att han var glad för att de underhållit publiken.

Lite slarvigt inlägg av mig :)

Cal är ändå rätt rolig:

Cal Crutchlow
@marcmarquez93 congratulations Marc ! For sure big delay for you riding in Brno. I have asked customs to stop your bike coming …

OK, tack, my bad. :)

Han går definitivt fram i TV som kul prick också.
Min dotter som bara gått förbi till och från under sändningarna sade igår när Cal var i bild:
-"Där är han som alltid gör något roligt [i bild]." :)

Tyckte definitivt inte det var något ojust i Rossis omkörning.
Men killarna är ju tävlingsmänniskor i fingerspetsarna, så lite surt måste det vara att bli omkörd i sista...

Är det bara jag eller har Cal ändrat sig drastiskt under våren? Jag tyckte mest han gav sura repliker förr och nu är han väldigt avslappnad och skön?

Är det bara jag eller har Cal ändrat sig drastiskt under våren? Jag tyckte mest han gav sura repliker förr och nu är han väldigt avslappnad och skön?

Ja du ser vad lite pengar kan göra med humöret:gnissla

Det gick ju så där men ett bra kval verkar han ju behöva eftersom omkörningsförmågan lämnar en del övrigt att önska. Står han i pole nästa race så är nog 5:e platsen ganska säker :hihi

Det gick heller inte så bra för Kungen i Motogp som hade fullt upp med att passera satellit förare i mittfältet bla den mediokre.:hihi

Kontentan efter Indianapolis är ändå att Valentino levererar godis och gode Smith devalverar.

Alla som hoppar på Smith som en underpresterande och överhypad sopa samtidigt som man hypar Cal hela tiden bör beakta följande.

Cal efter tio race i Tech 3 under sin rookiesäsong: 34 poäng och femtondeplats.
Smith efter tio race i Tech 3 under sin rookiesäsong: 59 poäng och tiondeplats.

Är Smith en frälsare i Tech 3? Nej det är jag inte säker på men det finns ju ingen reson i mångas åsikter och de baseras ju uppenbarligen inte på vad han faktiskt presterar utan är tydligen i mycket baserat på att de partiska kommentatorerna på motogp.com tycker han är bra. Det är ju inte direkt logiskt eller rationellt.
Att jämföra honom med Marquez är också korkat eftersom Marquez är en anomalitet som ingen förare i VM just nu förmår sig på, han är inte en rimlig måttstock för en MotoGP-rookie helt enkelt.

Last edited:
Alla som hoppar på Smith som en underpresterande och överhypad sopa samtidigt som man hypar Cal hela tiden bör beakta följande.

Nu ska du inte krångla till det genom att komma dragande med fakta. Fakta är helt ointressant för vissa.

Tionde plats är skapligt, men han skrevs upp mycket inför säsongen. Sett till vilket material han har att tillgå så är han väldigt avhängd poängmässigt, det är bara CRT-hojarna han håller bakom sig. Han har inte ens hälften av poängen som hans teamkamrat skrapat ihop. Så stor skillnad mellan teamkamrater har inget annat team.

Den andra rookien klarar sig desto bättre.

Ser man till de andra icke aliens så verkar första året vara tuffare av naturliga skäl.
CC35 lyckades inte heller så bra i början, fick ihop 70p på 16 starter med Yamaha.

Nu ska du inte krångla till det genom att komma dragande med fakta. Fakta är helt ointressant för vissa.

Nej dom måste bygga upp en konspirations teori om att det är BBC som ligger bakom att den mediokre trots allt har fått förmånen att få köra en sån bra hoj.:hihi

Last edited:
Ser man till de andra icke aliens så verkar första året vara tuffare av naturliga skäl.
CC35 lyckades inte heller så bra i början, fick ihop 70p på 16 starter med Yamaha.
Men det var väl ingen här som gillade Cal det året? ;) Ändå vann han "Rookie of the Year Award" det året, det lär Smith bara göra om BBC betalar juryn.

Last edited:
Skojar du? De borde få fet bonus. Spelar ingen roll om man är nia eller tia i MotoGP - men sådan publicitet är mycket värd. Kolla bara i denna tråden så mycket uppmärksamhet som en niondeplats får. Bara om en skandinav tog en niondeplats i MotoGP skulle ge mer uppmärksamhet för en sådan placering.:)
jo, jag var nog lite ironisk.:)
fast dom blev faktiskt kallade till kvartsamtal efter race.

jo, jag var nog lite ironisk.:)
fast dom blev faktiskt kallade till kvartsamtal efter race.
http://www.motogp.com/en/news/2013/Hayden+and+Dovizioso+recall+lastcorner+fight
Hayden verkar mer nöjd med det än Dovi :hihi

As Hayden muscled his way into eighth, both riders bounced over the kerbs and lost momentum, allowed Monster Yamaha Tech3’s Bradley Smith to seize eighth place. It was very nearly a case of déjà vu, as in the Dutch TT at Assen a last corner lunge from Dovizioso had resulted in both he and Hayden running wide; coincidentally, Smith had been the beneficiary on that occasion as well.

"I was just racing with Dovi and he really pushes and doesn’t make many mistakes," Hayden began, having crossed the line in ninth place. "We went back and forth a lot and then at the last corner on the last lap, we had contact which was my fault. When the door started to close, I was already committed and didn’t want him to take out my front wheel. Unfortunately, Smith still beat us to the line. It’s a shame, but we still need to improve the bike over race distance. The race went better than last year and the fans were great to me, but I would’ve liked to put up a better fight than that."

Dovizioso then shared his version of events:

"The race became a strategic battle between Nicky and I. I’m fairly pleased with how I managed my race because I was able to pass him back on the final lap, but at the last corner he wanted to get by me at any cost, using a really aggressive maneuver. I didn’t expect it because I hadn’t left the door open. Nicky came beside me and we touched; it certainly wasn’t a safe move - but we can say it was a racing incident. We were called to Race Direction because of course it’s important to talk about these things and immediately clear them up. Honestly, I’m quite annoyed to have lost two positions and I also wanted to keep Smith behind me. Still, there’s no sense in creating controversy in a situation like this, so for me it’s over."

In the Riders’ Championship, Dovizioso sits seventh overall with 87 points while Hayden is placed ninth and a further 15 points in arrears.

Men då fanns inte CRT-hojarna med i bilden, hela fältet körde enligt samma reglemente. Vidare så var inte gapet mellan teamkompisarna så ofantligt stort 2011.

Alla som hoppar på Smith som en underpresterande och överhypad sopa samtidigt som man hypar Cal hela tiden bör beakta följande. Cal efter tio race i Tech 3 under sin rookiesäsong: 34 poäng och femtondeplats. Smith efter tio race i Tech 3 under sin rookiesäsong: 59 poäng och tiondeplats.
Men nu jämför du äpplen och päron (och tyvärr så tolkar vissa det som "fakta").

När Cal gjorde sin rookie-säsong fanns inte CRT, enbart prototyper. Cal kom före Bautista på Suzukin.

EDIT: Pucktvåa.

Det jag tror att många irriterar sig på är att han "fått" sin styrning utan att egentligen ha presterat något alls i Moto2. Folk som presterat klart bättre harvar kvar i Moto2 eller sitter på en CRT-hoj.

Förvisso, men Smith presterar ändå bättre under sitt rookieår än vad Cal gjorde.
Men Cal hade väl inte så många fans här 2011? Han var bara femma i WSBK och fick ändå en MotoGP-styrning och verkade mest bara vara stor i truten. Men åtminstone hade han lite utstrålning....

Men nu jämför du äpplen och päron (och tyvärr så tolkar vissa det som "fakta").

När Cal gjorde sin rookie-säsong fanns inte CRT, enbart prototyper. Cal kom före Bautista på Suzukin.

EDIT: Pucktvåa.

Det jag tror att många irriterar sig på är att han "fått" sin styrning utan att egentligen ha presterat något alls i Moto2. Folk som presterat klart bättre harvar kvar i Moto2 eller sitter på en CRT-hoj.
Nu måste jag faktiskt fråga lite mer i detalj vad det är som är äpplen och päron och vem det är som bestämmer vad som är fakta och inte?

Fakta är faktiskt att Smith tagit fler poäng efter tio race än vad Cal gjorde. Det går liksom inte att förändra.
Man kan lägga fram orsaker och anledningar till varför det skulle kunna värderas olika men det är ju subjektivt och spekulativt.
Ska man ge Cals rookiesäsong en massa förbehåll så bör man i rimlighetens namn även ge Smith en chans.

Anledningarna till varför Herve Poncharal signade Smith är flera och man ska även ta i beaktande vid vilken tidpunkt han signade Smith. Den 19 september 2011 skrevs deras treårsavatal och då hade Poncharal arbetat med Smith drygt en halv säsong och Smith låg sexa i Moto2 med Tech3s egen hoj, han hade tagit 112 poäng och näst bästa Tech 3 förare var Mike Di Meglio, som vann 125 VM som tagit 12 poäng! Året innan tog Takahashi endast 86 poäng på hela säsongen med hojen.
Säsongerna innan det har Smith varit regelbundet på pallen i 125 klassen med bland annat tre segrar och ytterligare pallplaster, han hade även tre pallplatser i Moto2 för teamet under säsongen.
Uppenbarligen hade han vid tidpunkten presterat resultat, återigen fakta och inte subjektiva åsikter, samt att Poncharal uppenbarligen såg potenial och teamet gillade att arbeta med honom.

Man ska även beakta vilka andra förare som fanns tillgängliga för teamet att signa vid den tidpunkten och det var inte så många. Då tex Marquez; Iannone & Bradl med största sannolikhet aldrig skulle gå till Tech 3 och flera av de asom hamnade före i Moto2 var testade och refuserade i MotoGP. Vid tidpunkten var det faktsikt inte så många andra förare som var intressanta som unga och poteniella rookies. Pol Espargaro kom tex trettonde i VM och hade ca 50 pinnar förre än Bradley.

P€RRA;5873042 skrev:
Värre är det väl för dem som inte kan skilja på fakta och fakta :hihi

Vad var det för fakta som var felaktiga i mitt originalinlägg? Subjektivt tyckande och orskaer är en annan sak. Fakta är de jag skrev.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph