MotoGP 2013 halvvägs

Ptja, de var ju tre hojar i fabriksteamets Repsol-färger så sent som 2011 (CS/DP/ADoviozo), så inte kan väl detta vara en sådan big deal? Vill HRC hitta en lösning så gör nog HRC det - dessutom på ett angenämt problem ;)
De hade inte kunna lösa det i år då det finns en gällande regel för 2013 som säger att fabrikerna max får ha fyra prototyper på startplattan och att två ska vara i fabriksteamet och två i ett eller flera satellitteam. Den regeln är ändrad till 2014 då de fortfarande bara får ha med fyra prototyper men de får fördela dem som de vill.

Om Stoner hade fortsatt tror jag att HRC satt Marquez på Bradl eller Bautistas hoj 2013 för sedan köra med tre förare i fabriksteamet 2014 eller "göra sig av" med Pedrosa.

Det var ju också det året som RCV:n var som bäst under 800cc eran, med den nya växellådan osv. 2007 - 2009 var den ju inte lika bra. Förra året var det ju bland annat teamets debacle på Misano som förstörde mycket, 2011 ledde han VM när Simoncelli hjälpte till att dels ta ut honom ur racet men även sabba nyckelbenet osv. osv.
Men fakta kvarstår: Stoner gick in och tog titeln direkt på en hoj utvecklad av och för Pedrosa. Stoner var/är helt enkelt en bättre förare än Pedrosa.

P€RRA;5868225 skrev:
Men fakta kvarstår: Stoner gick in och tog titeln direkt på en hoj utvecklad av och för Pedrosa. Stoner var/är helt enkelt en bättre förare än Pedrosa.
Var det Stoner vs Pedrosa som diskuterades nu?

Javisst, och räknar jag rätt sitter Bradl på "fabriksmaterial" medan Bautista bl a kör på Showa? Jag hade gissat på Bautista ut i kylan på en annan hoj och Marquez på en fjärde fabriksspecifierad hoj i Gresini-färger. Visst offentliggjordes Marquez direktinträde i HRC-färger efter att Stoner meddelat sitt beslut?

Men som sagt - jag är övertygad om att denna superkvartett bara hade utgjort angenäma problem för Honda...:)
De hade inte kunna lösa det i år då det finns en gällande regel för 2013 som säger att fabrikerna max får ha fyra prototyper på startplattan och att två ska vara i fabriksteamet och två i ett eller flera satellitteam. Den regeln är ändrad till 2014 då de fortfarande bara får ha med fyra prototyper men de får fördela dem som de vill.

Om Stoner hade fortsatt tror jag att HRC satt Marquez på Bradl eller Bautistas hoj 2013 för sedan köra med tre förare i fabriksteamet 2014 eller "göra sig av" med Pedrosa.

Javisst, och räknar jag rätt sitter Bradl på "fabriksmaterial" medan Bautista bl a kör på Showa? Jag hade gissat på Bautista ut i kylan på en annan hoj och Marquez på en fjärde fabriksspecifierad hoj i Gresini-färger. Visst offentliggjordes Marquez direktinträde i HRC-färger efter att Stoner meddelat sitt beslut?

Men som sagt - jag är övertygad om att denna superkvartett bara hade utgjort angenäma problem för Honda...:)
Honda såg till att Rookie-regeln infördes vilket innebar att Spies inte fick hoppa direkt in i Yamahas fabriksteam utan tvingades ta omvägen via Tech3. Samma Honda fick sedan regeln borttagen när de ville ha in Marquez i fabriksteamet. Minns inte exakt när de olika beskeden om MM och CS kom.

Om jag förstått det hela rätt så har både Bradl och Bautista fabrikshojar men de ligger garanterat efter MM och DP vid utdelning av nya komponenter. Bautista fick sitt kontrakt på fabrikshojen i utbyte mot att han testar Showa och Nissin. Bradl kör med Öhlins och Nissin men har testat med Brembo (vet dock inte om de gick över till Brembo permanent). Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.

Det är du som pratar om hästhandlare och hästar. FAKTA visar varför Pedrosa fortfarande kör för HRC och att du inte kan se det är inte min förlust. Alatalos insyn och insikter i GP säger en hel del om hur fel ute du är, men vi vet ju att du alltid har haft svårt för Pedrosa sedan tex. Estoril 2006.

Edit. Jag ber om ursäkt till alla rationella läsare för grisbrottningen. Jag ska inte dras ner i det igen. ds.

Självklart kan jag se massor av optioner om varför Pedrosa fortfarande sitter på HRC. Det jag däremot gör är att ställa frågan: Hur mycket tålamod har HRC kvar i produkten Pedrosa? Nu vet vi ju från "killen med facit" att de tydligen främst ser honom som testförare och en skön kille att ha i laget, vilket i sig är en lyx möjligt HRC att beskaffa sig! Det förbjuder ju inte per automatik att diskutera/ha egna uppfattningar om HRC vs Pedrosa vice versa. Internationellt på olika forum har jag senaste tiden sett en hel del liknande kommentarer och funderingar som jag själv har/haft. Där finns MGP skribenter som tillika tror att Pedrosa är nära slutet och inte alls kommer sitta kvar hos HRC som en go kille i laget dessutom utan krav på VM-titel som delvis målats upp här i tråden.

P€RRA;5868280 skrev:
Honda såg till att Rookie-regeln infördes vilket innebar att Spies inte fick hoppa direkt in i Yamahas fabriksteam utan tvingades ta omvägen via Tech3. Samma Honda fick sedan regeln borttagen när de ville ha in Marquez i fabriksteamet. Minns inte exakt när de olika beskeden om MM och CS kom.

Om jag förstått det hela rätt så har både Bradl och Bautista fabrikshojar men de ligger garanterat efter MM och DP vid utdelning av nya komponenter. Bautista fick sitt kontrakt på fabrikshojen i utbyte mot att han testar Showa och Nissin. Bradl kör med Öhlins och Nissin men har testat med Brembo (vet dock inte om de gick över till Brembo permanent). Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.

Dom har fortsatt med Brembo

...så jävla korkat skrivet...
...infantilt...direkt okunnigt...
Rent jävla trams.
...du skriver en massa strunt som inte stämmer...

Och/eller så har man starka men dunkla motiv för att beskriva världen på ett sätt som bekräftar ens förutfattade meningar om den. Motsatsen till flexibilitet och kritiskt tänkande. Stämmer inte verkligheten gäller kartan, så att säga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Last edited:
P€RRA;5868225 skrev:
Stoner var/är helt enkelt en bättre förare än Pedrosa.
Ser fram emot fler insiktsfulla klarlägganden av komplicerade och svårbegripliga spörsmål. Kanske om vattnets betydelse för sjöfarten?

P€RRA;5868280 skrev:
.

Vilket ju på något vis är helt uppåt väggarna fel, för i rimlighetens namn borde inte en tillverkare diktera spelreglerna.
Det är som Ducatis härjningar i WSBK. "Lip-lip vi vill ha det så här annars är vi inte med".
Var det sådant Stoner var emot? Han kanske inte ville ha en rookie i teamet....

Och/eller så har man starka men dunkla motiv för att beskriva världen på ett sätt som bekräftar ens förutfattade meningar om den. Motsatsen till flexibilitet och kritiskt tänkande. Stämmer inte verkligheten gäller kartan, så att säga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Är det riktat till mig eller handlar det om vad Space skrivit? Man kan nog "anklaga" oss båda för det där. :)

För övrigt ska det bli skönt att andra delen av säsongen börjar i helgen...

Last edited:
Back