MotoGP 2013 halvvägs

Han har levererat bättre än alla andra HRC förare alla år harn kört för HRC utom tre (2001, 2006 och 2011) på tretton säsonger vilket inkluderar tex. tre rookiesäsonger (2001 då han var femton år... 2004 och 2006).
Tio säsonger av tretton har han varit HRCs bästa förare på de cyklar som HRC har byggt. Om man tycker det är att inte leverera har man orimliga krav.
Dessutom finns det, liksom när det gäller Rossi som du försvarar med näbbar och klor tex, massor med rimliga orsaker till varför han inte har lyckats alla säsonger. Att påstå att Pedrosa skulle vara genom tiderna dyraste HRC-produkt som inte levererat är på gränsen till infantilt, förutom direkt okunnigt då.

Fast, om inte Stoner dragit sig tillbaka efter förra säsongen, tror du han (Pedrosa) suttit på en Repsol-Honda i år då?

Last edited:
Sluta svamla. Du har ingen aning om vad du pratar om och hur HRC resonerar.
Ps. Pedrosa har levererat tre VM-titlar för HRC genom åren. ds.

Edit. Det där är så jävla korkat skrivet om en förare med följande resumé i GP på Hondas hojar.

Grand Prix victories 24 15 8 47
2nd Positions 29 8 4 41
3rd Positions 23 1 5 29
Podiums 76 24 17 117
Poles 26 9 9 44
Race fastest lap 36 15 5 56
World Championship wins 0 2 1 3
haha herr snusförnuftig fick visst ömma tår! Du låter ju som en gammal hästhandlare som på auktionen försöker saluföra/lura på hederligt folk en övergöd krake som aldrig nått ända fram. Vi är i en MGP tråd, således talar jag om MGP. All ära av framgångarna i supportklasserna även om jag är rädd att just den gamla historiken biter illa på HRC dagen han drar sig tillbaka efter en lång, trogen och inte helt gratis MGP satsning.

haha herr snusförnuftig fick visst ömma tår! Du låter ju som en gammal hästhandlare som på auktionen försöker saluföra/lura på hederligt folk en övergöd krake som aldrig nått ända fram. Vi är i en MGP tråd, således talar jag om MGP. All ära av framgångarna i supportklasserna även om jag är rädd att just den gamla historiken biter illa på HRC dagen han drar sig tillbaka efter en lång, trogen och inte helt gratis MGP satsning.
För att bedöma en förares förhållande till ett team så måste hela deras relation tas i beaktande oavsett om du är inne och svamlar i en "motogptråd på SH". Hur i hela fridens namn skulle "den gamla historiken bita illa på HRC" när Pedrosa drar sig tillbaka? Hur kan deras en förare med Pedrosas meriter jämföras med en övergödd häst?
Mina tår är inte ett dugg ömma men rena dumheter, hederliga dumheter möjligen men likväl dumheter, måste bemötas.

Men hur du än vänder och vrider på det Gustav så har inte Pedrosa levererat det enda som betyder något för Honda och specifikt HRC: En MotoGP-titel. Därmed inte sagt att han skulle var en dålig förare, han är ju bevisligen en av de tre bästa som suttit på en Honda sedan Rossi tog tre raka titlar (2001-2003).

Om vi hade backat bandet till 2005 var HRC garanterat övertygade om att Pedrosa skulle ta hem en eller flera titlar.

P€RRA;5867531 skrev:
Men hur du än vänder och vrider på det Gustav så har inte Pedrosa levererat det enda som betyder något för Honda och specifikt HRC: En MotoGP-titel. Därmed inte sagt att han skulle var en dålig förare, han är ju bevisligen en av de tre bästa som suttit på en Honda sedan Rossi tog tre raka titlar (2001-2003).

Om vi hade backat bandet till 2005 var HRC garanterat övertygade om att Pedrosa skulle ta hem en eller flera titlar.
Nej han har inte vunnit en MotoGP titel men det finns ju massor med anledningar till det och de är absolut inte enbart pga Pedrosa. HRC har ju en del i det också då de under flera år inte lyckades göra en tillräckligt vass hoj bla. Pedrosa hade inte fått göra tretton säsonger hos HRC om de inte tyckte han levererade.

Nej han har inte vunnit en MotoGP titel men det finns ju massor med anledningar till det och de är absolut inte enbart pga Pedrosa. HRC har ju en del i det också då de under flera år inte lyckades göra en tillräckligt vass hoj bla. Pedrosa hade inte fått göra tretton säsonger hos HRC om de inte tyckte han levererade.
Nej, det beror inte enbart på Pedrosa men när Stoner kliver in och vinner en titel direkt så inser man att möjligheten funnits där.

Sen ska man inte glömma att Pedrosa är spanjor och att HRCs största sponsor är Repsol. De vill självklart ha en så bra spanjor som möjligt i teamet och näst efter Lorenzo har det varit Pedrosa. Nu när Marquez gjort entré tror jag att behovet av att behålla just Pedrosa har minskat.

P€RRA;5867558 skrev:
Nej, det beror inte enbart på Pedrosa men när Stoner kliver in och vinner en titel direkt så inser man att möjligheten funnits där.
Det var ju också det året som RCV:n var som bäst under 800cc eran, med den nya växellådan osv. 2007 - 2009 var den ju inte lika bra. Förra året var det ju bland annat teamets debacle på Misano som förstörde mycket, 2011 ledde han VM när Simoncelli hjälpte till att dels ta ut honom ur racet men även sabba nyckelbenet osv. osv.

P€RRA;5867558 skrev:
Sen ska man inte glömma att Pedrosa är spanjor och att HRCs största sponsor är Repsol. De vill självklart ha en så bra spanjor som möjligt i teamet och näst efter Lorenzo har det varit Pedrosa. Nu när Marquez gjort entré tror jag att behovet av att behålla just Pedrosa har minskat.
Vem skulle de vara så intresserade av att ersätta Pedrosa med inom överskådlig framtid då?

För att bedöma en förares förhållande till ett team så måste hela deras relation tas i beaktande oavsett om du är inne och svamlar i en "motogptråd på SH". Hur i hela fridens namn skulle "den gamla historiken bita illa på HRC" när Pedrosa drar sig tillbaka? Hur kan deras en förare med Pedrosas meriter jämföras med en övergödd häst?
Mina tår är inte ett dugg ömma men rena dumheter, hederliga dumheter möjligen men likväl dumheter, måste bemötas.
Jag tror helt enkelt att skillnaden att vara bästa supportkillen vs att sitta på VM titel i största klassen skulle krasst kunna liknas med att efter karriären hänger De pliktskyldigt upp affischer på supportkillen medans VM titel/titlar i största klassen ringer telefonen oftare och Du har diverse stående inbjudningar livet ut! Det kusliga med dig är att det låter ofta som det är en lag att alltid hålla Pedrosa om ryggen lite att det är så synd om killen, han har/haft det svårt! Du kan inte räkna upp många i MGP (om ens någon) som har haft så bra förspänt (den övergödda hästen) som Pedrosa.

Jag tror helt enkelt att skillnaden att vara bästa supportkillen vs att sitta på VM titel i största klassen skulle krasst kunna liknas med att efter karriären hänger De pliktskyldigt upp affischer på supportkillen medans VM titel/titlar i största klassen ringer telefonen oftare och Du har diverse stående inbjudningar livet ut! Det kusliga med dig är att det låter ofta som det är en lag att alltid hålla Pedrosa om ryggen lite att det är så synd om killen, han har/haft det svårt! Du kan inte räkna upp många i MGP (om ens någon) som har haft så bra förspänt (den övergödda hästen) som Pedrosa.
Vadå vara bästa supportkillen? Pliktskydlig affisch? Telefon som slutar ringa? Stående inbjudningar?
Vad svamlar du om?

Det är ingen "lag att hålla Pedrosa om ryggen lite att det är så synd om killen" utan det handlar om att du skriver en massa strunt som inte stämmer blandat med dina egna fabuleringar.

hahaha ... Jo tack, Det har Du snusförnuftigt talat om i alla dina senaste inlägg! Vilket onekligen tyder på att "hästhandlaren" inte lyckats något vidare med uppgiften att saluföra den övergödda hästkraken. Till Pedrosas fördel dock finns en del "favoritbanor" kvar i år där han kan göra mkt fina resultat.

Helt omöjligt att svara på så jag kan inte det. Verkligheten är ju att Stoner slutade.

Det är inte fakta jag är ute efter. Frågar efter vad du tror - dvs åsikt/spekulation. Jag för min del tror att han inte åkt Repsol-Honda om inte Stoner sagt upp sig. De hade MM (framtidshoppet) på ingång och Stoner ("proven material") som levererat en titel.

Gode Pedrosa måste onekligen känna trycket på sina axlar! Att dessutom vara genomtiderna i särklass dyraste HRC produkt utan att ha "levererat" gör inte saken bättre/lättare. Payback time är i sammanhanget en underdrift då han har sumpat chanser år efter år, nu (2013) eller aldrig är vad som gäller. Hondas investeringen i Pedrosa håller nog på att rinna ut! Det handlar inte om race segrar pallplatser etc etc OM det i slutändan inte resulterar i MGP VM titel/titlar. Krasst sett är då segrarna / pallplatser knappt noterbara i HRC.s historieböcker.

Rent jävla trams.

Honda håller kvar Dani av två anledningar. Dels för att han är en populär person och ett starkt varumärke som bidrar till motorcykelförsäljning i de latinska länderna, oavsett om han är världsmästare eller inte. Dels för att han är en oerhört kompetent testförare.

Det finns ingen på Honda som betraktar Dani som "den genom tiderna dyraste HRC-produkt som inte levererat". Snarare tvärt om. Eller vem tror du det var som utvecklade Stoners 2011-hoj...?

Rent jävla trams.

Honda håller kvar Dani av två anledningar. Dels för att han är en populär person och ett starkt varumärke som bidrar till motorcykelförsäljning i de latinska länderna, oavsett om han är världsmästare eller inte. Dels för att han är en oerhört kompetent testförare.

Det finns ingen på Honda som betraktar Dani som "den genom tiderna dyraste HRC-produkt som inte levererat". Snarare tvärt om. Eller vem tror du det var som utvecklade Stoners 2011-hoj...?

haha jo jag tackar! Där fick vi kvitto på att Honda har Pedrosa kvar för att han är en go grabb och inte för att man tror att han kan ta en titel!! Onekligen ögonhöjande men visst det köper jag möjligen! Fast Du och någon mer här ger onekligen intryck av att underskatta vikten av titel/titlar i Roadracingens kung klass MGP. Det är kusligt märkligt! Att bl.a avfärda min uppfattning att Pedrosa nog måste känna ett tryck på sina axlar i år som "Rent jävla trams" är ju om möjligt långt värre plattityder än vad "hästhandlaren" hittills lyckats skrapa ihop!

Jag har inga som helst åsikter om vad du tycker om trycket på Pedrosas axlar. Dina anledningar till varför man behåller en förare är däremot inget annat än trams. Eller ska man sparka alla förare som inte vinner VM, trots att de testar fram delar, strategier och koncept som gör alla andra förare snabbare...?

Teamets uppdrag är absolut först och främst att tillskansa sig störst konkurrensfördelar i f t övriga medtävlare och att säkerställa att de fördelarna bibehålls så länge som det bara är möjligt. Med andra ord - producera den bästa maskinen och ge den bästa supporten tillbaka till sina förare. Allt annat vore kortsiktigt, äventyrligt och vårdslöst.

HRC hade precis de intentionerna 2006, trots att en nykrönt världsmästare fanns inom teamet valde man att satsa på en förare som bedömdes som mer konkurrenskraftig inför framtiden och att låta denna dra huvudsakliga lasset i utvecklingsarbetet.

Ducati har uppenbarligen en läxa att lära från 2008 till 2010, där av allt att döma utvecklingsarbetet stagnerade eller drevs i fel riktning, kanske på grund av att man hade en förare som fortfarande vann race trots att denne var missnöjd med utvecklingen.

Vi sitter allesammans här inne på åskådarplats och kan bara spekulera kring vilka beslut som teamledningarna fattar. Men gamla meriter, om än de erövrades igår, är nog inte mer än en liten pusselbit när beslut om morgondagen ska fattas. Dokumenterade egenskaper att framgångsrikt kunna föreslå, testa och utvärdera morgondagens konkurrenskraftiga maskin väger nog betydligt tyngre, oavsett om det är den föraren eller någon annan av tillverkarens förare som skördar lagrarna när säsongen flaggas av och poängen räknas.

Så skulle i alla fall jag tänka :)

Jag har inga som helst åsikter om vad du tycker om trycket på Pedrosas axlar. Dina anledningar till varför man behåller en förare är däremot inget annat än trams. Eller ska man sparka alla förare som inte vinner VM, trots att de testar fram delar, strategier och koncept som gör alla andra förare snabbare...?

Last edited:
hahaha ... Jo tack, Det har Du snusförnuftigt talat om i alla dina senaste inlägg! Vilket onekligen tyder på att "hästhandlaren" inte lyckats något vidare med uppgiften att saluföra den övergödda hästkraken. Till Pedrosas fördel dock finns en del "favoritbanor" kvar i år där han kan göra mkt fina resultat.
Det är du som pratar om hästhandlare och hästar. FAKTA visar varför Pedrosa fortfarande kör för HRC och att du inte kan se det är inte min förlust. Alatalos insyn och insikter i GP säger en hel del om hur fel ute du är, men vi vet ju att du alltid har haft svårt för Pedrosa sedan tex. Estoril 2006.

Edit. Jag ber om ursäkt till alla rationella läsare för grisbrottningen. Jag ska inte dras ner i det igen. ds.

Last edited:
Det är inte fakta jag är ute efter. Frågar efter vad du tror - dvs åsikt/spekulation. Jag för min del tror att han inte åkt Repsol-Honda om inte Stoner sagt upp sig. De hade MM (framtidshoppet) på ingång och Stoner ("proven material") som levererat en titel.
Jag har faktiskt ingen aning om vad som hade hänt om Stoner hade fortsatt, mer än att jag är väldigt säker på att Pedrosa skulle sitta på en fabrikshoj i ett fabriskteam oavsett.

Jag har faktiskt ingen aning om vad som hade hänt om Stoner hade fortsatt, mer än att jag är väldigt säker på att Pedrosa skulle sitta på en fabrikshoj i ett fabriskteam oavsett.

Titta, där fick vi fram en åsikt/spekulation. :tummenupp:tungan

Frågan är hur Honda skulle jonglerat MM/DP/CS ifall CS varit kvar. De kanske inte hade pushat så hårt för borttagandet av rookie-regeln och kastat ut Bautista? Fast när gick "max 4 prototyper"-regeln i bruk? Till i år eller till nästa?

Ptja, de var ju tre hojar i fabriksteamets Repsol-färger så sent som 2011 (CS/DP/ADoviozo), så inte kan väl detta vara en sådan big deal? Vill HRC hitta en lösning så gör nog HRC det - dessutom på ett angenämt problem ;)
...Frågan är hur Honda skulle jonglerat MM/DP/CS ifall CS varit kvar. De kanske inte hade pushat så hårt för borttagandet av rookie-regeln och kastat ut Bautista? Fast när gick "max 4 prototyper"-regeln i bruk? Till i år eller till nästa?

Last edited:
Back