MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Menar du att evolutionära utvecklingen av homo spapiens ger en generell och väsentlig skillnad på två generationer? Det är annars en etablerad uppfattning att vår nuvarande anatomiska status etablerades för åtminstone 50.000 år sedan. Men du kanske sitter på nya fakta i frågan?

Varför inte?

Jag menar inte att det är skillnad på talangerna som sådana.
Det är när dessa talanger kommer till sporten och hur de ser ut vid det specifika tillfället.

Skulle då t.ex. Pelé komma fram som ungdom nu skulle han antagligen vara lika bra jämte alla andra som då.

Det jag vill få fram det är att alla som är yngre har stor fördel genom att ha tillgång till tekniker som redan är testade samt att de utvecklar dessa.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5899420 skrev:
Känns ganska olustigt att Dorna får vara med och bestämma om eventuella bestraffningar. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Marquez får 2 straffpoäng så att han får starta från depån i nästa race för att Dorna vill öka spänningen :3freak

Det är precis det som var min poäng med mitt raljerande ovan, att Dorna vill förbehålla sig rätten och möjligheten att fatta godtyckliga och inkonsekventa beslut som gynnar deras syften från tillfälle till tillfälle. Och sedan skyller de på att det är för komplicerat att hitta på regler för hur man ska förhålla sig till varandra när man färdas i fordon, de verkar helt glömma bort att varje gång de ger sig ut på allmän väg så är det precis vad som sker...
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
P€RRA;5899449 skrev:
Puig är inte din favoritkille va? :hihi

haha :kär

Nä, Du har såklart rätt. Finns en hel del med den mannen jag bara inte kan med. Saker man bara inte glömmer är ju hur Puig gick ut i press skylde att det var Nickys fel då fimpen körde sitt fullblodskamikaze nummer på Estoril. Finns en sjö att gräva ur men ska inte förpesta tråden mer med det tror jag hehe
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5899262 skrev:
Begåvning/talang är något man föds med som sedan kan tränas upp. Det jag reagerat på är när man försöker hävda att Lorenzo skulle ha en större talang än Rossi baserat på årets säsong. Det blir i min ögon en väldigt konstig slutsats eftersom den en av dem vunnit titeln 7 gånger och den andre bara 2.

Det visar vidare på att man bagatelliserar hur bra olika förare trivs på en hoj. Rossi och Lorenzo har två helt olika körstilar och det vore konstigt om Yamahas utvecklingsarbete de senaste åren resulterat i en hoj som inte är som klippt och skuren för Lorenzo.

När det gäller kommentaren om Bradl var det mest för att poängtera att han redan sitter på det som anses vara den bästa hojen i depån. En fabrikare från Honda med allt godis som Repsol-förarna har. Den dög alldeles utmärkt att ta pole med på Laguna Seca och jag tror att den stora skillnaden mellan Bradl och killarna i Repsol är att de senare både har mer talang och är bättre förare. Jag tror därför att Marquez skulle vinna race på Bradls hoj men inte vice versa.

Hoppas det var ett kliv ur sandlådan :)

Absolut jag missuppfattade kanske den poängen att han (VR) faktiskt är en av de största legenderna och talangerna som ännu tävlar.
Ganska imponerande att han är den siste och enda kvar som körde och vann den riktiga GP klassen (enl mig) 500 GP. :)

Men idag menar jag att han inte har samma förmåga som förr då han en gång var en total dominant.
Tror han inte kommer ta en enda titel till, inte så konstigt kanske.
Tror inte heller hans vikt eller kroppsform är det som begränsar honom utan killar som tex Lorenzo har utvecklats och sannolikt materialet för deras behov.
Men så har det alltid varit att dom bästa som har varit förfördelade vilket Rossi tidigare också upplevt.

Helt plötsligt kommer en kille som Marques från ingenstans egentligen och sätter hela eliten på plats, sannolikt kommer teknikerna lyssna mer på honom än på Pedrosa när det gäller nästa steg i utvecklingen.
Samma fenomen var det när Lorenzo tog över kronan 2010 fast inte lika tydligt.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Först vill jag bara säga att jag hejar på Dani Pedrosa. Så om ni misstycker, är det helt ok med sakliga argument.

Hur i helvete kan folk i den här tråden gnälla över att Dani var tjurig i söndags? Han blev av någon annan uttagen ur mästerskapet för tredje året i rad. Vem hade inte varit tjurig då?

De som säger att karma is a bitch hoppas jag aldrig yppar Estoril 2006 mer. Nu måste väl allt vara betalt?

Angående Marquez bestraffning så är det redan för sent... Han lovade efter Misano att han skulle bättra sig med påbromsningarna, vilket han inte gjorde.

Gött att Pedrosa har kontrakt 2014. Då lär han slå Marquez... Men troligtvis lär Lorenzo vinna titlen då :brynad
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Gött att Pedrosa har kontrakt 2014. Då lär han slå Marquez...
Och tomten parkerar en Ferrari utanför mitt fönster på julafton...

Klart Dani har rätt att vara sur, det var ju inte hans fel, men med tanke på att de knappt nuddade varandra är det väl HRC han ska gnälla på, inte Marquez.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Och tomten parkerar en Ferrari utanför mitt fönster på julafton...

Klart Dani har rätt att vara sur, det var ju inte hans fel, men med tanke på att de knappt nuddade varandra är det väl HRC han ska gnälla på, inte Marquez.

Ehhh. Hade inte Marquez kört på Pedrosa hade han inte vurpat. :fakta
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Självklart borde MM få ett par års bestraffning så Valentino får en rimlig chans.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top