MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

Det hade varit ganska intressant att se JL och DP på satellithojarna med satellitteamen, för att se hur de klarar sig där. De hade antagligen fortfarande gjort bra ifrån sig, men jag tror att teamet spelar in en del på vad ekipaget presterar, inte bara förarna.

Det hade varit kul att se vad Pedrosa presterar bara utan Puig...
 
Tycker att han visar massor av vilja och hunger men tror det är så enkelt att han inte räcker till mot de bästa i världen.

Inte nog med vilja för min smak iaf. Om man får stryk på sista varvet 3 race i rad då får man baske mig göra en "do or die", d.v.s. segra eller vurpa för att imponera på mig. Speciellt när man är i det skiktet i motogp att poängen kvittar och högsta placering under året är viktigare än totalpoängen.

Buuuu för Bautista :tungan
 
Om man får stryk på sista varvet 3 race i rad då får man baske mig göra en "do or die", d.v.s. segra eller vurpa för att imponera på mig.

Jag är böjd att hålla med. Med tanke på att han visat att han inte drar sig för en "do or die" manöver på FÖRSTA varvet så kan man ju undra varför han är så tam på sista varvet...?
 
Inte bara i satellit teamen utan Nicky fick ju som ett strort tack för VM titeln 2006 börja 2007 med att testa / experimentera med bl.a. en rejält taskig i stort sett obrukbar koppling. Den skulle vara avsedd för "påläggskalvernas påläggskalv" om den hade funkat!! Den skiten fick Nicky (trots att han klagade) dra omkring med bra länge vill jag minnas.
Nu blandar du ihop åren. Det var 2006 som Hayden under säsongens gång fick mer och mer problem med kopplingen med en peak runt Philip Island där HRC hade tagit med sig flera varianter och de antydde att det inte var ngt fel på Haydens koppling utan att det var pressen som visade sig där, han hade ju tappat ett 51-poängs övertag mot Rossi.
Den hoj som Hayden hade 2006 var ju 3% starkare över ett bredare register än de andra Hondorna.
2007 var ju hojen för klen och inte konkurrenskraftig av flera orsaker.
 
Nu blandar du ihop åren. Det var 2006 som Hayden under säsongens gång fick mer och mer problem med kopplingen med en peak runt Philip Island där HRC hade tagit med sig flera varianter och de antydde att det inte var ngt fel på Haydens koppling utan att det var pressen som visade sig där, han hade ju tappat ett 51-poängs övertag mot Rossi.
Den hoj som Hayden hade 2006 var ju 3% starkare över ett bredare register än de andra Hondorna.
2007 var ju hojen för klen och inte konkurrenskraftig av flera orsaker.

2006 var året :tummenupp

Minns att det spelade ingen roll hur vida Nicky kvalade. Han losa allt i starterna och kom aldrig överens med den undermåliga kopplingen! Nicky ansågs/blev ju i ärlighetens namn som en utvecklingsförare ( rätt eller fel. på gott eller ont) till Dani som redan då var det stora hoppet.
 
Så förarvikten spelar ingen som helst roll här?Jag har för mig att jag på något motorcykelforum sett någon tjata in absurdum om vilken skillnad ett par kg gör för varvtiderna...
Vad har förarvikten med Bradl och hans hoj att göra?

Läs gärna Alatalos inlägg om skillnaderna mellan satellit- och fabrikshojar.
 
"Fuck off Dani Pedrosa. Don’t hit the airfence on your way out..." :fakta
 
Och där, mina damer och herrar, har vi "pudelns kärna" i hela den här historien....

Själva "sammanstötningen" eller vad man vill kalla det, är den situationen som ska bedömas när man pratar om att bestraffa eller lägga skuld på Marquez.

Han kom in lite för het, rätade upp, touchade bakdelen på Danis hoj så lite att varken Danis eller hans egen hoj påverkades av nudden. Ingen av hojarna gungade till, eller ändade spår av "nudden".

Pedrosa kunde fortsätta sitt spår genom svängen, helt opåverkad, och Marquez styrde av och sedan tillbaka in på banan igen... That's it...
Händer i nästan varje lopp utan att någon höjer ett ögonbryn...

DET är vad som ska bedömas när vi pratar om bestraffning och vårdslös körning... Inget annat...
Rent hypotetiskt. Om vi tar incidenten på Silverstone där ju ingen annan än Marquez skadade sig och ändrar förloppet så att hans hoj hade träffat och allvarligt skadat en av funktionärerna. Hade du skrivit exakt samma sak då och ansett att konsekvenserna av hans agerande inte spelar roll öht i bedömningen av bestraffningen? :)
 
Rent hypotetiskt. Om vi tar incidenten på Silverstone där ju ingen annan än Marquez skadade sig och ändrar förloppet så att hans hoj hade träffat och allvarligt skadat en av funktionärerna. Hade du skrivit exakt samma sak då och ansett att konsekvenserna av hans agerande inte spelar roll öht i bedömningen av bestraffningen? :)

Ja, i princip ja med ett viktigt förtydligande - om det inte fanns någon konstruktionsmiss eller brist i miljön som påverkade utfallet. Principen gäller så länge konsekvensen i sig inte medför en ytterligare regelbrott eller "brottsrubricering".

Ta t ex en ställningsbyggare som slarvar vid en skyddsräckeskonstruktion. Han tilldöms samma bestraffning av AMV, med den skillnaden att om någon slår ihjäl sig på grund av bristen blir det även en prövning gentemot brottsbalken (vållande till annans död).

Tillbaka till Marquez - är graden av oförsiktighet tillräckligt stor kan ju brott i f t brottsbalken i det aktuella landet bli aktuellt. Men utifrån RD ska bestraffningen utdömas utifrån den risk som Marquez utsatte funktionärer och medtävlare inför genom att enligt egen utsago inte observera varningsflaggen.

Det blir lite märkligt annars. Säg att, i detta hypotetiska fall, även Lorenzo hade bommat gulflaggen några sekunder före eller efter Marquez, rasat omkull men hans hoj bommade funktionären med en hårsmån. Hade då Lorenzo förtjänat en mildare konsekvens än Marquez? Samma förseelse, samma förhållanden, olika konsekvenser?

Vad tror Du om det förhållningssättet? Är det ett bra alternativ att premiera "tur" eller bestraffa "otur"?
 
Det blir lite märkligt annars. Säg att, i detta hypotetiska fall, även Lorenzo hade bommat gulflaggen några sekunder före eller efter Marquez, rasat omkull...

Eller för den delen hållt sig på hjulen? Kanske laddat på ännu värre (men hållt sig på hjulen)?
 
Rådet till Javier Alanso m.fl i race direction är att se det som en racing incident varken mer eller mindre. Skulle kanske gode Marques planerat att illvilligt dra ur fimpens illa placerade T C kontakt! Eller vad vill de komma åt?

"Pedrosa, who after the race complained of his teammate being ‘on the limit’."

:gråta
 
Rådet till Javier Alanso m.fl i race direction är att se det som en racing incident varken mer eller mindre. Skulle kanske gode Marques planerat att illvilligt dra ur fimpens illa placerade T C kontakt! Eller vad vill de komma åt?

"Pedrosa, who after the race complained of his teammate being ‘on the limit’."

:gråta

Möjligtvis reglera att funktionsnödvändig elektronik inte får vara monterad på ett utsatt sätt där den genom en olycklig närkontakt kan göra hojen okörbar (för alla utom möjligtvis Stoner då. :hihi)
 
Ja, i princip ja med ett viktigt förtydligande - om det inte fanns någon konstruktionsmiss eller brist i miljön som påverkade utfallet. Principen gäller så länge konsekvensen i sig inte medför en ytterligare regelbrott eller "brottsrubricering".

Ta t ex en ställningsbyggare som slarvar vid en skyddsräckeskonstruktion. Han tilldöms samma bestraffning av AMV, med den skillnaden att om någon slår ihjäl sig på grund av bristen blir det även en prövning gentemot brottsbalken (vållande till annans död).

Tillbaka till Marquez - är graden av oförsiktighet tillräckligt stor kan ju brott i f t brottsbalken i det aktuella landet bli aktuellt. Men utifrån RD ska bestraffningen utdömas utifrån den risk som Marquez utsatte funktionärer och medtävlare inför genom att enligt egen utsago inte observera varningsflaggen.

Det blir lite märkligt annars. Säg att, i detta hypotetiska fall, även Lorenzo hade bommat gulflaggen några sekunder före eller efter Marquez, rasat omkull men hans hoj bommade funktionären med en hårsmån. Hade då Lorenzo förtjänat en mildare konsekvens än Marquez? Samma förseelse, samma förhållanden, olika konsekvenser?

Vad tror Du om det förhållningssättet? Är det ett bra alternativ att premiera "tur" eller bestraffa "otur"?
Jag tror att vi är mänskliga och att konsekvenserna av en händelse får inverkan på bedömningen av handlingen i det fall jag pratar om. AMV och ställningsbyggare har jag ingen åsikt om i detta.
Jag är ganska övertygad om att bestraffningen sett annorlunda ut om konsekvenserna varit allvarligare än de blev men jag kan inte föra det i bevisning.
 
Jo, vi vet att du har den åsikten. Vi vet också att du inte vill sitta i sandlådan men du kan inte låta bli att ta fram hink och spade så fort chansen ges.

Sorry om du upplever att jag gräver i din sandlåda, det var inte min mening.

Men jag undrade bara hur du resonerar när du så tvärsäkert kan uttala dig om vissa förares skillnader begåvning att köra hoj.
Medan i Rossis och Lorenzos fall beskriver helt andra orsaker.
:)
 
Inte nog med vilja för min smak iaf. Om man får stryk...
Du resonerar som om ”vilja” vore den starkast predicerande faktorn för resultat. Är det på grund av otillräcklig ”vilja” som du och jag inte är Nobelpristagare eller kan det ha med förmåga att göra?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top