MotoGP 2012 - Valencia

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men det är väl lite förenklat och skulle innebära att även Lorenzo körde över sin förmåga och att alla som kraschar kör över sin förmåga. Det kan man ju konstatera, men det får ju lustiga konsekvenser om man använder den logiken på alla förare i alla miljöer.
Ja du. Jag avslutade mitt inte särskilt seriösa inlägg med en sådan här gubbe. ;)
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Inget mer skitsnack om Crutchlow nu tack! Han e ju lätt ballaste killen i Motogp! Nästa säsong ska ni se att han vinner allt! :crash
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Satt för omväxlings skull och såg ganska mycket av racinghelgen, Moto3, Moto2 och MotoGP. Eftersom det regn så kraschades det ju friskt och en sak slog mig; Fyttifan vad bra det är med avåkningszoner med asfalt! Såååå många som bara kanade iväg och när de kanat klart VISSTE man rätt säkert att "Han är OK!"
Och så reste han sig!
Leca, grus och gräs är nog bra men asfalt är bättre när man kraschar i 200!:tummenupp
Var det någon som slog sig?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5677252 skrev:
Lorenzo hade nog inte tackat nej till att landa i ett mjuk lecahav :crash

SANT! Men ska du landa i ett lecahav efter en highsider får du oftast flyga LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Lorenzos krash var intressant. Jag tror den orsakades av Lorenzos förväntan av traction control. Systemet klarade inte av förhållandena, och/eller förhållandena i kombination med hur Lorenzo vred på gasen.

Reglersystemet började svänga, vilket jag tror beror på något av följande:
*Lorenzo vred fram och tillbaka på gasen i samma frekvens som reglersystemets egen svängfrekvens
*Greppet varierande i takt med reglersystemets svängfrekvens
*Reglersystemet förväntade sig högre friktion, och började svänga när friktionen inte var den förväntade

Tror inte krashen skulle skett ifall hojen inte hade haft traction control. Då hade Lorenzo inte väntat sig kunna vrida på gas snabbt, utan vridit försiktigare tills han kände att det spann.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Min lekmannatolkning är att Lorenzo valde ett något vidare spår än normalt, tog höjd, för att kunna köra om efter kurvan och att då kom ut där det var blött.

 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
P€RRA;5677273 skrev:
Min lekmannatolkning är att Lorenzo valde ett något vidare spår än normalt, tog höjd, för att kunna köra om efter kurvan och att då kom ut där det var blött.

Ja precis, men det ser ut som att han ligger på gas, vilket jag tycker är konstigt. Jag tror att han väntar sig att elektroniken ska rädda honom. Att det är bättre att ligga på gas och hänga, än att frikoppla tills hojen lugnat ner sig, vilket kanske gör att han måste rulla några meter utanför banan.
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Ja precis, men det ser ut som att han ligger på gas, vilket jag tycker är konstigt. Jag tror att han väntar sig att elektroniken ska rädda honom. Att det är bättre att ligga på gas och hänga, än att frikoppla tills hojen lugnat ner sig, vilket kanske gör att han måste rulla några meter utanför banan.

man ser tydligt att han får ett släp innan han går in i kurvan, detta skapar ett vobbel som gör att han åker utanför spåret och när han laddar på igen får han sig en flygtur..

Men det är min åsikt.
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
P€RRA;5677198 skrev:
Du tänker på regnracet på Le Mans när han körde i från Pedrosa och ifatt och förbi Stoner?
Jag tänker på det du skrev " I ett normalt race under torra förhållanden hade han fått vara glad för en topp 10placering." :tungan
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja precis, men det ser ut som att han ligger på gas, vilket jag tycker är konstigt. Jag tror att han väntar sig att elektroniken ska rädda honom. Att det är bättre att ligga på gas och hänga, än att frikoppla tills hojen lugnat ner sig, vilket kanske gör att han måste rulla några meter utanför banan.
Jag tycker inte det är så konstigt att han ligger på gas och han gasade nog aningen mindre än varvet tidigare, eftersom Ellison låg i vägen, men ingen TC i världen hinner med om du går från torrt till blött som i det här fallet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast det var väl inte att Crutchlow är överskattad som du ”egentligen inte menade”? Stå för dina åsikter nu... :fakta
Ehhhh.... Ledsen att du inte förstod att mitt inlägg var ett skämtsamt sätt att erkänna att jag hade fel om Cals placering när han kraschade ut. Jag står alltid för mina åsikter.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
P€RRA;5677273 skrev:
Min lekmannatolkning är att Lorenzo valde ett något vidare spår än normalt, tog höjd, för att kunna köra om efter kurvan och att då kom ut där det var blött.

Ganska precis vad Lorre själv hävdar i en intervju efter loppet. :)
Samtidigt som han inte var riktigt nöjd med varken Barbera lr Ellison.
Speciellt Ellison som tittar bakåt ser Lorre men ändå inte flyttar sig.
 

MC Doktorn

Guest
Nu är jag ingen äkta resultatbitare men jag minns tydligt att både Stoner och Lorenzo kraschade friskt de första GP-säsongerna, Rossi hade också ett rykte som kraschkung vill jag minnas.

Använder man detta som åsiktsramp kan man ana att Crutchlow kommer ta titlar, Bradl inte och att Marquez troligen kommer krascha järnet nästa säsong.

Den dagen Cal Crutsclow kommer bärga en titel i MotoGP kommer jag äta upp min filthatt.

Den som kommer krascha friskt tror jag är el torpedo Marques som kommer bowla ner några konkurrenter i sitt mål att nå toppen.
Tror han kommer göra sig ovän med ganska många under den resan.

Ska bli jäkligt intressant.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Samtidigt som han inte var riktigt nöjd med varken Barbera lr Ellison.
Speciellt Ellison som tittar bakåt ser Lorre men ändå inte flyttar sig.

Men vad ska han göra? Hur kul är det att ge sig ut i blötan på slicks?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top