MotoGP 2012: Philip Island - Australien

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
och totalt sett borde ju inget annat än 98% räcka till heller för en vm titel,
så en hoj som inte levererar sänker ju vilken förare som helst, uppenbarligen.

Ja det är ju som dom flesta här vet att det är en kombination som ska funka tillsammans för att ge ett VM.
Vad jag stör mig på är att Rossi var så jäkla självsäker att han kunde spöa Stoner med det Italienska konceptet..

Vilket visade två saker!
Stoner gjorde ett fantastiskt jobb på den hojen på ren körtalang.
Med många vinster och pallplatser.
Vilket ALLA andra inkl Rossi som kört Ducce inte fixade..
Stackars Dovi som måste ha världen jäkla Ågren att bli en till den erbarmligt långa raden
av förstört förarmaterial på en hoj som bara har funkat tillsammans med CS.
:tummenupp
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Självklart !! :D

Vad jag menar är att Den sommaren Casey blev Lactosintolerant och det här året med en längre skada.
Hade inte det skett så var saken klar!!
:tummenupp
Det jag är ute efter är att det dom senaste fem säsongerna är det få snubbar som ens
har varit i närheten av vad Casey kan göra på en hoj..
Kolla Rossi...
Han skrev i sin biografi att det är typ 80% killen och 20% hojen som gäller för att vinna ett VM...
Jo tjena!!
Det har ju gått lysande att visa den tesen....:död:huvet
Och nu ska han skämma ut sig på en Yamma...:dummer:näsblod
Om det resonemanget skulle hålla så borde väl Stoner varit i VM ledning efter Indianapolis? Han var "bara" runner-up då!
Även en oskadd Stoner hade slutat efter Lorenzo i år - det är vad jag tror. När Stoner är bra så är han otroligt bra, som här på PI, men Lorenzo har en mycket högre lägsta nivå. Lorre slog Stoner 7 av 11 ggr innan Brno.
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Ducatiproblem..

Hittade precis lite läsning som understryker det jag har skrivit om tidigare.
Lite hur Rossi beskriver situationen..

"Rossi's previous record at Phillip Island was outstanding, but even after two years on the bike, Rossi said, he still failed to understand how come Casey Stoner was so successful on the Ducati where everyone else failed. "Casey was the only one rider who could be fast with the Ducati," Rossi told reporters. "All the other guys that tried have destroyed, not his career but his mind... So congratulations to Casey. But two years ago, I still don't understand why there is this difference between Stoner and the other Ducati riders, and after two years that I ride the Ducati I still don't understand."

Här kan man läsa hela reportaget.
http://motomatters.com/

:tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja det är ju som dom flesta här vet att det är en kombination som ska funka tillsammans för att ge ett VM.
Vad jag stör mig på är att Rossi var så jäkla självsäker att han kunde spöa Stoner med det Italienska konceptet..

Vilket visade två saker!
Stoner gjorde ett fantastiskt jobb på den hojen på ren körtalang.
Med många vinster och pallplatser.
Vilket ALLA andra inkl Rossi som kört Ducce inte fixade..
Stackars Dovi som måste ha världen jäkla Ågren att bli en till den erbarmligt långa raden
av förstört förarmaterial på en hoj som bara har funkat tillsammans med CS.
:tummenupp

Den ducatin stoner körde och den rossi kör har ju inte mycket gemensamt,
inte heller däcken är liknande, capirossi körde ju också bra då.
Stoner hade fördel av att han va först på bridgestone vilket hojen också va byggd för,
vilket ingen annan hoj va då.

Men visst va Rossi för kaxig, och Burgess.
Men hojen är kass.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Om det resonemanget skulle hålla så borde väl Stoner varit i VM ledning efter Indianapolis? Han var "bara" runner-up då!
Även en oskadd Stoner hade slutat efter Lorenzo i år - det är vad jag tror. När Stoner är bra så är han otroligt bra, som här på PI, men Lorenzo har en mycket högre lägsta nivå.

Visst det kanske skulle blivit så ..
Stoner och Lorran är lite olika i sina raceupplägg då Stoner är spektakulär och
man kan ställa in Atomklockan efter Lorran.
det är naturligtvis en kanonfin egenskap det med.
Jag gillar Lorran så det är skitskoj att han vann VM.
Samtidigt som jag tycker lite synd om Peddo som verkar ha blivit född med samma gener som Mamola..
Den ständige tvåan...:tungan
:tummenupp
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Den ducatin stoner körde och den rossi kör har ju inte mycket gemensamt,
inte heller däcken är liknande, capirossi körde ju också bra då.
Stoner hade fördel av att han va först på bridgestone vilket hojen också va byggd för,
vilket ingen annan hoj va då.

Men visst va Rossi för kaxig, och Burgess.
Men hojen är kass.

Kan inte hålla med helt där då Casey även vann på den hojen då alla körde på samma däck.
Det här med vad hojen är byggd på för däck det köper jag inte heller...
Alla hojfabrikat åker på däck och bara för att det går taskigt för några så kan inte det vara hela historien.
Alla klagar på däcken då hojen inte går som dom vill bara för att nästa helg tycka att dom är OK
eller att dom vinner på dom.

När det gäller ramar så har Ducce gått från Kolfiber till hela Aluminiumramar utan att komma ett skit längre fram.
Bygga dom med dom däck som finns sen länge osv.
Utan att närma sig ett skit dom andra..
Det måste bero på andra faktorer som i alla fall jag inte förstår...:gnissla
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kan inte hålla med helt där då Casey även vann på den hojen då alla körde på samma däck.
Det här med vad hojen är byggd på för däck det köper jag inte heller...
Alla hojfabrikat åker på däck och bara för att det går taskigt för några så kan inte det vara hela historien.
Alla klagar på däcken då hojen inte går som dom vill bara för att nästa helg tycka att dom är OK
eller att dom vinner på dom.

När det gäller ramar så har Ducce gått från Kolfiber till hela Aluminiumramar utan att komma ett skit längre fram.
Bygga dom med dom däck som finns sen länge osv.
Utan att närma sig ett skit dom andra..
Det måste bero på andra faktorer som i alla fall jag inte förstår...:gnissla

Ja vad är det dom inte ändrat?..
L / 90 graders motorn, den "sträcker ut sig" och kan inte flyttas så viktfördelningen blir bra,
så länge dom håller fast vid den så kommer nog bara förare som presterar bra / trivs med
en sån viktfördelning lyckas på den hojen.
Dovi kanske kommer lyckas, hans setup är att ha mycket vikt i bak tydligen.

Det jag skulle vilja se är en 75 graders med kolram, känns som kolramen, lixom
en massa förare döms ut pga en motorlayout / placering som är fel. (enligt mig alltså)
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Ja vad är det dom inte ändrat?..
L / 90 graders motorn, den "sträcker ut sig" och kan inte flyttas så viktfördelningen blir bra,
så länge dom håller fast vid den så kommer nog bara förare som presterar bra / trivs med
en sån viktfördelning lyckas på den hojen.
Dovi kanske kommer lyckas, hans setup är att ha mycket vikt i bak tydligen.

Det jag skulle vilja se är en 75 graders med kolram, känns som kolramen, lixom
en massa förare döms ut pga en motorlayout / placering som är fel. (enligt mig alltså)

Kan du utveckla det där lite?
Är din tes att det är för mycket vikt på bakhjulet så att hojen understyr mer än andra koncept?
Har motorns roterande massa en negativ påverkan på väghållningen så att en mindre V-vinkel
skulle göra att den blev lättare att köra?
:)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
För att få mer vikt på framhjulet, vilket Rossi efterfrågat hela tiden, så är ett sätt att uppnå detta att placera motorn eller vrida motorn framåt, men på ducces L motor är främre cylinderparet redan så långt fram det,
mer och framhjulet tar i i bromsning.

Detta är en av teorierna på varför Rossi inte lyckat på duccen, jag har såklart inte kommit på den men hör och läst om den och tycker det låter troligt.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
För att få mer vikt på framhjulet, vilket Rossi efterfrågat hela tiden, så är ett sätt att uppnå detta att placera motorn eller vrida motorn framåt, men på ducces L motor är främre cylinderparet redan så långt fram det,
mer och framhjulet tar i i bromsning.

Detta är en av teorierna på varför Rossi inte lyckat på duccen, jag har såklart inte kommit på den men hör och läst om den och tycker det låter troligt.

Mmm Det låter Ok i mina öron! :)

Men då spinner jag vidare på det där och undrar lite högt..
Om CG är fel på något sätt vad förväntade sig Ducati och eller Rossi skulle ske
bara för att man byter ramtyp?
Man har ju inte flyttat på något viktigt för att förändra den obalansen i sådana fall??

Det som är lite skumt oxå är ju att Duccarna brukar vara bland dom snabbaste
hojarna där dom klockar topphastigheten så det kan ju omöjligt vara fel på pulvret?
:va:confused:
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Mmm Det låter Ok i mina öron! :)

Men då spinner jag vidare på det där och undrar lite högt..
Om CG är fel på något sätt vad förväntade sig Ducati och eller Rossi skulle ske
bara för att man byter ramtyp?
Man har ju inte flyttat på något viktigt för att förändra den obalansen i sådana fall??

Det som är lite skumt oxå är ju att Duccarna brukar vara bland dom snabbaste
hojarna där dom klockar topphastigheten så det kan ju omöjligt vara fel på pulvret?
:va:confused:

mja, man kanske försökte lösa huvudvärken med att hugga av huvet, alltså testade allt möjligt men inte motorn layouten (vilket ju tycks heligt för dom.)
Alltså man försökte ge rossi den känsla från framändan han sökte, och då testade man allt möjligt
utan att ändra motorn.
En sak tyckte jag dock va fel med kolramen, den va för kort,
nog för att man kan bygga med flex i kolfiber, men knappt inget material hjälper
när sträckan mellan styrhuvud och infästning, främre cylrad, är så kort.

Topphastighet, ja, men ingen topphastighet utan grepp, rätt spår och bra uppförande ut ur svängen innan rakan, så helt fel kan det ju inte varit. (fast det klagade Rossi heller aldrig på väl?, det va ingångar och mitt i sväng han tappade.)
Å andra sidan så försvann väl toppfarts övertaget när soppavolymen gick ner, då gick det inte att fläska på längre.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Precis som R2 nämner ovan har tydligen Dovi under lång tid ställt in sina hojar med mycket vikt bak. Ska bli väldigt spännande att se hur han lyckas nästa år. Skulle faktiskt inte bli förvånad om han lyckas bättre än Rossi.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
P€RRA;5670002 skrev:
Precis som R2 nämner ovan har tydligen Dovi under lång tid ställt in sina hojar med mycket vikt bak. Ska bli väldigt spännande att se hur han lyckas nästa år. Skulle faktiskt inte bli förvånad om han lyckas bättre än Rossi.

Jag är inte helt hundra på varför det skulle vara bättre om vi kollar kryckan och Lorran som säkert använder sig av en mer centrerad CG.
Den enda fördelen som jag gissar passar in med dovis körstil att han genom mera vikt i bak kan bromsa in sig djupare in i kurvan än många andra vilket gör att han fått någon form av Hovtittel "Devil late breaker..
Barros är väl känd för samma typ av teknik..
:tummenupp
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
De mest imponerande med de här racet var ju att man lyckades hålla sig vaken, fy f-n så trist GP kan va ibland!
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
De mest imponerande med de här racet var ju att man lyckades hålla sig vaken, fy f-n så trist GP kan va ibland!

Jaa.. Kan inte annat än hålla med...
Strax efter sju i morse sov man som en stock igen...:crash

En annan tanke som har cirkulerat runt i huvet på mig är hur dom tänker på TECH-3 angående sin raket Bradley som ska köra MOTO GP nästa år...
Han är ju försjutton INGEN stans på banan jämfört med Espagaro eller Redding.
Utstrålning som ett Svart hål typ...:gnissla
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Espargaros kross i Moto2 var faktiskt mer imponerade än Stoners :tummenupp

En annan tanke som har cirkulerat runt i huvet på mig är hur dom tänker på TECH-3 angående sin raket Bradley som ska köra MOTO GP nästa år...
Han är ju försjutton INGEN stans på banan jämfört med Espagaro eller Redding.
Utstrålning som ett Svart hål typ...:gnissla
Det är direkt pinsamt att Smith ska köra MotoGP nästa år. Dorna har ju curlat Bradley i flera år i hopp om en engelsman i MotoGP-klassen men de hade nog inte räknat med Cal och Redding.
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
MotoGP-racet var roligt knappt ett varv. Satt som vanligt och hoppades på att det skulle bli bra underhållning. Men näppeligen. Underhållningen bestod enligt min mening endast av Stoners framfart genom Lukey Heights. Det kommer jag att sakna nästa år. Hoppas verkligen att nån ska kunna fylla ut tomrummet efter Stoner. Garry McCoy har slutat va? :D
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Ja fy satan vad besviken jag blev igår! Satt och hoppas på att lorre skulle komma trea så att spänningen håller i sig till Valencia. Vi får hoppas att nästa år blir roligare. Av någon anledning som känns det som att allt i världen bara blir sämre och sämre. Jag önskar att jag hade fått upp ögonen för motogp tidigare än 2008 så att jag hade suttit och hoppas i soffan fler gånger än en handfull..
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ja fy satan vad besviken jag blev igår! Satt och hoppas på att lorre skulle komma trea så att spänningen håller i sig till Valencia. Vi får hoppas att nästa år blir roligare. Av någon anledning som känns det som att allt i världen bara blir sämre och sämre. Jag önskar att jag hade fått upp ögonen för motogp tidigare än 2008 så att jag hade suttit och hoppas i soffan fler gånger än en handfull..

Kolla moppeklasserna som kör innan GP! Allt som oftast är de riktigt spännande race.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top