MotoGP 2012 - Gran Premio Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini - Misano

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag tycker det var grymt bra att de hann gulflagga/avbryta starten. Finns exempel på sjukt otäcka olyckor när hojar inte kommer iväg i starten.

Sen att de blev strul efteråt är väll ganska likt "race incident" som alla säger när folk krånglar till det ute på banan.
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Visst om man föredrar att ett race ska avgöras utanför banan av TL, men med tanke på att det inte var helt klockren flagghantering av funktionären så borde man låtit honom starta längst fram.

Det är väl inte fråga om att gilla, det är snarare det att reglerna gäller alla.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I så fall gjorde halva startfältet bort sig rejält, i de 2 främre startleden var det bara Rossi och Pedrosa som stod helt still. Sen ser man att flaggvakterna i de bakre startleden vinkar tydligt med gulflagg medan den i det främre ledet är helt inaktivt.
Visst var det många av förarna som gjorde fel men jag minns just Spies och Rea eftersom de hann längst. Anledningen är att få av dem har läst regelboken och enligt den gjorde TL och funktionärer precis som de skulle. Funktionärerna närmast den som har problem ska vinka, inte de längre fram. De vinkar först när de gula lamporna bredvid de röda startlamporna tänts.

Pedrosas team fick info om att han skulle starta WUP-varvet från depån och sen ställa sig sist. En mekaniker aktiverade pitlimitern och det var därför han hade problem att komma i väg i provstarten.

Regler gäller alla och Pedrosas team klantade sig. Inte mycket mer att säga om det.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Visst om man föredrar att ett race ska avgöras utanför banan av TL, men med tanke på att det inte var helt klockren flagghantering av funktionären så borde man låtit honom starta längst fram.
Fast ingen gjorde fel förutom Pedrosas team som rullade ut hojen på griden igen, samt den depåpersonal som tillät det.
TL avgjorde ingenting utan agerade helt enligt regelverket vilket har redovisats.
Visst är det trist att det inte blev en fight men sådant händer och Lorenzo kanske kraschar på Aragon.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad betyder come vado? :)

539363_531715270179294_127980740_n.jpg

Det ser rätt likt ut Alfred E Neuman, känd från Mad, naturligtvis lite äldre, när jag ser på hjälmen. :D
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Är väl några förare/team som har Abraham och Cardion Racing att tacka efter racet igår.. ;)

Kul för Spies... :tummenupp
Jag menar... Ett race utan mekaniskt fel på hojen, utan fel på däcken, utan en klämma kvar på luftningsslangen till tanken, utan ett krånglande visir, ingen krasch, och utan magsjuka... Det måste ju ändå kännas som en seger! :D

Kul för Rossi/Ducati :tummenupp
Nog för att det var några gratisplaceringar när inte Peddo och Stoner är med, och klart att dom hade fördel av att dom testade där alldeles nyss och dom andra inte hade tid att få till en bra torrsetup. Men faktum kvarstår ju att avståndet mellan vinnaren och Rossi i mål aldrig har varit så här litet i torrt... Ironiskt OM det nu skulle vara så att han börjar få ordning på Ducatin lagom till han kastar benet över M1'an nästa år. Kanske utvecklar en vinnarhoj till Dovi nästa år? :D

Johnny Rea!! :tummenupp
Stabil insats i sitt första inhopp. Höll sig på hjulen och cruisade in på en 8:e... :tummenupp

Cruchlow för helvete... :huvet
Jag gillar karln, men prova att kyla lite nångång och ta dig i mål istället för att köra "do or die" i varenda sväng. Har ju snart ruinerat Tech3 med bara sitt krashkonto...

Lorenzo :tummenupp
Jag citerar en gammal hockeytränare, Timo Lahtinen... "Äckligt diciplinerat"
Man kan ju nästan gratulera till VM-titeln redan nu efter Repsolteamets miss, och Barberas lilla misstag...

Repsol/Pedrosa :huvet
Alltså, vafan hände? Det är ju inte rookies direkt.... Strul med materialet och tvingas starta sist... Allt på grund av en bricka som saknades på Abrahams koppling? :D

Abraham/Cardion :huvet
Tydligen en bricka som saknades i kopplingen, PÅ BÅDA HOJARNA, som gjorde att han fick motorstopp och inte kom iväg i någon av starterna. Sen var det dessutom en skruv som hade gängat ut sig på bakbromsen som gjorde att det droppade bromsvätska på bakhjulet, vilket sedan gav rikemanssonen en liten fin flygtur när väl racet startade sen...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
http://motomatters.com/analysis/2012/09/17/2012_misano_motogp_sunday_round_up_pedro.html


"What happened after that looked chaotic, but really wasn't. The three minute procedure was announced, the IRTA staff whose job it is to apprise everyone on the grid of the situation rushing around ensuring the teams and riders knew what was going on. Then the one minute procedure started, and teams started to remove their tire warmers. That was what caused the problem for Dani Pedrosa, his front wheel locking up and his tire warmer getting jammed under the front wheel. Pedrosa's bike was wheeled off the grid, where the problem sorted itself out - Pedrosa said that the wheel unlocked itself once the bike was taken down off the paddock stands. Pedrosa's team were then informed by Race Direction that Pedrosa was to start the warm up lap from pit lane, and he was to start the race from the back of the grid.

But Pedrosa's team were confused, and pushed the Spaniard back out onto the grid. Race Direction faced a choice: send someone out to argue with Pedrosa and the team, probably causing even more delay, or let Pedrosa start the warm up lap from the grid, before ensuring that he started from the back of the grid. They chose the latter course of action; the infraction was slight, the important thing being where Pedrosa started the race from, not where he started the warm up lap from. As he returned to the grid, Pedrosa was sent to the rear of the grid, and started the race from the correct position."
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Visst är det trist att det inte blev en fight men sådant händer och Lorenzo kanske kraschar på Aragon.
Risken är nog större att han blir påkörd av Bautista eller Barbera :hihi

Pedrosa fick väl för övrigt smaka lite på sin egen medicin med tanke på torpedering av Hayden 2006 :brynad
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Visst är det trist att det inte blev en fight men sådant händer och Lorenzo kanske kraschar på Aragon.

Lorenzo har ju redan blivit "torpederad" en gång i år, så nu kan man väl säga att det är oavgjort eller rättvist mellan honom och Pedrosa... :D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan ju vara så att Repsol tog en liten rövare när man rulla ut Peddo på gridden. :va
Man "låtsades som ingenting" och hoppades att han skulle få starta från pole...
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Risken finns ju fortfarande att Lorenzo får starta från depå innan säsongen är slut. Kanske inte en överhängande risk, men ändock en något förhöjd risk jämfört med normalt.
 

MC Doktorn

Guest
Det är väl inte fråga om att gilla, det är snarare det att reglerna gäller alla.

Men hur kom det sig att varken Rea eller Spies som körde om under gulflagg vid första startincidenten inte fick en bestraffning om reglerna gäller alla?

Visst var det många av förarna som gjorde fel men jag minns just Spies och Rea eftersom de hann längst. Anledningen är att få av dem har läst regelboken och enligt den gjorde TL och funktionärer precis som de skulle. Funktionärerna närmast den som har problem ska vinka, inte de längre fram. De vinkar först när de gula lamporna bredvid de röda startlamporna tänts.

Pedrosas team fick info om att han skulle starta WUP-varvet från depån och sen ställa sig sist. En mekaniker aktiverade pitlimitern och det var därför han hade problem att komma i väg i provstarten.

Regler gäller alla och Pedrosas team klantade sig. Inte mycket mer att säga om det.

Situationen kan helt klart diskuteras eftersom flera körde om under gulflagg vid 1a starten, dom borde väl i så fall ochså har en bestraffning.

En annan sak är att det är brukligt att man får information att det är 3 min, 1 min kvar innan provstarten och mekanikerna ska lämna gridden. Denna information var tydligen så dålig att man inte uppfattade det hela tydligt.

Som sagt det är bättre att fria än att fälla när det finns tveksamheter tycker jag.

Ska inte strö mer salt i såren men det är nog få som kommer att minnas den här säsongen som du beskriver den. Möjligtvis Stoner-fans.

Jag gillar salt och kan hantera sår men gillar inte att serien avgörs av skador och startincidenter.
Tror väldigt få kommer minnas denna säsong som speciell, möjligtvis Lorenzo och anti Stoner fans.

Fast ingen gjorde fel förutom Pedrosas team som rullade ut hojen på griden igen, samt den depåpersonal som tillät det.
TL avgjorde ingenting utan agerade helt enligt regelverket vilket har redovisats.
Visst är det trist att det inte blev en fight men sådant händer och Lorenzo kanske kraschar på Aragon.


Tycker det var ett hårt utslag att avgöra hela VM serien på att dom inte fick av däckvärmaren i tid speciellt när otydligheten bäddade för incidenten innan.
Men helt klart borde Repsol ta åt sig en del eftersom dom gjorde en del egna misstag.

Edit:Men tydligen så visades både 3 och 1 min skylten vilket gör att repsol får ta på sig det hela.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Pedrosa fick väl för övrigt smaka lite på sin egen medicin med tanke på torpedering av Hayden 2006 :brynad

En skillnad är ju att Pedrosa körde för raceseger och hade chans att vinna VM fortfarande då medan Lorenzo och Pedrosa i år blivit torpederade av förare som varken har med racesegrar eller ännu mindre mästerskapet att göra, de ställer bara till det, inget annat.

Jag börjar faktiskt hålla med dig om att det är bättre med 10 bra förare än 30 där fortfarande bara 10 är bra. Har för mig att du skrev något i den stilen för något år sedan.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En skillnad är ju att Pedrosa körde för raceseger och hade chans att vinna VM fortfarande då medan Lorenzo och Pedrosa i år blivit torpederade av förare som varken har med racesegrar eller ännu mindre mästerskapet att göra, de ställer bara till det, inget annat.
Det har du helt rätt i. Tyckte bara att det var lite ödets ironi att han själv, i jakt på en VM-titel som aldrig varit närmare, blir torpederad.

Jag börjar faktiskt hålla med dig om att det är bättre med 10 bra förare än 30 där fortfarande bara 10 är bra. Har för mig att du skrev något i den stilen för något år sedan.
:tummenupp

Som jag ser det är kvalité viktigare än kvantitet inom racing :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror DjDiff syftar på antalet motorer. De har bara 6 st och Lorenzo blev av med en när Bautista torpederade honom på Assen.

Det senaste jag läste om motorallokeringen så låg Honda väldigt bra till men Yamaha lite sämre.

Något helt annat som slog mig i går när jag kollade racet: Varför fick inte Bradl eller Bautista köra Stoners hoj?
Rea kunde ju ha kört en av deras satellithojar istället. HRC borde ju vara mån om att få in så många förare som möjligt före Lorenzo och kan Bradl och Bautista prestera som de gjorde i går borde de kunna göra ännu lite bättre resultat på en fabrikare, eller?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top