MotoGP 2012 - Gran Premio Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini - Misano

D
Ungefär så jag tänkte med mitt tidigare inlägg.

Men allt detta VET ju Rossi-teamet. All denna glädje som visades, var det ett PR-trick från deras sida? En andraplats är väl inget att jubla åt om de hade alla fördelar? Ungefär som alla dopade i friidrotts-vm som jublar efter vinst fastän de vet att de har övertaget redan från början.
Första pallplatsen i torrt, före dovi, rekordkort avstånd till vinnaren, ja tror de struntar i "om" faktorn ang repsol hojjarna och bara va jävligt nöjda att dels stå på pallen samt känslan av ett steg i rätt riktning.
Ska man låta bli att fira ett bra resultat bara för att man vet att andra hade kommit före om de kunnat delta i racet?
 
D
Första pallplatsen i torrt, före dovi, rekordkort avstånd till vinnaren, ja tror de struntar i "om" faktorn ang repsol hojjarna och bara va jävligt nöjda att dels stå på pallen samt känslan av ett steg i rätt riktning.
Ska man låta bli att fira ett bra resultat bara för att man vet att andra hade kommit före om de kunnat delta i racet?

Jag håller med om att det var stort att han var första icke-Alien, före Dovi, Bradl, Crutchlow, etc. MEN, jag tror att Lorenzo tog det ganska lugnt, så man ska inte dra så stora växlar av det "rekordkorta avståndet" till segraren.
 
D
Första pallplatsen i torrt, före dovi, rekordkort avstånd till vinnaren, ja tror de struntar i "om" faktorn ang repsol hojjarna och bara va jävligt nöjda att dels stå på pallen samt känslan av ett steg i rätt riktning.
Ska man låta bli att fira ett bra resultat bara för att man vet att andra hade kommit före om de kunnat delta i racet?

Men de hade ju trots allt lite försprång till testerna på Misano? Det är ju fortfarande inte på lika villkor. Kan jag tycka.

Kanske inte låta bli att fira helt, men nog fan är det roligare att vinna när alla kan delta och det är lika förutsättningar för alla. Man utesluter liksom alla tvivel.
 
Last edited:
Varför skulle de INTE fira? Han kom tvåa och som Sleven skrev tidigare "om ej om vore osv".
 
Intressant dock att de var så öppna med detaljerna. Hade varit kul om Repsol HRC hade förklarat tydligt vad som låste deras framhjul. Jag tyckte det såg ut som att däckvärmaren helt enkelt korvade sig under framskärmen vilket hänt precis alla som rullat av en värmare. I stället pratade de om att "bromsen låste sig". Hur det går till förstår jag inte men inte heller hur man kan skicka ut någon på banan efter det "rättade till sig själv när vi rullat hojen av griden". :va

Bromsen måste varit låst. Killen med värmaren ryckte mycket hårt i hjulet utan att det rubbades. Jag tänkte spontant att låsningen hade med launch control att göra. Nu vet jag iofs inte om bromsen kontrolleras av launch control. Men om det stämmer, är det nog inte omöjligt att systemet hakade upp sig, med tanke på att Pedrosa slog av motorn innan systemet hade arbetat. Sedan, när de rullade hojen mot depån, kanske sensorn på bakhjulet gav några pulser, vilket fick systemet att gå in i något annat läge, och släppa bromsen.
 
Men de hade ju trots allt lite försprång till testerna på Misano? Det är ju fortfarande inte på lika villkor. Kan jag tycka.

Kanske inte låta bli att fira helt, men nog fan är det roligare att vinna när alla kan delta och det är lika förutsättningar för alla. Man utesluter liksom alla tvivel.


fast den möjligheten hade även honda och yamaha, fast dom valde att testa på aragon istället.
så då lär det väl gå jämt upp efter nästa race.
lr?
 
Bromsen måste varit låst. Killen med värmaren ryckte mycket hårt i hjulet utan att det rubbades. Jag tänkte spontant att låsningen hade med launch control att göra. Nu vet jag iofs inte om bromsen kontrolleras av launch control. Men om det stämmer, är det nog inte omöjligt att systemet hakade upp sig, med tanke på att Pedrosa slog av motorn innan systemet hade arbetat. Sedan, när de rullade hojen mot depån, kanske sensorn på bakhjulet gav några pulser, vilket fick systemet att gå in i något annat läge, och släppa bromsen.
Kan inte tänka mig att bromsarna är involverade i de elektroniska styrsystemen för motorn. Aldrig hört talas om och tror inte det är så.
Angående hjulet som "satt fast" så känns det troligare att ngt från däckvärmaren fastnar än att top of the line Brembo bromsutrustning skulle få ett underligt hydrauliskt fel som sedan lika magiskt försvinner när de ställer ner hojen på hjulen...

Edit: Efter att ha tittat på allt igen så är felet med Pedrosas cykel om möjligt ännu mer underligt.. :näsblod
Framdäcket sitter ju fast totalt och man ser att det itne är däckvärmaren eftersom den sitter fast med kardborrebandet. Synd att man inte får se vad som hände när de satte ner cykeln på framhjulet. Mycket skumt.
 
Last edited:
Kan inte tänka mig att bromsarna är involverade i de elektroniska styrsystemen för motorn. Aldrig hört talas om och tror inte det är så.
Angående hjulet som "satt fast" så känns det troligare att ngt från däckvärmaren fastnar än att top of the line Brembo bromsutrustning skulle få ett underligt hydrauliskt fel som sedan lika magiskt försvinner när de ställer ner hojen på hjulen...

Edit: Efter att ha tittat på allt igen så är felet med Pedrosas cykel om möjligt ännu mer underligt.. :näsblod
Framdäcket sitter ju fast totalt och man ser att det itne är däckvärmaren eftersom den sitter fast med kardborrebandet. Synd att man inte får se vad som hände när de satte ner cykeln på framhjulet. Mycket skumt.

En av mekanikerna börjar ju fippla med bromvätskebehållaren och nån trasa, eller själva bromspumpen... :va
 
En av mekanikerna börjar ju fippla med bromvätskebehållaren och nån trasa, eller själva bromspumpen... :va
Ja det ser mer och mer underligt ut ju mer man tittar. OM det nu var skit med bromsarna är jag faktiskt lite förvånad att de skickar ut Pedrosa öht.
 
Känns väldigt osannolikt med tre fel som inte hade något alls med dem själva att göra...

Fast de har ju en poäng; det är ju egentligen helt absurt att Abraham/Cardion får kritik för händelser utanför deras kontroll, som i slutändan leder till att en annan förare kör på en tredje. Visst, det kan mycket väl vara så att Cardion-mekarna strulade till det, men de har ju inget att göra med de likaledes klantiga mekarna i Repsol Honda, eller Barberas körsätt. Att Cardion då ska behöva skicka ut en pressrelase med en förklaring känns ganska konstigt....
 
Ja det ser mer och mer underligt ut ju mer man tittar. OM det nu var skit med bromsarna är jag faktiskt lite förvånad att de skickar ut Pedrosa öht.
Det kan inte ha varit problem med snabbkopplingarna de har för bromsoken?

Vet inte om de har något speciellt namn men har sett dem i någon tråd här på SH där de dregglades över coola saker :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top