MotoGP 2012 - diskussioner

Har han inte bara testat varianten med alu fram tidigare ? Nu ska de väl vara en homogen aluram ? dvs cykeln rasar inte ihop även om man tar bort motorn ?
Burgess sa i söndags att de inte skulle testa något nytt och att Rossi redan kört den version de skulle testa. Jag tror JB vet mer om testerna än MCN och de andra tillsammans :)
 
Burgess sa i söndags att de inte skulle testa något nytt och att Rossi redan kört den version de skulle testa. Jag tror JB vet mer om testerna än MCN och de andra tillsammans :)
trist om de e så..
Känns som de blir ytterligare ett test/utvecklings år för ducati...
Om de inte provat den nya hela aluramen, hur ska de då kunna utveckla den under vintern till något som verkligen fungerar...?
Nu har de testat "halva" aluramen om de som JB säger är de han menar,, så utvecklas den till sepangtestet.. o sen lite mer pillande, o sen startar de i Qatar med en konstruktion som de fortfarande inte e riktigt nöjda med.. börjar sedan mitt i säsongen testa "hel" aluram i ren desperation.. men eftersom de inte gjort några riktiga tester med denna så blir de pannkaka igen... :död
 
trist om de e så..
Känns som de blir ytterligare ett test/utvecklings år för ducati...
Om de inte provat den nya hela aluramen, hur ska de då kunna utveckla den under vintern till något som verkligen fungerar...?
Nu har de testat "halva" aluramen om de som JB säger är de han menar,, så utvecklas den till sepangtestet.. o sen lite mer pillande, o sen startar de i Qatar med en konstruktion som de fortfarande inte e riktigt nöjda med.. börjar sedan mitt i säsongen testa "hel" aluram i ren desperation.. men eftersom de inte gjort några riktiga tester med denna så blir de pannkaka igen... :död

Tror du fattat fel.
Dom har testat hel alu ram nu.
Om/var dom testat den tidigare vet jag inte.
 
Men ingen tror väl på allvar att Prototyp hojarna skulle vara hotade.
Men det ska bli intressant att för första gången i GP historien? se där produktions baserade hojar deltar i samma klass.
Nej, inte hotade. Men CRT-teamen kommer inte att tillåtas att ligga 6-7 sekunder efter per varv. Antingen tillåts de inte starta, eller så justera Dorna reglementet tills de blir konkurrenskraftiga. Med tanke på uttalanden, och artikelserien på mm så gissar jag på det senare. Annars blir startfälten löjligt tunna framöver.
 
Hoppas verkligen allt löser sig med bestämmelser osv så att startfältet utökas.
25 hojar bjuder ju trots allt på mer underhållning än 16, dessutom kan fler förare få chansen.
Bara det inte blir som 2 olika klasser ser jag mkt som är positivt.
Inte minst gällande features som så småningom kan dyka upp på gatcyklar senare.
 
Nej, inte hotade. Men CRT-teamen kommer inte att tillåtas att ligga 6-7 sekunder efter per varv. Antingen tillåts de inte starta, eller så justera Dorna reglementet tills de blir konkurrenskraftiga. Med tanke på uttalanden, och artikelserien på mm så gissar jag på det senare. Annars blir startfälten löjligt tunna framöver.

Nog borde det gå att få en CRT-hoj att bli minst lika snabb som en WSBK-hoj. Och de ligger ju betydligt närmre än 6-7 sekunder på de flesta banaor.
 
det borde bli ganska intressant nästa år då vissa stall kommer att fortsätta köra 800 kubikare. Så en salig blandning av nya 1000cc V4, 1000cc R4, 800cc V4, 1000cc CRT-hojar med vanlig tändföljd, rookies på fabrikshojar, erfarna förare på CRT-hojar. Och sist men inte minst fajten mellan top 5 folket. Det kommer dock att bli betydligt mer intressant att följa vad som händer längre bak i fältet. Det blir inte riktigt som att följa Gabor Talmacsi, som var konsistent SIST. ALLTID ..
 
Nej, inte hotade. Men CRT-teamen kommer inte att tillåtas att ligga 6-7 sekunder efter per varv. Antingen tillåts de inte starta, eller så justera Dorna reglementet tills de blir konkurrenskraftiga. Med tanke på uttalanden, och artikelserien på mm så gissar jag på det senare. Annars blir startfälten löjligt tunna framöver.


Tror knappast hojarna kommer bli begränsningen utan snarare förarna.

Ser man på Moto2 åker dom redan snabbare än 250Gp gjorde och på ex Valencia skulle de 8a första komma inom 7% gränsen på Mgp kvalet.

MotoGP/CTR borde vara flera sekunder snabbare med likvärdiga förare som Moto2 på de flesta banorna.

De borde vara snabbare än Wsbk hojarna som ligger 2-4 sek efter/varv i jfr med Motogp?

Ellison klar för PBM - Aprilia/crt i motoGP

Ah killen som..."I don`t rate Biaggi at all"

Ska bli kul att se när gatsoffe åkarna kommer med sina slädar.

Blir mycket häcklande 2012 :banana synd att inte Biaggi kommer ställa upp.
 
Last edited:
Tror knappast hojarna kommer bli begränsningen utan snarare förarna.

Ser man på Moto2 åker dom redan snabbare än 250Gp gjorde och på ex Valencia skulle de 8a första komma inom 7% gränsen på Mgp kvalet.

MotoGP/CTR borde vara flera sekunder snabbare med likvärdiga förare som Moto2 på de flesta banorna.

De borde vara snabbare än Wsbk hojarna som ligger 2-4 sek efter/varv i jfr med Motogp?
..

CRT kör över sekunden långsammare nu än vad Mika Kallio gjorde på testerna som var efter racet på Valencia 2008 med en KTM250FFR. Men det har nog mera att göra med förare + väder.

Ellison klar för PBM - Aprilia/crt i motoGP

Kommer team med aprilia-motorer få lov att köra i CRT nu?

Ezpelata har ju gått ut innan att aprilian är "så avancerad som gathoj så den räknas som fabrikshoj om den kör i MotoGP". (Spanska maffian fungerar bra ihop med den Japanska men inte med den Italienska dvs)
 
Last edited:
Ezpelata har ju gått ut innan att aprilian är "så avancerad som gathoj så den räknas som fabrikshoj om den kör i MotoGP". (Spanska maffian fungerar bra ihop med den Japanska men inte med den Italienska dvs)

På riktigt? Det är verkligen fantastiskt löjligt om det är så, på vilka premisser bestämmer man om en produktionshoj är för avancerad eller inte? Förstår inte vari rädslan ligger heller om jag ska vara ärlig...
 
På riktigt? Det är verkligen fantastiskt löjligt om det är så, på vilka premisser bestämmer man om en produktionshoj är för avancerad eller inte? Förstår inte vari rädslan ligger heller om jag ska vara ärlig...
Påminner om när Ducati inte ville tävla med sin "MotoGP-hoj med lysen" i WSBK för den var "för överlägsen". :lol
 
Ezpelata har ju gått ut innan att aprilian är "så avancerad som gathoj så den räknas som fabrikshoj om den kör i MotoGP". (Spanska maffian fungerar bra ihop med den Japanska men inte med den Italienska dvs)
Har du någon länk eller liknande till det uttalandet?
Vore intressant att höra hur han resonerar.
 
Har du någon länk eller liknande till det uttalandet?
Vore intressant att höra hur han resonerar.

Har letat som en galning men google hittar bara uttalanden om att det finns team är intresserade av apriliamotorn till CRT och att Dáligna inte kommer hindra någon att använda en sån motor.

Är ca ett år sen och jag tror jag postat hans uttalanden här på SH då. Aprilia och MotoGP skar sig rätt bra dom senaste åren.
 
Okej :tummenupp

Vet att det varit en massa snack om Aprilia inte är så sugna på att bli tvingade att sälja sina motorer om någon skulle utnyttja CRT-regeln. Men det löser sig säkert.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top