MotoGP 2012 - diskussioner

..
De handlar ju om (tycker iaf jag) att inte alla som ställer upp i ett motogp race ska ta poäng. Jag tycker att det är självklart att de ska vara konkurans inte bara om topp 3 platserna utan också om sista pinnen.
Om man tänker som han då kan man ju lika gärna ta bort alla team utom Yamaha Honda ducati.

Eller har jag fel?

Ja, ta bort Ducati .. ;)
 
ja, de som är i täten. Alla ducatis är ändå nånstans längre bak och slåss om vad som blir över. Med undantaget som bekräftar regeln, VR fick faktiskt ett podium, för att ett par stycken före honom åkte ut.
 
Men då måste man tänka på att det blir 1000 cc i MotoGP nu, och tiderna vi jämför nu är ju WSBK mot 800 cc MotoGP.

Visserligen är det så, men samtidigt så dras fabrikarna med samma 21-litersgräns och max 6 motorer (9 om du inte vunnit nåt alls) per säsong. CRT-teamen får ju 24 liter och 12 motorer.
 
Ja, ta bort Ducati .. ;)

jag va nog lite otydlig, :) jag menade givetvis att man kunde ha kvar Honda Yamaha och ducatis fabriksteam då isf.
Men du tycker ändå att man skulle ta bort ducati cyklarna också ändå? :)
i sånna fall så kan dom ju slänga bort tec3 och iaf 1 av Gresini hondorna (aoyama):)
 
Det vore ju ett framsteg med ännu färre hojar. ;) Och det är tur att Rossi fick den där pallplatsen till skänks (och ändå åkte han ifrån jlo på rääääserrettan, men det kanske inte gills just då, för det var något problem med hojen...? :hihi )
 
Jag har också kollat lite såna här jämförelser innan mellan klasserna.
Vill minnas att Crutchlow satte en ruggig tid i WSBK förra året på ngn bana. Minns fan inte var. Han skulle startat på övre halvan i GP. Men då måste man tänka på att det blir 1000 cc i MotoGP nu, och tiderna vi jämför nu är ju WSBK mot 800 cc MotoGP.

Kommer nog hålla isär tiderna lite mer.

Mvh
Cylindervolym och varvtider går inte att stirra sig blind på. Jmfr. när man blandade 500 2-takt och 990 4-takt. Varvtiderna var ungefär samma, stor skillnad på motorn. Men då 2-taktarna var som snabbast i böj så hjälpte inte det om det låg en "fet gatsoffa" i vägen, 4-taktarna var snabbare där det gick att köra om. Inte helt olikt när Volvo körde sig till bra resultat i standardvagns EM med 240 turbo :D

Får helt enkelt utvärderas över race-distans i trafik.
 
Ben Spies har skrivit på för 1 år till med Yamaha så han kör för fabriksteamet även 2012.

Angående Moto3 så får man köra med vilket fabrikat på motorn som helst så länge den inte kostar mer än €12.000 och tillverkaren kan få fram motorer till minst 14 förare. Men det blir väl Honda för hela slanten...
 
Ben Spies har skrivit på för 1 år till med Yamaha så han kör för fabriksteamet även 2012.

Angående Moto3 så får man köra med vilket fabrikat på motorn som helst så länge den inte kostar mer än €12.000 och tillverkaren kan få fram motorer till minst 14 förare. Men det blir väl Honda för hela slanten...

Ryder/Moody/Spalding nämnde ett projekt där nån chassitillverkare skulle samarbeta med KTM för att bygga Moto3-maskiner.

Fanns till och med en artikel på motogp.com om det:
http://www.motogp.com/en/news/2011/KTM+moto3
 
Last edited:
Han skulle startat på övre halvan i GP. Men då måste man tänka på att det blir 1000 cc i MotoGP nu, och tiderna vi jämför nu är ju WSBK mot 800 cc MotoGP.

Kommer nog hålla isär tiderna lite mer.

Mvh

Glöm inte att WSBK har kvaldäck också. Tiderna vi ser nu är ju de snabbaste någonsin i MotoGP (utom kvaltider med kvaldäck), 800cc har ju hittills bara varit snabbare än 1000cc så varför ska vi tänka på det?
 
Från motogp.com

New MotoGP class entries for 2012 announced

As previously notified, the existing teams in the MotoGP class will all be offered a contract of participation with IRTA for the 2012 FIM MotoGP World Championship Grand Prix season.

Applications from new teams for this class exceeded the likely number of places available. Following the selection procedure it has been decided to offer additional contracts of participation with IRTA to each of the following teams, all of whom currently participate in other classes of the FIM MotoGP World Championship Grand Prix.

BY QUEROSENO RACING
FORWARD RACING
KIEFER RACING
MARC VDS RACING TEAM
PADDOCK GP RACING
SPEED MASTER

In each case the offer is with respect to one rider only and is subject to the submission of their final plans.

Applications from new manufacturers wishing to participate in MotoGP continue to be evaluated. Further information will be provided when a decision has been taken on such applications.
 
Någon som har några kvalificerade gissningar om vilka förare som kommer att köra för teamen?
 
Någon som har koll på sändningsrättigheterna 2012?

Viasat har 2011 ut.
 
Funderade lite. Vad lämnar tex en r1 superbike spec motor för effekt? Är den inte något lägre än m1 800cc?
Kommer det inte bli stora skillnader mellan dessa(wsbk spec) och nuvarande fabrikare i 1000cc?
Eller kommer det styras upp av reglemente?

Såg nu 6 vs 12motorer o 21 vs 24l soppa, men nånting säger mig att detta inte räcker..
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top