MotoGP 2012 - diskussioner

För en som inte orkar läsa reglementet, vad hindrar CRT-teamen att köra med en ren WSBK-hoj?
 
Ramen får inte vara från en produktionshoj om jag inte är helt dum i huvudet.
Extremt tramsig regel. Jag fattar varför "standard-racing" inte får ha specialbyggda prototyper, men varför prototyp-racing inte får använda standardkomponenter känns helt tokigt. Om man inte kan uppfinna något bättre än en M-gänga och vinna tid på banan så använd då M-gänga och sök andra ställen för att finna framsteg.
 
Extremt tramsig regel. Jag fattar varför "standard-racing" inte får ha specialbyggda prototyper, men varför prototyp-racing inte får använda standardkomponenter känns helt tokigt. Om man inte kan uppfinna något bättre än en M-gänga och vinna tid på banan så använd då M-gänga och sök andra ställen för att finna framsteg.

Är väl bara för att det inte skall bli för lika mellan mgp och wsbk. Men som sagt prototypracing borde ju bara ha ett enda syfta använda vilka jävla bitar du vill för att ta dig runt banan snabbast av alla...
 
Är väl bara för att det inte skall bli för lika mellan mgp och wsbk. Men som sagt prototypracing borde ju bara ha ett enda syfta använda vilka jävla bitar du vill för att ta dig runt banan snabbast av alla...
I en perfekt värld vore det så men ju mer pengar som satsas av tillverkarna ju färre kommer till start och detta vill MSMA och Dorna ändra på utan att trampa Infront på fötterna för mycket och utan att låta CR-teamen ha en chans att vinna.

Det har hänt lite sen 70- och 80-talet när "vem som helst" kunde vara med och köra i GP.
 
Det har hänt lite sen 70- och 80-talet när "vem som helst" kunde vara med och köra i GP.

sant, följde inte racing på den tiden men nu är det ju ingen lekstuga att driva ett GP team. Gillar tanken med lite mer oberoende team som arbetar med teknik kring sina maskiner istället för stora tillverkare som utvecklar för löjliga summor. Men då stålarna kommer från de två stora japanerna och den lilla italjenaren vill de ju inte bli omkörda av en garagefirma som trimmat sönder en bmw :)
 
sant, följde inte racing på den tiden men nu är det ju ingen lekstuga att driva ett GP team. Gillar tanken med lite mer oberoende team som arbetar med teknik kring sina maskiner istället för stora tillverkare som utvecklar för löjliga summor. Men då stålarna kommer från de två stora japanerna och den lilla italjenaren vill de ju inte bli omkörda av en garagefirma som trimmat sönder en bmw :)
Den lilla italienaren är ju just i England och letar prototypbyggd aluram just nu...
 
Hur har vi det nu då?? Silly season på "gubbarna" är ju igång oxså..
Cappirossi slutar
Edwards skulle väl köra i något av CRT-Teamen
....
....
....
 
Hur har vi det nu då?? Silly season på "gubbarna" är ju igång oxså..
Cappirossi slutar
Edwards skulle väl köra i något av CRT-Teamen
....
....
....

Tja, fabriksteamen är väl klara vad jag förstått (undantaget suzuki)
Repsol Honda
- Stoner
- Pedrosa

Yamaha
- Lorenzo
- Spies

Ducati
- Rossi
- Hayden

Gresini Honda
- Simoncelli

Cardion Ducati
- Abraham

Mapfre Ducati (glömt vad de heter egentligen)
- Barbera

Forward Racing (CRT team)
- Edwards

Marquez team kommer att gå upp till motoGp med en Honda tydligen.

Tror Crutclow är klar för Tech3 ett år till, men inte säker.
Starkaste ryktet som teamkompis för honom är Dovi.

Men även Bautista och Laverty har ryktats till den platsen.

Pramac behåller ev DePuniet (han har tyvärr inte så många val heller)

LCR behåller INTE Elias... konstigt va? :va :)
Vem som ska köra där har det också ryktats mycket om, bland annat
Bradl, men nu säger de även Bautista.


Det är ju inte klart heller om Gresini får två hojer eller ej.

möjligt jag har missat något, men det är ungefär som jag har fattat det
 
...
Mapfre Ducati (glömt vad de heter egentligen)
- Barbera
...

Aspar tänker du på.
:)
Bradl är det snack om att han fortsätter i samma team men dom bygger en CRT med Kalex eller Suter-ram med en BMW motor.

Luthi är det samma att han fortsätter i samma team men dom bygger också en CRT på en BMW.
 
Bradley Smith har skrivit ett tre-års avtal med Tech 3. 2012 i Moto2 och från 2013 i MotoGP, skulle tro att Crutchlow får flytta på sig då.

Crutchlow och Dovi Tech3 nästa år tror jag och sedan Smith som teamkompis till Dovi 2013. :)
 
BMW motor i suter ram gick tydligen inget vidare enl BBC, men vi får se. Honda ska tydligen kapa kostnader med 30%, ingen vet riktigt hur många Hondor det blir nästa år.

Å andra sidan har tydligen min 5åriga son gett designtips till repsol så vad som helst kan ju hända...

Repsol_Aragon_09.jpg


edit: vet nån förresten hur man får in BBC sport i sverige? Går det att ta in det via parabol på nån vänster? Deras Moto Gp sändningar är ju överlägsna dom svenska varianterna.
 
Last edited:
Ramen får inte vara från en produktionshoj om jag inte är helt dum i huvudet.
Du är inte helt dum i huvudet.

CRT = motor från produktionshoj (dock inte med större borrning än 81 mm). Ramen ska vara prototyp.

Vilken tur att BMW´s motor har 80 mm borrning. Vilken otur att Ducatis V4:a har 86 mm borrning.

Ducati har inte mycket tur i MotoGP längre...
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    105.1 KB · Visningar: 91
Last edited:
Aspar tänker du på.
:)
Bradl är det snack om att han fortsätter i samma team men dom bygger en CRT med Kalex eller Suter-ram med en BMW motor.

Luthi är det samma att han fortsätter i samma team men dom bygger också en CRT på en BMW.

Tyckte stiggy sa i senaste race sändningen att Bradl's team hade fått nej från huvudsponsorn för dom ökade kostnaderna till att gå upp till motogp så att dom hade inte råd att genomföra den satsningen i nuläget.
Eller är det ändrat eller har dom fått in någon annan sponsor?




BMW motor i suter ram gick tydligen inget vidare enl BBC, men vi får se. Honda ska tydligen kapa kostnader med 30%, ingen vet riktigt hur många Hondor det blir nästa år.


I och med att det är 3 repsol hondor nu med Stoner, Pedrosa och Dovi och att Dovi med största sannolikhet inte kommer att vara kvar nästa år så har väl Honda då kapat ca 30% av kostnaderna redan där:) (om man bara tittar på repsol hondorna).

Simoncelli lär väl vara kvar i gressini med fabriksbackning känns det som, någon som vet vad han har för kontrakt?
Aoyama har väl inget mer kontrakt hos gressini? Han har väl ingen styrning alls tills nästa år?

EDIT: och Suzuki ska fortsätta med 800cc nästa år hörde jag. Kommer dom fortsätta med bara en förare/hoj också? Dom får väl inte ens ha bara en cykel och att dom tilläts det i år var väl bara för att dom sagt att det bara var i år och nästa år skulle det vara två piloter igen.
Känns dock inte som att det spelar så stor roll vem och hur många som ska köra sukka när dom inte ens utvecklat en ny 1000 hoj.. Trist..
Men finns det något/några namn för Suzuki?
 
Last edited:
Ja, verkligen surt m Suzuki. 800 cc. Känns ju som att dom e efter direkt. Samma när de gick över till fyrtakt. Då körde de ett år extra m tvåtakt. Bautista har ju varit med rätt bra nu annars.
 
I och med att det är 3 repsol hondor nu med Stoner, Pedrosa och Dovi och att Dovi med största sannolikhet inte kommer att vara kvar nästa år så har väl Honda då kapat ca 30% av kostnaderna redan där:) (om man bara tittar på repsol hondorna).
Jag tror att produktionsvolymen måste vara betydligt större än tre enheter för att kostnaden för utveckling ska kunna anses vara försumbar. Bygga kopior är avsevärt billigare, och Dovi själv är säkert avsevärt billigare i drift än hans teamkamrater.
 
Ja, verkligen surt m Suzuki. 800 cc. Känns ju som att dom e efter direkt. Samma när de gick över till fyrtakt. Då körde de ett år extra m tvåtakt. Bautista har ju varit med rätt bra nu annars.
Suzuki körde inte ett år extra med tvåtakt när man gick över till MotoGp 2002. Det var framförallt satellit-teamen som körde tvåtakt. Suzuki hade sin nya GSV-R klar och Akira Ryo kom två på Suzuka i första racet bla.
 
BMW motor i suter ram gick tydligen inget vidare enl BBC, men vi får se.

Allt är ju relativt. De har nog rätt liten chans mot fabrikarna men är de tillräckligt snabba för att kvala in under 107%-gränsen så lär det ju knappast bli sämre än det var när vemsomhelst kunde ställa upp med en 500cc. Fler hojar kan ge större intresse, även om de i toppen skulle dra iväg, och större intresse ger mer sponsorer och större ekonomi och man kan utveckla hojarna mer.

Jag tror det kan bli riktigt bra för racingen att få ner kostnaderna. En motor är ju verkligen inte gratis att utveckla och att kunna slippa den biten gör nog ganska mycket för ekonomin. Förhoppningsvis kan vi få lite schyssta battles runt banan också.
 
Jag tror att produktionsvolymen måste vara betydligt större än tre enheter för att kostnaden för utveckling ska kunna anses vara försumbar. Bygga kopior är avsevärt billigare, och Dovi själv är säkert avsevärt billigare i drift än hans teamkamrater.

Nu var det inte direkt en ekonomisk uträkning jag gjorde utan bara en kommentar med en :) efter att om att det blir mindre hondor nästa år och att kostnaden då redan är sänkt. Inte helt allvarligt menat att jag tror att kostnaden sänks med exakt 30%..

Lustigt att du väljer att svara/kommentera på det som inte var en fråga men inte svarar på det som är frågor, man kan för övrigt känna igen frågorna med att dom har ett ? efter sig.

Frågorna kvarstår..
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top