MotoGP 2012 - AirAsia Grand Prix of Japan

Märkligt nog är det ändå sådana förare som får en att sitta klistrad vid teven. Det är uppfriskande att få en kritisk blodtryckshöjning när man ser på sport!
Satt och tänkte samma sak när jag såg Moto2 i går. Längtar redan till första friträningen i vår när Marquez ska tampas med betydligt mer rutinerade förare som kommer göra allt de kan för att ta ner honom på jorden.

Trist att Lorenzo "viker ner sig" så pass enkelt mot Pedrosa. Nu är det här en högst personlig åsikt men jag tycker att han är FEG!
33p ledning i mästeskapet & 4 race kvar, då borde han ha lite mer vilja att race'a & inte ge upp så lätt. Såg ju ut precis som på Aragon. Nu är det 28p & tre race, ska han fortsätta "fega" hem titeln hoppas jag nästan på ett technical problem för Lorenzos del i Malaysia.

Dock förståeligt, världsmästare i roadracing, lockar nog en hel del.. Men jag personligen har svårt att ta en sån förare till hjärtat. Racing handlar om att vinna, inte komma 2'a och ta säkra poäng.

Shakey visa precis det jag ville se (från Lorenzo) igår. 23p ledning i BSB inför sista racet. Start från sjätte ruta & Brookes (enda som teoretiskt kunde vinna) stod i pole. Brookes tar ledningen direkt och det enda Shakey behöver göra för att ta titeln är att gå i mål som 14'e eller bättre. Vad gör karl? Kör som en tjärring (läs: Lorenzo, inte kärring) och plockar garanterade poäng? Nope! Han kör så det ryker, fightas ända in över mållinjen och avslutar med en seger! Det är så en riktig mästare gör, i mina ögon.

Märkligt nog är det ändå sådana förare som får en att sitta klistrad vid teven. Det är uppfriskande att få en kritisk blodtryckshöjning när man ser på sport!
Håller med. All underhållning kräver fungerande dramaturgi och rollbesättning. Utan minst en skurk som har en chans att besegra hjälten blir det inte så jäkla kul. We love to hate them...

Bifogat

• Skärmavbild 2012-10-15 kl. 12.24.31.jpg
    Skärmavbild 2012-10-15 kl. 12.24.31.jpg
    31.7 KB · Visningar: 81
  • Skärmavbild 2012-10-15 kl. 12.23.03.png
    Skärmavbild 2012-10-15 kl. 12.23.03.png
    63.8 KB · Visningar: 82
Angående Lorenzos eventuella "fegkörning" ska man inte glömma bort att M1:an drar mer soppa än RC213V vilket teoretiskt kan ha inneburit att Jorge helt enkelt inte kunde köra hårdare än vad han gjorde. Säger inte att det var så men...

Sen håller jag med om Shakey, vilken fantastisk show han bjöd på! :rock

...Marquez...betydligt mer rutinerade förare som kommer göra allt de kan för att ta ner honom på jorden.
Precis. Det ska bli riktigt kul att se. Gibbers och Stoner vet till exempel hur beslutsam Rossi kan vara att markera vem som är herre på täppan. Det kan kanske till och med är nödvändigt att de lägger ner avsevärd energi på att demoralisera honom för att rädda sina egna skinn.

Rätt kul läsning, här läser man fegköra, kärring, toura mm. om en snubbe som kör in som 2:a i lopp efter lopp.

Rätt kul läsning, här läser man fegköra, kärring, toura mm. om en snubbe som kör in som 2:a i lopp efter lopp.
Det jag tror att många stör sig på är att Lorenzo kör taktiskt med VM-titeln som mål. Det vi alla vill se är ju hur han kör som en tok när han blivit passerad av Pedrosa och fajtas till mållinjen. Det är naivt att tro att något sånt skulle hända men det är som sagt det vi vill se.

(Jämförelsen med Shakey ovan är exemplarisk för det är så alla vill se en mästare)

Precis. Det ska bli riktigt kul att se. Gibbers och Stoner vet till exempel hur beslutsam Rossi kan vara att markera vem som är herre på täppan. Det kan kanske till och med är nödvändigt att de lägger ner avsevärd energi på att demoralisera honom för att rädda sina egna skinn.
Hörde att Lorenzos besök i Biaggis box på Portimao har tolkats av en del som början av psykkriget mot Rossi. 2013 blir intressant!

Kan ju vara så att Lorenzo ljög i post-race intervjun men där sa han tydligt att han inte kunde hålla samma tempo som Pedrosa ffa låg skillnaden i accelerationen ut ur kurvorna! Han försökte haka på Pedrosa då han körde om men såg att det inte var möjligt!

Tänkte på det gällande Marques diskussionen att Rossi nästa år sitter på bra material och han är väl inte känd för att vika sig eller inte våga sätta hårt mot hårt? Enda skillnaden från bataljerna med Biaggi skulle väl vara att nu är det han som är den äldre!
Tror också att Ianonne skulle kunna ge honom på pälsen men med tanke på material så kommer nog dom inte se så mkt av varandra...

Kan ju vara så att Lorenzo ljög i post-race intervjun men där sa han tydligt att han inte kunde hålla samma tempo som Pedrosa ffa låg skillnaden i accelerationen ut ur kurvorna! Han försökte haka på Pedrosa då han körde om men såg att det inte var möjligt!
Han kanske talade sanning. Jag menade bara att man inte alltid ska döma förarna för fort. Vi såg ju hur det gick för Cal :brynad

Det jag tror att många stör sig på är att Lorenzo kör taktiskt med VM-titeln som mål. Det vi alla vill se är ju hur han kör som en tok när han blivit passerad av Pedrosa och fajtas till mållinjen. Det är naivt att tro att något sånt skulle hända men det är som sagt det vi vill se.

(Jämförelsen med Shakey ovan är exemplarisk för det är så alla vill se en mästare)
Självklart är det så, men Pedrosa har allt att vinna och Lorenzo en nästan säker titel att förlora. Sedan tycker jag också att det blir tråkig racing men det är väldigt förståligt att det kommer in taktik på slutet.

:confused: Pedrosa är väl värd att vinna, som han kämpat.
Lorentzo är en kyckling som safe:ar .....

KÖR .................. inte åk med..... :yoparty

Vad sägs om Biaggi och Rossi som Teampolare på nya R1:an 2014:D.....
Harebra därute, mvh. Kjell B.

Skulle va jäkligt kul att se den fighten!! Fan, vad jag vet behöver de ju inte ha en fast kärleksförbindelse för att köra racing hehe.. Fast ända seriöst! Så tjocka team/depå väggar finns nog inte att uppbringa :tummenupp

Trycker på det varje tävling men Jorges sämsta resultat detta år är en DNF när bautista torpederade honom. Hans näst sämsta resultat är tvåa...

Angående Lorenzos eventuella "fegkörning" ska man inte glömma bort att M1:an drar mer soppa än RC213V vilket teoretiskt kan ha inneburit att Jorge helt enkelt inte kunde köra hårdare än vad han gjorde. Säger inte att det var så men...

Sen håller jag med om Shakey, vilken fantastisk show han bjöd på! :rock

Enligt de svenska kommentatorerna på Viasat hade Lorenzo antytt i en intervju att om Pedrosa körde om honom så skulle han bara bevaka sin andraplats.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT