MotoGP 2012 - AirAsia Grand Prix of Japan

Peddo klagar på chatter och Rossi en sekund ner igen.
Blir nog ett sådant tvåmanna-race inatt. :(
 
De engelska kommentatorerna på den sändning jag laddade hem (för övrigt jäkligt bra med egen kille i depån som intervjuade teampersonal) sa att många team hade problem med bromsarna och att Spies ena bomsok (caliper) hade haft en temperatur på 960°. Kan det verkligen stämma?

Riktigt bra kval med massor av action och en Lorenzo som verkligen levererade på sista varvet!

1 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 302.4 1'44.969
2 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 306.9 1'45.215 0.246 / 0.246
3 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 304.7 1'45.257 0.288 / 0.042
4 11 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing Yamaha 302.5 1'45.336 0.367 / 0.079
5 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Gresini Honda 303.7 1'45.481 0.512 / 0.145
6 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 302.9 1'45.612 0.643 / 0.131
7 1 Casey STONER AUS Repsol Honda Team Honda 304.0 1'45.745 0.776 / 0.133
8 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 309.1 1'45.848 0.879 / 0.103
9 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati 302.6 1'45.976 1.007 / 0.128
10 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 301.8 1'46.461 1.492 / 0.485
11 21 Katsuyuki NAKASUGA JPN Yamaha YSP Racing Team Yamaha 303.0 1'46.780 1.811 / 0.319
12 8 Hector BARBERA SPA Pramac Racing Team Ducati 305.2 1'46.881 1.912 / 0.101
13 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 286.5 1'47.383 2.414 / 0.502
14 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 288.7 1'47.581 2.612 / 0.198
15 17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing Ducati 303.2 1'47.791 2.822 / 0.210
16 5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing Suter 287.2 1'48.125 3.156 / 0.334
17 68 Yonny HERNANDEZ COL Avintia Blusens BQR 284.7 1'48.513 3.544 / 0.388
18 51 Michele PIRRO ITA San Carlo Honda Gresini FTR 283.6 1'48.653 3.684 / 0.140
19 9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda-Suter 283.6 1'48.831 3.862 / 0.178
20 77 James ELLISON GBR Paul Bird Motorsport ART 286.5 1'49.023 4.054 / 0.192
21 84 Roberto ROLFO ITA Speed Master ART 282.9 1'49.183 4.214 / 0.160
22 22 Ivan SILVA SPA Avintia Blusens BQR 283.8 1'49.831 4.862 / 0.648
 
De engelska kommentatorerna på den sändning jag laddade hem (för övrigt jäkligt bra med egen kille i depån som intervjuade teampersonal) sa att många team hade problem med bromsarna och att Spies ena bomsok (caliper) hade haft en temperatur på 960°. Kan det verkligen stämma?

Det betvivlar jag inte med tanke på hur det ser ut om du kollar när de kört nattrace.
 
960°F kanske (=510°C). Men jag tvivlar, för bromsvätska kokar antagligen vid den temperaturen. Möjligtvis menar dom att själva bromsbelägget är 500°C.
 
Det var engelska kommentatorer så de pratar nog Celsius men Spies personal kanske menade Fahrenheit.

Att bromsskivorna kan nå 1000 grader och glöder även i dagsljus (de zoomade in Cals skivor på kvalet) vet jag men som Bearing skriver skulle nog bromsvätskan i oken få lite problem med såna temperaturer.

EDIT: Jag ställde en fråga till en av Cals mekar som skrev "we are seeing some unbelievable temps here" angående bromsarna. Hoppas han svarar.

Cool bild på Nicky
http://instagram.com/p/QuDW56kynN/
 
Last edited:
På sändningen från motogp.com så sa de 960 grader centigrade, inte farenheit, sen hur de tar reda på det så exakt vet jag inte.

Det var engelska kommentatorer så de pratar nog Celsius men Spies personal kanske menade Fahrenheit.

Att bromsskivorna kan nå 1000 grader och glöder även i dagsljus (de zoomade in Cals skivor på kvalet) vet jag men som Bearing skriver skulle nog bromsvätskan i oken få lite problem med såna temperaturer.
 
Fick svar från Steve: "not the callipers but the carbon disc and pad" :)

(Internet är för jäkla bra ibland: Att kunna ställa en fråga till någon man inte känner och som befinner sig mitt i smeten på andra sidan jorden :) )

Kände inte alls igen TV-kanalsloggan men BBCs-sändning kanske återges av fler än dem själva?
 
De engelska kommentatorerna...Spies ena bomsok hade haft en temperatur på 960°. Kan det verkligen stämma?
De menade kanske Fahrenheit = 550° C.

Aluminium och magnesium smälter vid ca 650° C.

Edit: De kanske ska börja använda Tungsten? Smälter vid 3400° C! Fast lite tungt förstås...
 
Last edited:
Fan, kvalen är ju roligare och mer spännande än racen!

Snyggt avslutat av Lorenzo, synd på Spies då, vad hände där? Motorhaveri?

Cal körde så jäkla hårt det bara gick, Awsome! Like! :yoparty

Har en känsla att Pedrosa rycker och seglar ifrån en safeande Lorenzo med 2 tech3 och Stoner bråkande om 3:e där Cal går segrande ur striden(om han håller sig på hjulen då.....)

Rossi upp på 6:e och Bradl och Bautista mellan sig och Hayden........kanske skita i att kolla i morgon.
 
De menade kanske Fahrenheit = 550° C.

Aluminium och magnesium smälter vid ca 650° C.

Edit: De kanske ska börja använda Tungsten? Smälter vid 3400° C! Fast lite tungt förstås...

Det är nte oket som blir så varmt utan skivor och belägg, dvs det som är av kolfiber.
 
De kanske ska börja använda Tungsten? Smälter vid 3400° C! Fast lite tungt förstås...

Tungsten är ett mineral, och det är det nog lite klurigt att bygga ett för ändamålet bra bromsok av. Ett grundämne, tex volfram som du trodde att du skrev, skrivs med inledande gemen.
 
Fan, kvalen är ju roligare och mer spännande än racen!

Snyggt avslutat av Lorenzo, synd på Spies då, vad hände där? Motorhaveri?

Cal körde så jäkla hårt det bara gick, Awsome! Like! :yoparty

Har en känsla att Pedrosa rycker och seglar ifrån en safeande Lorenzo med 2 tech3 och Stoner bråkande om 3:e där Cal går segrande ur striden(om han håller sig på hjulen då.....)

Rossi upp på 6:e och Bradl och Bautista mellan sig och Hayden........kanske skita i att kolla i morgon.

Spies bytte inte framdäck inför sista stinten och det tog sopslut, hade det inte hänt så skulle han enligt deras telemetri antagligen landat i första led.

Stoner gick åt fel håll med inställningarna inför sista och hade de inte gjort det skulle han enligt honom själv åkt 0,5sek snabbare..

Hoppas att Pedrosa tar det och att Lorenzo hamnar så långt bak som möjligt för lite spänning framöver!

Måste säga att jag imponeras lite av Lorenzo som sa: "Då jag gjorde 1.45.3 så trodde jag att jag var först men så var jag bara fyra och då fick jag pressa lite till..." alla åker på gränsen men han kan hitta 0.4sek på ett enligt honom redan bra varv!

pallen:
Pedrosa
Stoner
Spies
 
Last edited:
Tvåmannarace, Spies ute, Rossi o Hayden åter långt efter. Same-same.

Kul grepp av Marquez å skita i växel vid starten för att skapa lite spänning! :tummenupp
 
Tvåmannarace, Spies ute, Rossi o Hayden åter långt efter. Same-same.
Ducati som ändå presterat bra i Japan historiskt sett. Alla som ropade om att Rossi och Ducati var med i matchen igen efter San Marino har legat lågt sedan dess. Det var hemmabana, extra testning och frånvaro av motsånd som gav en enstaka pallplacering.
 
Trist för Ducce att trots hårt jobb o förändringar kommer Rossi inte närmare de övriga i täten! Annars var väl rejset som väntat där Jlo tar det taktiskt säkert när väl fimpen passerar o Spies åter ut i periferin o Cal (Soppatorsk?)går inte bekymmerslös från rejset! Stoner o Nicky är där man kan förvänta sig etc etc .. Håller dock med "sändningen" att över hela loppet som sådant var förväntningarna/ förhoppningarna större på Dovi än vad vi fick se!

26656_10151232705770769_428091657_n.jpg

Cal passade på att trycka dit ett "frimärke" på Alvaros ställ innan skramlahan gav upp för dagen! Bra kört av Alvaro ..
 
Last edited:
Av däcken att döma såg det ut som att Lorenzo gjort så gott han kunde? Kul att Dani nu bevisligen klivit ur skuggan av Stoner och ger allt.
 
Sitt ner och stimma inte sådant, det börjar nu ju!
 
Ducati som ändå presterat bra i Japan historiskt sett. Alla som ropade om att Rossi och Ducati var med i matchen igen efter San Marino har legat lågt sedan dess. Det var hemmabana, extra testning och frånvaro av motsånd som gav en enstaka pallplacering.

Yepp, sant.
Hade ju varit kul om Ducce krupit närmare men de senaste loppen pekar på att du har rätt.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top