MotoGP 2011 - Silly Season

Jag tror inte att någon teamchef med förståndet i behåll springer benen av sig för att få någon brittisk WSB-förares signatur på ett kontrakt. När hände det senast att en brittisk förare gjorde något i MotoGP/500 värt att minnas? Numera är det mest av marknadsföringstekniska skäl de utgör gridfillers utan hopp om annat än en sjundeplats by default som bäst.

rätt av dig sista/senaste engelskmanen som
"gjorde" nått var ju Barry Sheene (med en seger 81 på anderstorp)
 
Kan hålla med om att vi inte sett några framstående britter i GP-racing sen Sheenes dagar men jag tycker också att den nya generationen britter verkar lovande.
Ska bli riktigt kul att se Crutchlow i MotoGp nästa år, har en stark känsla av att han kommer att göra betydligt bättre ifrån sig än Toseland. (har i och för sig aldrig gillat Toseland men Crutchlow verkar vara en kille med mycket mer fighting spirit)

Annars tycker jag att det ska bli väldigt intressant att se varifrån den nya generationen MotoGp stjärnor kommer att komma ifrån nu när 250 har försvunnit. Vad ger bäst skolning för att klara av en MotoGp maskin, en Superbike eller en Moto2 hoj?
 
Jag tror inte att någon teamchef med förståndet i behåll springer benen av sig för att få någon brittisk WSB-förares signatur på ett kontrakt.


Jag ser fler som får svårt att behålla en styrning närmaste framtiden. Kallio, Marco#33, Colin, Capirex sedan vill jag igentligen inte lägga till Barbera o Bautista men troligen sitter dom oxå i en annan serie runt 2012.

Så varför har man inget förstånd i behåll om man plockar in unga snabba britter?
 
Exakt vad har du för teori bakom det där, mer än en känsla?

Dynamiskt! MGP är väl inget undantag? Allt går ju ut på att saker förändras & går i cykler likt förare, team och cykel märken. När det nu finns några riktigt snabba britter i WSBK finns det ju såklart all anledning för MGP att uppmärksamma spektaklet.
 
Dynamiskt! MGP är väl inget undantag? Allt går ju ut på att saker förändras & går i cykler likt förare, team och cykel märken. När det nu finns några riktigt snabba britter i WSBK finns det ju såklart all anledning för MGP att uppmärksamma spektaklet.
De är snabba i en serie där avdankade GP-förare också är snabba. Rossi behövde inte ens två timmar i sadeln på en WSBK hoj för att matcha deras tider. Spies dominerade WSBK men får kämpa i GP. Det är klasskillnad på serierna oavsett hur dynamiskt man ser på det hela.
 
De är snabba i en serie där avdankade GP-förare också är snabba. Rossi behövde inte ens två timmar i sadeln på en WSBK hoj för att matcha deras tider. Spies dominerade WSBK men får kämpa i GP. Det är klasskillnad på serierna oavsett hur dynamiskt man ser på det hela.

Klasskillnaden tror jag inte har med att MGP är dynamiskt ?

Svårt att jämföra Rossi "benbrott aj aj" Valentino vs WSBK what ever! Han verkar på nått sätt stå i en särskild klass oavsett fysik!

Jag tycker det faktiskt är en rätt skön blandning i WSBK, avdankade GP-förare som Du säger med 500+ gp starter blandat med unga snabba nyss 600cc förare & Stock 1000.

Spies är ju knappast ensam om att kämpa i MGP alla är ju överdjävligt snabba! Spies skrev ju upp förväntningarna lite själv med att vara så läcker förra året :)
 
Jag har inget emot WSBK men det finns en klasskillnad på förarna och det är så det är, dvs inte dynamiskt.
Som Mattias säger så finns det mer taktiska, ekonomiska incitament för att signa en brittisk förare än det finns sportsliga anledningar. Tror jag.
 
Jag har inget emot WSBK men det finns en klasskillnad på förarna och det är så det är, dvs inte dynamiskt.

Oki då uttryckte jag mig oklart. Tidigare kom många nya i MGP in från 250cc gp (sydeuroper!) men systemet är inte statiskt.

Nu finns inte 250cc gp och nya vindar kommer blåsa över MGP! Himlen är inte alltid oskyldigt blå = Dynamiskt. Typ :)
 
Vi får väl se. Jag tror inte kvalitén på förarna i WSBK är tillräckligt bra.
 
Nya regler som gäller med omedelbar verkan:

Suzukis räddning?

Number of engines for MotoGP


For 2010 the manufacturer members of MSMA who did not win at least 2 dry races in 2008 + 2009 seasons can use 9 engines instead of 6.

There will also be a third practice session at this season’s Gran Premio A-Style de Aragón, which takes place September 17th-19th. “This schedule has been accepted for Aragón and afterwards we will see if it has worked well, and then possibly implement it again at Valencia and Estoril this year.”

- Immediate application -

Official MotoGP post-race tests

For these tests of 1 day duration, each rider will be restricted in the quantity and specification of tyres that they may use at a single test event as follows:

For all practice sessions, a maximum of 8 slick tyres will be allocated, specifically:
Front slick tyres: 2 of Specification “A” + 2 of Specification “B” = 4 in total.
Rear slick tyres: 2 of Specification “A” + 2 of Specification “B” = 4 in total.
During all practice sessions, a maximum of 4 wet tyres, specifically:
Front wet tyres: 2 of the standard specification
Rear wet tyres: 2 of the standard specification

In addition each rider may use 1 set of tyres (1 front + 1 rear) retained from their allocation for the preceding event. These tyres may be new or used (NB. used tyres must still be mounted on wheels from the preceding event), and the team must inform the tyre supplier which set of tyres (1 front + 1 rear), if any, they wish to retain for the test within 2 hours of the preceding race finish.

Event schedule for the Gran Premio de Aragon

The schedule below prepared by Dorna has been agreed:

Friday, 17 September 2010

09:05-09:45 – 125cc Free Practice 1
10:05-10:50 – MotoGP Free Practice 1
11:10-11:50 - Moto2 Free Practice 1
13:05-13:45 - 125cc Free Practice 2
14:05-14:50 – MotoGP Free Practice 2
15:10-15:50 - Moto2 Free Practice 2

Saturday, 18 September 2010

09:05-09:45 - 125cc Free Practice 3
10:05-10:50 – MotoGP Free Practice 3
11:10-11:50 - Moto2 Free Practice 3
13:05-13:45 - 125cc Qualifying Practice
14:05-14:50 – MotoGP Qualifying Practice
15:10-15:55 - Moto2 Qualifying Practice

Sunday, 19 September 2010

08:40-09:00 - 125cc Warm Up
09:10-09:30 - Moto2 Warm Up
09:40-10:00 – MotoGP Warm Up
11:00 - 125cc Race (19 laps)
12:15 - Moto2 Race (21 laps)
14:00 – MotoGP Race (23 laps)
 
Dorna försöker väl göra allt för att behålla Suzuki kvar i MotoGP. Enligt ryktena så kommer ju Suzuki att dra sig ur MotoGP efter 2011 då deras kontrakt med MotoGP går ut.
Sedan tror jag att WSB kommer att öka i popularitet de kommanda åren då flera förare säkerligen kommer att gå dit från MotoGP...Rossi ca 2013..? Då kommer jag definitivt att följa den serien istället för idag tråkiga MotoGP.
 
Sedan tror jag att WSB kommer att öka i popularitet de kommanda åren då flera förare säkerligen kommer att gå dit från MotoGP...Rossi ca 2013..?
Jag tror aldrig vi får se Rossi i WSBK. Förarna som går dit från MotoGP gör det för att de inte platsar i längre (Biaggi, Checa, Barros...).
 
Nej om Rossi ska någonstans efter sin tid nu hos Ducati så blir det nog en serie med 4 hjul. Att gå till WSBK känns inte som hans grej, har inget att bevisa där.

Annars så känns WSBK mer och mer lockande, tätare fighter än MotoGP.
 
Såg nån stans i våras där man kopplar Melandri till BMW WSBK! Lite trist kan jag tycka. Han har absolut mer att ge i MGP. 990cc passade honom bra mkt bättre än idag, så ändringen till 1000cc borde kunna passa honom som handsken igen :tummenupp

Capirex oxå förresten :)

Tillika Nicky :tummenupp
 
cover.jpg


http://www.motorcyclenews.com/upload/271152/images/cover.jpg

Crutchlow till Tech3?

Burgess stannar hos Yamaha?
 
Såg nån stans i våras där man kopplar Melandri till BMW WSBK! Lite trist kan jag tycka. Han har absolut mer att ge i MGP. 990cc passade honom bra mkt bättre än idag, så ändringen till 1000cc borde kunna passa honom som handsken igen :tummenupp

Capirex oxå förresten :)

Tillika Nicky :tummenupp

Åter igen: vad är det som är så magiskt med 1000cc som gör att folk som presterat på hojar med den motorvolymen/990cc tidigare kommer prestera så mycket bättre än på 800cc-hojarna? Innebär en återgång till 1000cc att allt annat som utvecklats under 800cc-eran kommer slopas?

Om jag tolkar dessa inlägg rätt så skulle en del börja köra bättre om man bara meckade inte 200cc mer i dagens motorer bara för att de körde bra på en 990? Magiskt är ordet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top