MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Utan att fästa nån vikt vid märken eller förare så tycker jag att det är rätt tråkigt när en hoj är så uppenbart överlägsen på rakan..

Lyft på hatten för Ducati/Bridgestone som sätter ribban..Det e ju nu upp till d övriga märkena att oxå "få till d". Det är ju oxå ett stort spänningsmoment att lyckas ta ut det bästa ur 800cc..

Jo. Att Honda inte skulle ha kunnat/hunnit utveckla sin 800 lika mycket som de andra finns det ingen anledning att tro. Det vi såg igår i Quatar kan mycket väl vara hur resten av säsongen 2007 kommer att se ut.

Precis. Alla tillverkare har ju haft lika mycket tid på sig och att HRC inte skulle kunnat utveckla sin 800 lika mycket som de andra är väl föga troligt.. Det är ju knappast så att HRC lägger brödsmulor på utvecklingen i förhållande till de andra tillverkarna.

Glöm det!
Nya motorbitar anlände så sent som på träningen i Qatar från HRC.
De är inte färdiga.

En MotoGP-maskin blir aldrig färdig, oavsett märke ;)

Last edited:
Glöm det!
De är inte färdiga.

Sen när blev det unikt att få nya delar till hojarna under pågående säsong?

Och när är en GP-hoj "färdig"? Utvecklingen pågår ju mer eller mindre konstant....

Precis. Alla tillverkare har ju haft lika mycket tid på sig och att HRC inte skulle kunnat utveckla sin 800 lika mycket som de andra är väl föga troligt.. Det är ju knappast så att HRC lägger brödsmulor på utvecklingen i förhållande till de andra tillverkarna.

Ja, det är såklart enbart trams från folk som har svårt att svälja att Honda inte riktigt hänger med just nu. Det svänger fram och tillbaka och så har det alltid gjort. Honda kommer tillbaka.

Last edited:

Ja, det är såklart enbart trams från folk som har svårt att svälja att Honda inte riktigt hänger med just nu. Det svänger fram och tillbaka och så har det alltid gjort. Honda kommer tillbaka.

Tanken slog mig med. Märkesbögeri på högsta nivå. Personligen så tycker inte jag att en 3:e- och en 5:e-plats är så illa ändå. Kanske är det helt enkelt så att Honda inte har bättre förare än så just nu?!

Alla tre rejsen igår var rätt trista.
Det var nästan tomt på läktarna när starten i 125 gick.
Hela inramningen är ( jag måste få använda ordet ) luguber.
Intresset för racing i Qatar verkar vara begränsat, minst sagt.
Men pengar har de väl.

Fast jag tycker ändå att Stoner visade mognad som förare när han kunde ligga och dra stora delar av racet utan att bli stressad och göra misstag med Valentino i släptåg.

2812951 Okay... det jag igentligen menade var att HRC som både bytt till ny motorkonfiguration och ett nytt chassie som åtminstonde visuellt skiljer sig rätt mycket från övriga startfältet förmodligen behöver en liten stund på sig att få bitarna att lira.

att behålla fjolårschassiet till i år med endast ny motor av liknande modell som 06 bör ju vara till fördel tidigt på säsongen, men troligtvis inte senare!
Att Hondan skulle vara helt ny är inte sant. Motorn baserar sig helt på den motor Nicky Hayden hade i sin hoj i fjol, Pedrosa fick också köra den men valde att köra den äldre versionen, så det mesta är väldigt väl testat.

Undrar varför många Hondalöövers tror att enbart Honda skulle kunna utveckla hojen under säsongen. Om de nu är så suveräna så undrar man ju varför de inte var bättre från början, så slipper de ju ta igen de tillfälliga bristerna under säsong...

2812631 Jag trodde inte att tvåtaktsbitterheten över Världsmästaren kunde sitta i över en hel vinter, men jag hade fel. Helt otroligt.
Säger killen som givit fixeringen vid en specifik förares misslyckanden ett ansikte, under ett flertal år här SH dessutom.

Last edited:
Att Hondan skulle vara helt ny är inte sant. Motorn baserar sig helt på den motor Nicky Hayden hade i sin hoj i fjol, Pedrosa fick också köra den men valde att köra den äldre versionen, så det mesta är väldigt väl testat.QUOTE]

hur många delar tror du man kan flytta över från en V5:a till en V4 igentligen?
kolvar och vevstakar går nog att använda men vad hade du tänkt använda resten till?

Visserligen men det jag fick för mig att madmagnus menade var att HRC hade både ny motor och nytt chassie medans de andra hojarna "bara" har ny motor i fjolårschassiet.

efter att ha studerat så många teknikbilder jag haft möjlighet till under sillyseason kan jag defenitivt säga att Honda och KR är de enda teamen som byggt en helt ny cykel (shassie). de andra teamen verkar endast ha byggt vidare på sina 06:or i samma utsträckning som de modifierar cyklarna under pågående säsong.
självklart vet jag inte att så är fallet men även en blind kan se att HRC har en extrem cykel i år.
inte alls säkert att den kommer gå snabbare senare men jag är iaf övertygad att dom senare på säsongen har den bästa maskinen ännu en gång!

för övrigt så åker väl både Suzuki och Kawasaki officiellt med samma chassie som i fjol, eller har jag drömt det?

Last edited:
Undrar varför många Hondalöövers tror att enbart Honda skulle kunna utveckla hojen under säsongen. Om de nu är så suveräna så undrar man ju varför de inte var bättre från början, så slipper de ju ta igen de tillfälliga bristerna under säsong...

Honda har gjort hemläxan lite för dåligt under vintern av första race:t att döma. Har inga siffror, men jag förmodar att Honda satsar mer resurser än de andra. Honda har 6,5 ekipage i serien (0.5 för att jag räknar KR) och fler förare med VM-titlar än något annat fabrikat. Men kvantitet är inte alltid kvalitet.
Jag kan också tänka mig att det är lättare att prioritera bland förbättrings-arbetena givet att jämförelsedata ifrån starkare konkurrenter finns att tillgå. Så är det i "min" branch iaf. (medges att den är långt ifrån motoGP)

Yamaha har Rossi och Burgess, det namnkunnigaste paret.

Kanske just därför var Stoner/Ducatis seger stor, att de tog premiärloppet på 800-kubikarna. Rookie ifjor, nu med ny hoj och nya däck :yoparty

efter att ha studerat så många teknikbilder jag haft möjlighet till under sillyseason kan jag defenitivt säga att Honda och KR är de enda teamen som byggt en helt ny cykel (shassie). de andra teamen har verkar endast ha byggt vidare på sina 06:or i samma utsträckning som de modifierar cyklarna under pågående säsong.
Självklart har alla tillverkare byggt vidare på de chassin de haft tidigare, även Honda. Det är ganska logiskt vid konstruktion av nya saker att man utgår från tidigare erfarenheter om man tänker konstruera något som är ännu bättre än tidigare. Vilket chassie som har de största skillnaderna från förra året låter jag vara osagt men det kan mycket väl vara Honda.

självklart vet jag inte att så är fallet men även en blind kn se att HRC har en extrem cykel i år.
Ja, såklart att dom har en extrem cykel. Precis som Ducati, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Ilmor och KR. Det är prototypracing och där är det extrema prylar som gäller.

inte alls säkert att den kommer gå snabbare senare men jag är iaf övertygad att dom senare på säsongen har den bästa maskinen ännu en gång!
Du är inte säker på att Hondas hoj kommer gå snabbare men de kommer ha den bästa maskinen? :va
Låter lite motsägelsefullt i mina öron. Eller kommer de motorcyklarna som är snabbare idag att bli långsammare senare under säsongen?

även en blind kan se att HRC har en extrem cykel i år.
Hur definerar du extrem? Per definition så är väl alla hojarna extrema, handbyggda prototyper i "högsta" klassen? Tillverkade i de för ändamålen exklusivaste materialen.
Alla är fyrcylindriga fyrtaktare på 800-kubik med ungefär samma vikt.

Ventilstyrningarna verkar det finnas mer eller mindre extrema varianter på. Den för gathojar tillgängliga tekniken med desmodromiska ventilstyrningar verkade vara den som medgav högst varvtal och effekt.

Last edited:
Hur definerar du extrem? Per definition så är väl alla hojarna extrema, handbyggda prototyper i "högsta" klassen? Tillverkade i de för ändamålen exklusivaste materialen.
Alla är fyrcylindriga fyrtaktare på 800-kubik med ungefär samma vikt. Ventilstyrningarna verkar det finnas extremare varianter på, men den för gathojar tillgängliga tekniken med desmodromiska ventilstyrningar verkade vara den som medgav högst varvtal och effekt.

självklart är alla cyklar i moto-GP extrema.
det jag menar är bara det att det verkar som att HRC åtminstonde visuellt byggt en hoj som skiljer sig kraftigt från de andra teamens, troligtvis inte utan anledning.....
tiden kommer som sagt utvisa vilka som tänkt rätt, nästa race blir det Honda och Yamaha som regerar.

självklart är alla cyklar i moto-GP extrema.
det jag menar är bara det att det verkar som att HRC åtminstonde visuellt byggt en hoj som skiljer sig kraftigt från de andra teamens, troligtvis inte utan anledning.....
tiden kommer som sagt utvisa vilka som tänkt rätt, nästa race blir det Honda och Yamaha som regerar.
Du får gärna utveckla vad det är som är extremt. "Tyskrumpan" eller kylflärpen gör den inte till något extremare bygge än Illmor i mina ögon.

Sen när blev det unikt att få nya delar till hojarna under pågående säsong?

Och när är en GP-hoj "färdig"? Utvecklingen pågår ju mer eller mindre konstant....

Du får gärna kalla mig vid namn...
Ja - det svänger fram och åter. Och i de svängningarna måste du själv förstå, att Honda "just nu" befinner sig i den svängningsfas som är längst ifrån optimering än de andra.
Och ja, delar anländer säkert till finalracet oxå, jag sa aldrig att det är unikt, det jag ville påpeka, och som du säkerligen oxå förstod, var att det inte direkt var nya dekaler de fick...

Fasen vad vass du varit på sistone då!

Självklart har alla tillverkare byggt vidare på de chassin de haft tidigare, även Honda. Det är ganska logiskt vid konstruktion av nya saker att man utgår från tidigare erfarenheter om man tänker konstruera något som är ännu bättre än tidigare. Vilket chassie som har de största skillnaderna från förra året låter jag vara osagt men det kan mycket väl vara Honda.

Ja, såklart att dom har en extrem cykel. Precis som Ducati, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Ilmor och KR. Det är prototypracing och där är det extrema prylar som gäller.

Du är inte säker på att Hondas hoj kommer gå snabbare men de kommer ha den bästa maskinen? :va
Låter lite motsägelsefullt i mina öron. Eller kommer de motorcyklarna som är snabbare idag att bli långsammare senare under säsongen?

ber om ursäkt för en dålig formulering,
det jag menar är att JAG är övertygad att honda senare på säsongen kommer visa vart skåpet ska stå!
huruvida deras förare håller måttet det är en annan femma.

Glöm det!
De är inte färdiga.
Glömma att Ducati/Stoner kommer vara Rossis främsta motståndare 2007?

Glömma att Ducati kommer fortsätta vara snabbare än både Honda och Yamaha hela säsongen?

Glömma att 2007 var ett one hit wonder för Hayden?

hur många delar tror du man kan flytta över från en V5:a till en V4 igentligen?
kolvar och vevstakar går nog att använda men vad hade du tänkt använda resten till?

För mig låter det enklare att plocka bort en cylinder och behålla slag, borr och förbränningsrummen. Det torde ligga en och annan optimeringstimme där, för de team som förändrat sina motorers slagvolym med samma antal cylindrar så gäller helt nya förhållanden. När Porsche designade den raka 6:an till Volvo 960 så byggde Volvo vidare på den till 850:n i femcylindrig form t ex. Nu är jag inte säker på om Honda behållit slag och borr men det kan säkert någon annan svara på.

ber om ursäkt för en dålig formulering,
det jag menar är att JAG är övertygad att honda senare på säsongen kommer visa vart skåpet ska stå!
huruvida deras förare håller måttet det är en annan femma.

Du målar in dig i hörnet nu. Blir svårt att visa var skåpet ska stå om man inte har förare som håller måttet. ;)

Racing är en lagsport där det krävs att hela teamet med ingenjörer, mekaniker, förare, material osv. håller högsta klass för att man ska vara med och slåss i toppen. Jag hoppas på en tät säsong med spännande race där många olika team, fabrikat och förare är med och slåss om pallplatserna och skiter i vad det står på dekalerna på cyklarna.

Du får gärna utveckla vad det är som är extremt. "Tyskrumpan" eller kylflärpen gör den inte till något extremare bygge än Illmor i mina ögon.

det är den stora skillnaden mellan rc211v och rc212v som i mina ögon är det uppseendeväckande.

Yamaha M1 -06 och -07 är ju i princip identiska!

Jag tror att hojarna olika mkt strypta beroende på vilket resultat man hade förra året. så därför hade yamaha inte en chans på rakan. Inte heller usa snubben som vann vm förra året. :confused: rätta mig gärna om jag har fel.:tummenupp
//Henkan

Back