MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Ja jävlar, Rossi får hem och sträcka kolvuppstudsarfjädrarna.
Chassiemässigt är Yamaha hemma, däcksmässigt likaså, men var är motorkraften??

Stoner må ha vunnit, men det var på material den här gången.
Grattis Ducati till att ha hittat rätt så snabbt.

Rossi kommer...
 
1.Stoner. vinner pga att han nu har fullt förtroende för teamet och Losail är bevisligen en effekt bana och Ducati Desmosidici verkar ha ett tydligt aerodynamisk/effekt övertag.
2.Rossi. Kommer bli väldigt tätt men han är inte lika vass som förr men hans sätt att kontrollera race i slutet är avgörande men han kommer fastna bakom Stoner som passerar honom på rakorna.
3.Hopkins.Är numera jämn och dessutom snabb dessutom är den som utvecklats mest under försäsongen och verkar ha material som närmat sig de övriga.
.

Nästan skjuter ingen ....

Men roligast var ändå att Hopper var med så bra.

Edwards vilket antiklimax
 
Last edited:
Satan vad fula hojarna var i år... Har ju inte sett några bilder före racet... För ett gäng år sen spydde man galla över Tyskarna med sina big-bike bakdelar. Så såg jag Hondan :huvet Snart ser dom väl ut som den där bastarden i Torque...
 
Vilket underbart race, strålande kört av Stoner & Rossi! :tummenupp Hoppas bara Stoner kan fortsätta i samma stil resten av säsongen. Och så det här med Hayden:5sure...blir han bättre än 5-6 när säsongen e över så har det krachats rejält och en hel del förare återfinns väl rimligen på skadelistan!

Go Stoner!!!!!!!!!:Rockbanan:Bugar
 
Det är sant men Eurosport skulle ju kunna variera reklamfilmerna lite. Hur många gånger har de kört SAAB-reklamen i dag :gnissla

Dom varierar nog reklamfilmerna efter storleken på inbetalningarna till deras konto ;)


Kul att se så pass många olika fabrikat hänga med i toppen under en hel racedistans. Kan bli en bra säsong :tummenupp
 
Ja jävlar, Rossi får hem och sträcka kolvuppstudsarfjädrarna.
Chassiemässigt är Yamaha hemma, däcksmässigt likaså, men var är motorkraften??

Stoner må ha vunnit, men det var på material den här gången.
Grattis Ducati till att ha hittat rätt så snabbt.

Rossi kommer...

För att inte tala om Peddot, när han inte börjar bromsa efter halva rakan, och när honda fått till sin alldeles nya motor som ännu inte är färdigutvecklad.
 
Bra kört av både Stoner och Rossi. Dock hade ju Stoner som sagt ett övertag som räckte. Tror Rossi hade vunnit med lite mer pulver i motorn, dock är det lätt att vara efterklok.

Bra jobbat Stoner och Ducati!
 
om spelar inte någon roll, om Rossi kört Illmor hade han troligen fått parkera i depå:n t.ex.
Det var bara en reflektion. Fixar de mer effekt i Yamahan så ser de ut att ha en vinnare. Det är ganska tråkigt att se när maskinen så uppenbart sätter käppar i hjulen för föraren.


Stoner må ha vunnit, men det var på material den här gången.
Grattis Ducati till att ha hittat rätt så snabbt.

Rossi kommer...
Exakt. Stoner skaffade sig en bra ledning på start/mål-rakan. En ledning som Rossi varje varv tog tillbaka på resten av banan.
 
Last edited:
Det var bara en reflektion. Fixar de mer effekt i Yamahan så ser de ut att ha en vinnare. Det är ganska tråkigt att se när maskinen så uppenbart sätter käppar i hjulen för föraren.
Nästa race som går på Jerez kan nog Rossi vinna utan mer effekt än idag.
 
För att inte tala om Peddot, när han inte börjar bromsa efter halva rakan, och när honda fått till sin alldeles nya motor som ännu inte är färdigutvecklad.

Intressant för alla som hojtade om att Peddo skulle bli skulle kunna bromsa så mycket senare pga av sin lilla vikt. Föraren is da shit
 
Lite trist att Stoner kunde gå om så lätt på rakan, men det var uppenbarligen det paketet som funkade bäst på banan. Sen körde han jäkligt bra resten av banan även om Rossi var vassare där. Förstår inte varför yamahan ska ha så mycket lägre toppfart än t.ex. RC212V:gnissla :confused:
 
omHopper tangerade sina bästa resultat ifrån ifjor, bästa amerikan. Trots skadan. Kul, pallplatsen nog inte långt borta.

Mmm imponerande av Hopper. Skadad och allt. Har inte hållt honom vidare högt, men nu växte han en hel del. Återstår att se om han kan hålla genom hela säsongen
 
Yamahan är kapabel till högre kurvhastighet är Duccen men det lönar sig inte på Qatar eftersom Stoner är i vägen i de tidiga kurvorna där det lönar sig bäst. Analogt med hur Duccarna var chanslösa mot radfyrorna när WSBK var o racade i Qatar för några veckor sedan.

Det är svårt att bygga en hoj som är bäst på alla banor. Ducatis motogp-hojar verkar ha valt ett rubustare chassi som tål höga effekter medan Yamahas chassin tillhör de knivskarpaste på griden. Det är sällan så enkelt att det bara
är att trimma motorn, det handlar om att ha balans i hela paketet och göra
rätt kompromisser.
 
Det var bara en reflektion. Fixar de mer effekt i Yamahan så ser de ut att ha en vinnare. Det är ganska tråkigt att se när maskinen så uppenbart sätter käppar i hjulen för föraren.
Man kan reflektera över att om Honda ger Pedrosa bättre känsla i bromsar/framgaffel så hade han tagit Rossi. Om Suzuki:n hade haft liiite mer effekt så hade Hopkins tagit Pedrosa etc.
Klart det under race är lättare att se vad som saknas för att slå framförvarande. Stoner körde bra, och Ducatin var snabbast på rakan.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top