MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

I protest mot dom ändringarna DORNA nu medelat om att Moto2 ska få lov att köra i 250GP från nästa år så har aprilia medelat att dom officiellt drar sig ur 250GP efter detta året. Man kommer satsa mer på WSBK från nästa år istället säger man.
 
På FP1 denna helgen i 250 så är 12 st aprilia av dem 20 bäst placerade. Topp 8 är 5 st aprilia.

Annars är det Gilera, 2 st (same but different?)
Honda, 5 st.
en stackare på Yamaha.

Har inte räknat med dem som inte klarade tidsgränsen

Undrar vilka team som kommer att köra med 250 resp. 600?
 
Förstår Aprilia, Dorna kan inte hålla på och fippla med regelverket varje vecka.. de som bygger hojar måste kunna planera och man kan inte ens börja uppveckla en Moto2 eftersom det inte finns något reglemente, men det är väl troligt att det sätts så att 250 tvåtakt inte kan konkurrera (som i motogp/500).
 
I protest mot dom ändringarna DORNA nu medelat om att Moto2 ska få lov att köra i 250GP från nästa år så har aprilia medelat att dom officiellt drar sig ur 250GP efter detta året. Man kommer satsa mer på WSBK från nästa år istället säger man.
Bra jobbat Dorna. :rolleyes:
 
...

Undrar vilka team som kommer att köra med 250 resp. 600?

Förmodligen kommer alla med cyklar ifrån Piaggio-Group i 250GP köra under Gileras namn nästa år. Så det kommer finnas cyklar så det räcker. Det är bara aprilia som ett officiellt märke i klassen som förmodligen kommer att dra sig ur. Vilka som kommer köra Moto2 är iof en annan fråga.
 
British GP på donnington kan vara i fara att ställas in. Ägaren Wheatcroft & son Ltd har inte fått in sina pengar för leasingen från Donnington Ventures Leisure Ltd, som är dom som nu har hand om banan. 2,5 milj pund saknas sen man inte betalat in sin hyra sen september 2008. DVLL fick i januari 2007 en 150-års överenskommelse om att få leasa banan. Nu är dom stämda för att dom inte betalat hyran + att man nu vill få avtalet struket.

Simon Gillet som är chef på DVLL har annonserat at dom gör en £147 miljoners satsning på banan inför att man till nästa år skulle få F1. En ombyggnad som redan startat. Detta har resultarat i att Coppice Corner nu saknar stora delar av sin avåkningszon som banan måste ha för att få lov att få hålla mc-race där.
 
Börjar det inte bli dags för silly season 2010 snart. Mycket av det senaste som skrivits här, t.ex. om Moto2 hör väl till nästa säsong egentligen.:va
 
Om honda skall tillverka motorerna kommer ingen annan japansk tillverkare ställa upp. De har way to much prestigetänk....
Aprilia gruppen och ktm känns inte troligt. Blir där någon etablerad tillverkare kvar eller skall moto2 bli småteam med backning från någon ramtillverkare?
 
Börjar det inte bli dags för silly season 2010 snart. Mycket av det senaste som skrivits här, t.ex. om Moto2 hör väl till nästa säsong egentligen.:va
En rolig grej är att Bayliss kommer köra GP9'an på Mugello-testet. Antar att det är för att få mer input från en erfaren förare.
 
Moto2 känns som en mycket märklig klass.. Med det upplägget, blir den aldrig nåt annat än supportklas. Trist att förstöra VM på det här sättet.

/JPS
 
MotoGP riders will have added choice for their front slick tyre allocation from the end of next month, the FIM has announced. Although the total number of front slick tyres permitted for a race weekend will remain unchanged at eight, three different distribution options will be made available. They are as follows:

3 of specification “A” + 5 of specification “B”, or:


4 of specification “A” + 4 of specification “B”, or:


5 of specification “A” + 3 of specification “B”.


From the FIM:

“During the preceding Grand Prix (or the official test organised by Dorna/IRTA, in the case of the first Grand Prix), the tyre supplier will inform the teams of the two front tyre specifications that will be available for the next Grand Prix. Teams must inform the tyre supplier of the number of each front slick specification required no later than 2 hours after the finish of the MotoGP race of this preceding Grand Prix (or 2 hours after the end of the final session of the official test, in the case of the first Grand Prix). This allocation request will be final and no changes are permitted after this time.”

The timing of the change in regulation means that the first available opportunity for teams to choose between the three options will come at the Alice TT Assen on June 27th, when the decision will be made on the front slicks to run at the following weekend’s Red Bull U.S. Grand Prix
 
Yamahas världsmästare i största klassen i GP dom senaste 30 åren kommer att möta varandra i ett superkartsrace på torsdagen den 2 juli. Racet går i samband med USGP. Rossi vs. Rainey vs. Roberts vs. Lawson. Man kommer alla köra med kartar med Yamaha TZ250 motorer.

Wayne Rainey
"They asked me a couple months ago and I said, ‘Yeah, I think that could be fun. If you guys can put it all together, if we can pull this off, I think it'd be a lot of fun.' I didn't really think it could happen, but they did it. I think it's going to be a lot of fun.

"I think it's going to be good to have Kenny (Roberts) and Eddie (Lawson) and Vale (Rossi) and this is the only way I could get on the racetrack with those guys, so I'm glad these guys have agreed to say, ‘Hey, we'll get in a kart so we can all be out there together, so I think it's pretty cool."

"I don't think we've all ever been out on the track together, so that'll be fun. We're doing it for Yamaha, doing it for the fans, doing it for the race track. We plan on putting on a show."
 
Yamahas världsmästare i största klassen i GP dom senaste 30 åren kommer att möta varandra i ett superkartsrace på torsdagen den 2 juli. Racet går i samband med USGP. Rossi vs. Rainey vs. Roberts vs. Lawson. Man kommer alla köra med kartar med Yamaha TZ250 motorer.

Wayne Rainey
"They asked me a couple months ago and I said, ‘Yeah, I think that could be fun. If you guys can put it all together, if we can pull this off, I think it'd be a lot of fun.' I didn't really think it could happen, but they did it. I think it's going to be a lot of fun.

"I think it's going to be good to have Kenny (Roberts) and Eddie (Lawson) and Vale (Rossi) and this is the only way I could get on the racetrack with those guys, so I'm glad these guys have agreed to say, ‘Hey, we'll get in a kart so we can all be out there together, so I think it's pretty cool."

"I don't think we've all ever been out on the track together, so that'll be fun. We're doing it for Yamaha, doing it for the fans, doing it for the race track. We plan on putting on a show."


Oooh fuck.

Jag tror Waine kommer sopa banan med de övriga. :D
 
Både Rainey och Lawson har ju kört mycket i den typen av Go-kart så.
Cool grej i varje fall.
 
Yamahas världsmästare i största klassen i GP dom senaste 30 åren kommer att möta varandra i ett superkartsrace på torsdagen den 2 juli. Racet går i samband med USGP. Rossi vs. Rainey vs. Roberts vs. Lawson. Man kommer alla köra med kartar med Yamaha TZ250 motorer.
Tror Rossi "vinner".
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top