MotoGP #11: myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich

Jag antar att MotoE-träningen inte videobevakas och att jag sumpade min sovmorgon men fick möjligheten att göra i ordning finkaffe istället?
 
Quartararo provar kolfibergaffel.
Vad jag förstått finns rätt stor potential jämfört med aluminium.
Varför har Petronas inte racat med dessa tidigare?
Kostnadsfråga, yamaha ville inte släppa dem eller är det så lång tillvänjningssträcka jämfört med alu att man inte kunnat/velat göra bytet tidigare?
 
Det verkar som e-tekniken ligger på experimentnivå fortfarande !?
Eller har MotoGP bara valt lägsta anbudet när MotoGP valde batterileverantör ?

Fascinerande, med tanke på hur många elbilar som snurrar i Norge borde hela Oslo stått i lågor för länge sedan ifall detta var ett generellt problem?
Har man någon teori om vad detta beror på?
 
Fascinerande, med tanke på hur många elbilar som snurrar i Norge borde hela Oslo stått i lågor för länge sedan ifall detta var ett generellt problem?
Har man någon teori om vad detta beror på?

Jag tror inte att de elbilarna som snurrar i Oslo har plattan i mattan hela tiden som MotoE gör :hihi
 
Fascinerande, med tanke på hur många elbilar som snurrar i Norge borde hela Oslo stått i lågor för länge sedan ifall detta var ett generellt problem?
Har man någon teori om vad detta beror på?

Väldigt små marginaler i effektuttaget från batteriet skulle jag gissa.
Tesla har ju haft lite besvär med bilar som självantänt ståendes på parkeringar just pga batterier som skadats av för snabba uppladdningar för många gånger i kombination med effektuttaget. De åtgärdade det med sänkt effektuttag och längre laddtider. M otoE-hojarna är antagligen precis på gränsen till specen för vad batterierna ska klara av, och har det blivit några orenheter eller obalanser i cellerna vid tillverkning så att någon enda cell är utanför spec så säger det poff helt plötsligt.
 
Jag tror inte att de elbilarna som snurrar i Oslo har plattan i mattan hela tiden som MotoE gör :hihi

De tar väl inte eld under drift?

Väldigt små marginaler i effektuttaget från batteriet skulle jag gissa.
Tesla har ju haft lite besvär med bilar som självantänt ståendes på parkeringar just pga batterier som skadats av för snabba uppladdningar för många gånger i kombination med effektuttaget. De åtgärdade det med sänkt effektuttag och längre laddtider. M otoE-hojarna är antagligen precis på gränsen till specen för vad batterierna ska klara av, och har det blivit några orenheter eller obalanser i cellerna vid tillverkning så att någon enda cell är utanför spec så säger det poff helt plötsligt.

Makes sense. Ytterligare ett batteri i loopen kanske kan råda bot på det men då får man säkert logistikbekymmer istället
 
Ett litet problem för MotoE är att det inte finns eleffekt framdraget till depån/banan för laddning av batterierna på alla hojarna samtidigt.
Det har man löst genom att i MotoE depån finns ett "jätte-depå-batteri" som laddas kontinuerligt med låg effekt.
Det var "jätte-depå-batteriet" som fattade eld under laddning förra gången.

MotoE hojarna ska sedan kunna snabbladdas från "jätte-depå-batteriet".
Och det brukar gå bra.
Men det gjorde det inte den här gången så batteriet på en hoj small under snabbladdning.

Off topic
är jag glad att familjens eltramphoj står i ett cykelförråd 20 meter från bostadsrättsföreningens lägenheter
hojbatteriet ska alltid laddas när vi är vakna och hemma
lithiumbatteri i mina hojar avstår jag från, behöver ingen handgranat i vårt garage
 
Formula E har ju kört sedan 2014 utan bränder vad jag vet?
Tror dom har erbjudit hjälp till MotoE också.
Kanske är ett klassiskt "kan bäst själv"-problem?

Spännande FP3. :)
Vilket jobb Yamaha har gjort sedan förra året! :tummenupp
Blir kul med QP om en stund. :)
 
Väldigt små marginaler i effektuttaget från batteriet skulle jag gissa.
Tesla har ju haft lite besvär med bilar som självantänt ståendes på parkeringar just pga batterier som skadats av för snabba uppladdningar för många gånger i kombination med effektuttaget. De åtgärdade det med sänkt effektuttag och längre laddtider. M otoE-hojarna är antagligen precis på gränsen till specen för vad batterierna ska klara av, och har det blivit några orenheter eller obalanser i cellerna vid tillverkning så att någon enda cell är utanför spec så säger det poff helt plötsligt.

Läser i dagens HD (10 augusti) att Tesla stäms av bilägare för batterikapaciten har strypts efter en mjukvaruuppdatering. Stämningen inlämnad till domstol i Kalifornien.
Problemen verkar uppstått i maj då Tesla uppdaterade sedan en modell S fattat eld i Hongkong.
Uppdateringen hade målet att bättre skydda batteriet och öka dess livslängd. Enligt HD, papperstidning.
 
Läser i dagens HD (10 augusti) att Tesla stäms av bilägare för batterikapaciten har strypts efter en mjukvaruuppdatering. Stämningen inlämnad till domstol i Kalifornien.
Problemen verkar uppstått i maj då Tesla uppdaterade sedan en modell S fattat eld i Hongkong.
Uppdateringen hade målet att bättre skydda batteriet och öka dess livslängd. Enligt HD, papperstidning.

Här står det om det.

https://amp.svt.se/nyheter/ekonomi/tesla-stams-bilar-tappar-rackvidd
 
Läser i dagens HD (10 augusti) att Tesla stäms av bilägare för batterikapaciten har strypts efter en mjukvaruuppdatering. Stämningen inlämnad till domstol i Kalifornien.
Problemen verkar uppstått i maj då Tesla uppdaterade sedan en modell S fattat eld i Hongkong.
Uppdateringen hade målet att bättre skydda batteriet och öka dess livslängd. Enligt HD, papperstidning.


Ur artikeln:

Tesla började i förra veckan att fjärruppdatera bilar i syfte att åtgärda problemet, enligt bolaget.

Ja jo det är väl trevligt att kunna köra fjärruppdateringar men jag önsksar att åtminstone själv kunna välja om jag vill ha den aktuella uppdateringen eller ej. Får man en notis varje gång en uppdatering av någon mjukvara är på g? Har man isf möjlighet att avstå?
 
Ur artikeln:
Ja jo det är väl trevligt att kunna köra fjärruppdateringar men jag önsksar att åtminstone själv kunna välja om jag vill ha den aktuella uppdateringen eller ej. Får man en notis varje gång en uppdatering av någon mjukvara är på g? Har man isf möjlighet att avstå?

Kör inga nyare fordon så slipper du fundera. !
Valet är ditt. :7peta
 
Jag gissar MM står i 1a startledet efter Q2.

Några här på SH som inte tror att MM står i 1a startledet efter Q2 ?
 
MM premier class pole position record - check! :tummenupp
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top