Jag tycker ändå att jämförelsen med andra sporter är intressant.
Det finns sporter med lågt massmedialt intresse där det inte går att leva på sin sport, tex bågskytte och orientering. Här behöver även de i toppen försörja sej med ett vanligt jobb el vad man nu kan få sitt liv att gå runt på.
Sen har vi sporter med stort massmedialt intresse som hockey och fotboll där enorma mängder pengar omsätts. Även bänknötare i allsvenskan och elitserien i vårt land har löner som de kan leva bra på.
Roadracing hamnar mitt i mellan. Här finns ialla fall i vissa länder ett enormt intresse, mycket stora belopp omsätts och de bästa förarna tjänar löjligt stora belopp. Samtidigt så får oftast VM seriernas " avbytare " i många fall betala för att köra, jag menar de som slåss om de sista poängplatserna och längre bak.
Jag menar att även dessa förare behövs för att skapa en vettig volym på VM klasserna, och därför borde kunna få en del av totalomsättningen garanterad. Hur skulle det tex påverka intresset och därmed totalomsättningen om det är 7 hojar på startlinjen i MotoGP ?
Min uppfattning är att en förare i en VM klass ska ha en lön som iaf ger dem en levnadsstandard som en medelmåttig busschaffis.