MotoGP – cirkus för fattiglappar

Vad ska en MotoGP-förare tjäna?

• Antal röstningar
    0
Nu är du där igen och saboterar ännu en tråd med trams.

Den genomsnittliga årslönen i Allsvenskan är 696 000 kr = 85 000 Euro. De som tjänar bäst i Allsvenskan har en årslön som motsvarar 240 000 Euro. Alltså lika mycket som Colin Edwards hade i Tech 3.

Ja, fy fan vad relevant! :3freak

Det finns dartproffs som väger mer än vad de tjänar, och då tjänar de ändå 10.000.000 om året. Berätta det för Colin.

Och som vanligt är det Radare som bestämmer vad som är relevant och vad folk ska skriva.

I framtiden kanske du kan märka dina trådar med "Monolog: Jag spekulerar med mig själv om..."

Och som vanligt är det Radare som bestämmer vad som är relevant och vad folk ska skriva.

I framtiden kanske du kan märka dina trådar med "Monolog: Jag spekulerar med mig själv om..."

Men det är precis det du själv gör nu.

Du anser att "hans" tråd är en monolog, då har du ansett att den inte är relevant för andra.

Jag tycker ändå att jämförelsen med andra sporter är intressant.

Det finns sporter med lågt massmedialt intresse där det inte går att leva på sin sport, tex bågskytte och orientering. Här behöver även de i toppen försörja sej med ett vanligt jobb el vad man nu kan få sitt liv att gå runt på.

Sen har vi sporter med stort massmedialt intresse som hockey och fotboll där enorma mängder pengar omsätts. Även bänknötare i allsvenskan och elitserien i vårt land har löner som de kan leva bra på.

Roadracing hamnar mitt i mellan. Här finns ialla fall i vissa länder ett enormt intresse, mycket stora belopp omsätts och de bästa förarna tjänar löjligt stora belopp. Samtidigt så får oftast VM seriernas " avbytare " i många fall betala för att köra, jag menar de som slåss om de sista poängplatserna och längre bak.

Jag menar att även dessa förare behövs för att skapa en vettig volym på VM klasserna, och därför borde kunna få en del av totalomsättningen garanterad. Hur skulle det tex påverka intresset och därmed totalomsättningen om det är 7 hojar på startlinjen i MotoGP ?

Min uppfattning är att en förare i en VM klass ska ha en lön som iaf ger dem en levnadsstandard som en medelmåttig busschaffis.

Jag tycker ändå att jämförelsen med andra sporter är intressant.

....

Min uppfattning är att en förare i en VM klass ska ha en lön som iaf ger dem en levnadsstandard som en medelmåttig busschaffis.

Det är nog ganska svårt för satellit-teamen som tvingas leasa sina hojar på miljonbelopp från fabrikanterna att betala löner. De har förmodligen själv knappt så de får ihop sin säsong. Föraren som kommer har förmodligen egna sponsorer med sig som kan betala dennes lön samt "insats" i teamet.

Den faktiska lönen för en förare i de lägre teamen är då gissningsvis noll, men med sponsorerna som denne har skjuter nog in en krona eller två på kontot.

Eller har jag otur när jag tänker?

Det är en marknadsekonomi... de får förhandla. Får de inte vad de vill ha så får de välja annat jobb/karriär.

Men ska man ändå verkligen sätta en minimilön kanske man skulle kunna utgå från en sjuksköterska? De gör ett för mig viktigt jobb. Moto-gp-förarna tillför bara underhållning. Säg att de är värda en fjärdedel åtminstone? Så ett reglemente där förarna ska vara garanterade årslön om ca 75 000 kr. Resterande får vara bonus om de förhandlar till sig bättre.

Själv är jag för rent marknadsstyrd lön i dessa sammanhang... dvs "idrottsmän" på elitnivå.

@ Sandstrom och Jensah:Som ni skriver så fungerar det i dag och kommer säkert att forsätta göra. Det finns tillräckligt många som vill hoppa på de " sämre " teamen under dessa villkor, så det rullar på.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman