Motocross. 450? 525? Hjälp...

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Jag är sugen på att köpa en 450.
Vet dock inte vilket märke som är "bäst". Jag antar att det är samma skit med alla chingchong crossar. Jag tänkte köpa från 2006 års modell eller senare.

Har själv varit sugen på KTM eftersom jag kör 690 just nu och tidigare haft en KTM 625.
Mina planer är att köra mest crossbana men någon gång köra lite supermotard eller skogskörning. Och av den anledning så har jag sneglat lite på 525 också.
Dock så vet jag inte så mycket om motocross och heller inte provkört en 525 tidigare, så jag började fundera på om 525 kanske har lite för mycket power för att jag ska kunna hantera den på crossbanan?
Och som sagt, crossen skall användas först och främst på crossbanan.
Någon som vet?

Last edited:
525 har ju lite mer att ge än 450 och antar att du letar efter en EXC med? och då hade jag personligen valt 525 eftersom den kan leverera mer på gatan eller i motardväg, sedan kanske 450 är lite snällare i skogen och på cross banan tror jag inte man märker så mycket skillnad ärligtalat eftersom man oftast ligger på högra varv där och då har båda hojarna tillräckligt med krut. svårt val men jag hade personligen gått på 525an!

525 har ju lite mer att ge än 450 och antar att du letar efter en EXC med? och då hade jag personligen valt 525 eftersom den kan leverera mer på gatan eller i motardväg, sedan kanske 450 är lite snällare i skogen och på cross banan tror jag inte man märker så mycket skillnad ärligtalat eftersom man oftast ligger på högra varv där och då har båda hojarna tillräckligt med krut. svårt val men jag hade personligen gått på 525an!

Kan tillägga att jag inte ska köra hojen på gatan, dvs trafiken. Kör jag på asfalt så kör jag på en bana. Och det är ingen EXC-modell som jag är intresserad av.
Anledningen till att jag frågar innan jag köper, är för att folk säger att med mera effekt så kommer det bli tuffare att köra, jag har inte kört något så jag vet inte riktigt hur de menar.
Jag kollade lite mera på 525 just för att de känns lite mera robusta om jag har förstått det hela rätt.
Jag är inte intresserad av 250 för jag vill gärna ha vridet/effekten som 450 har så jag så småningom inte tröttnar. Och då kommer man till stora frågan, är 525 för stark i jämförelse med 450 på CROSSBANAN?

Tack för ditt svar.

Last edited:
ah men det är ju precis samma haj annars, det är bara motorn som skiljer från 450-525 så det beror ju på hur mycket krut du vill ha i motorn och de kostar i princip samma?

Båda har rejält ös. Jag känner ingen större skillnad mellan de två på den nivå jag befinner mig. De släper med dig så du blir slut bara av att gasa, men det är ju också kul :) I botten har 525 lite mer mos men i övrigt rätt lika.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back