Moto3 reglemente

8st motorer medans MotoGP kör på 6st. Vad är argumentet för detta?
 
Intressant.

Kändes nästan lite överdrivet med att bara kunna använda en typ av ECU. Fast dom vill väl ha en serie där förarskickligheten är det avgörande, inte maskineriet. Ska bli kul att se. :)

8st motorer medans MotoGP kör på 6st. Vad är argumentet för detta?

Tippar på att det är för att Moto3 är tänkt mer som en "instegsklass" och därför är det lite snällare regler. Sen är det väl en fråga om tillgång på resurser.
 
Last edited:
Maxvarv 14krpm kommer att begränsa effekten ordentligt och slutar med motorer som går ungefär lika bra som crossmotorerna. Det lär behövas 8motorer per säsong om man skall få ut någon effekt....

Undrar vad det blir för spec på ecu då flybywire är förbjudet....
 
Det mesta känns väl befogat för att få fram delar till produktion av "gathojar". Men att inte tillåta seamless-shift lådor känns väl lite tråkigt va?
 
Det mesta känns väl befogat för att få fram delar till produktion av "gathojar". Men att inte tillåta seamless-shift lådor känns väl lite tråkigt va?

Fast skall man ändå snåla på dataloggning, fly by wire och exotiska material vore det orimligt att tillåta exotiska lådor som dessutom hade spräckt budgeten om 120kkr per mptor.
 
Fast skall man ändå snåla på dataloggning, fly by wire och exotiska material vore det orimligt att tillåta exotiska lådor som dessutom hade spräckt budgeten om 120kkr per mptor.
Ja, när du uttrycker det så så... :)
 
ECU:n från Dell'Orto kommer med en standardmapp för den specifika motorn men sen får teamen själva ändra den och en enklare typ av traction control ska tydligen finnas/vara okej.
 
ECU:n från Dell'Orto kommer med en standardmapp för den specifika motorn men sen får teamen själva ändra den och en enklare typ av traction control ska tydligen finnas/vara okej.

Trist att man inte valt Magneti Marelli eller Motec eller någon av de andra tillverkarna av highend system. Jag anser att det är viktigt med tekniskt avancerade system för att skola förarna i att lära sig ställa in sin cykel om det skall vara en plantskola för MGP.
 
Här är ecu specen:

Unit Integrated engine management and data acquisition
-*Fully machined anodized light alloy case
- 55-way military connector
- Integrated Lambda*Controller
-*Four-dimensional injection control maps for upper and lower injectors
-*Four-dimensional ingnition advance control maps
-*Engine brake and quik gear shift management
-*Knock*sensor
- Three sets of*handlebar switchable maps
-*Transient dynamic plus air-box pressure and temperature compensations*
- Option for*traction control and launch control
-*Integrated data acquisition through 15 analog inputs and Can line
-*CAN interface dashboard
 
Jag är sjukt kluven. Å ena sidan tycker jag det är bra att man går mot mer användarnära hojar (sånt som går att sälja) och jag tror Moto3 kan ge lika bra racing som 125GP. Å andra sidan är det synd att det är så hårda restriktioner. Sånt som t.ex. "with a maximum of two possible gear ratios for each gearbox speed and two possible rations for the primary driver gear." känns ändå som att det borde vara ok att ha mer anpassat per bana, eller är växellådorna så dyra?
 
Jag är sjukt kluven. Å ena sidan tycker jag det är bra att man går mot mer användarnära hojar (sånt som går att sälja) och jag tror Moto3 kan ge lika bra racing som 125GP. Å andra sidan är det synd att det är så hårda restriktioner. Sånt som t.ex. "with a maximum of two possible gear ratios for each gearbox speed and two possible rations for the primary driver gear." känns ändå som att det borde vara ok att ha mer anpassat per bana, eller är växellådorna så dyra?

Det ställer jag mig också frågande till. En hög extra drev är en piss i nilen jämfört med vad allt annat kostar inom GP. Iof slutar det ändå i många fall med att föraren inte använder mer än några drev men det känns märkligt att man skall typa in sin utväxling i början av säsongen.
 
Reglement

....och detta har man alltså tänkt köra i en GP klass.........:arsele:huvet:mad::brinnerup
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top