Superbike Planet har sammanfattat reglementet för Moto 3 som FIM släppte igår:
http://www.superbikeplanet.com/2011/Oct/111006d.htm
http://www.superbikeplanet.com/2011/Oct/111006d.htm
8st motorer medans MotoGP kör på 6st. Vad är argumentet för detta?
Det mesta känns väl befogat för att få fram delar till produktion av "gathojar". Men att inte tillåta seamless-shift lådor känns väl lite tråkigt va?
Ja, när du uttrycker det så så...Fast skall man ändå snåla på dataloggning, fly by wire och exotiska material vore det orimligt att tillåta exotiska lådor som dessutom hade spräckt budgeten om 120kkr per mptor.
ECU:n från Dell'Orto kommer med en standardmapp för den specifika motorn men sen får teamen själva ändra den och en enklare typ av traction control ska tydligen finnas/vara okej.
- Option for*traction control and launch control
Jag är sjukt kluven. Å ena sidan tycker jag det är bra att man går mot mer användarnära hojar (sånt som går att sälja) och jag tror Moto3 kan ge lika bra racing som 125GP. Å andra sidan är det synd att det är så hårda restriktioner. Sånt som t.ex. "with a maximum of two possible gear ratios for each gearbox speed and two possible rations for the primary driver gear." känns ändå som att det borde vara ok att ha mer anpassat per bana, eller är växellådorna så dyra?
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |