Moto2

Man hade team som skulle motsvara 15-16st platser i Moto2 nästa år som "visade intresse" för klassen på mötet man hade på senaste GP:t.... ...På nästa GP i Mugello ska man ha en preliminär lista på deltagare i Moto2 nästa år. Då får vi se lite mera fakta och mindre med spekulation.
Enligt kommentatorerna på ViaSat hade 77 team anmält sitt intresse för Moto2 och de ville totalt köra 91 st hojar!

Av dessa var det endast 1 team som ville köra 250...
 
Enligt kommentatorerna på ViaSat hade 77 team anmält sitt intresse för Moto2 och de ville totalt köra 91 st hojar!

Av dessa var det endast 1 team som ville köra 250...
Varför de vill köra de nya cyklarna är väl ganska solklart även för en tvåtaktshatare? Reglerna är ju på alla vis skrivna för att pass de nya cyklarna och inte tvåtaktarna, specieltl med hänseende på kostnaderna..
 
Varför de vill köra de nya cyklarna är väl ganska solklart även för en tvåtaktshatare? Reglerna är ju på alla vis skrivna för att pass de nya cyklarna och inte tvåtaktarna, specieltl med hänseende på kostnaderna..
Det var mer en notering om att det här är sista säsongen vi ser 250 på VM-nivå. Lägger inget värde i om det är rätt eller fel.

Vad tvåtaktshatarna tycker får du fråga dem :rolleyes:
47 team anmälda.
Men det borde bantas ned till 36 stycken med tanke på maxantal startande på de flesta banor
Hör jag så illa? Tydligen! :D
 
Enda är att jag har en känsla av att det här företaget är mest posörer. Dom gör coola racinginspirerade byggen till kunder som vill ha nått som ser extra bra racigt ut på utsidan och på pappret. Men tror dom har för dålig kunskap om hur allt på en riktig racer fungerar. Sälja banhojar till tjocka tyskar och sen gå in i en VM-klass är kanske ett större hopp än dom kanske vet om än.
Det skall bli väldigt spännande att se vilka som seriöst är intresserade och har kunskapen. De skall ha poäng för intentionen men jag har känslan av att det minst lika mycket är fiskande efter gratis PR som några verkliga planer. Vem står för de finansiella musklerna för att finansiera utvecklingen kan man ju fråga sig för man lär knappast kunna håva in leasingkostnader motsvarande utvecklingskostnaderna....

I väntan på att Dorna släpper listan vilka är eg intresserade och har någon relevant erfarenhet?

Roberts?
Harris/WCM?
Suter
Burning blood?
Tech3 med Guy Coulon?
Moriwaki
BQR
 
Vad de sa på MotoGP sändningen var att alla satellitteamen i MotoGP samt alla nuvarande team i 250 har lämnat in ansökan, Aspar om tre platser tex.
 
Alla dom icke-fabriksteamen i MotoGP (5st) har lämnat in ansökningar till Moto2. Gibernaus team Gruppo Fransesco Hernando har lämnat in 10st ansökningar. Nästan alla 250GP team har också ansökt och 12-14 team i 125GP har också ansökt om platser.

250GP team som kört 2008-09 går före i uttagningen. Sen MotoGP- och sen 125GP teamen. Så nya team som inte redan kör i GP kommer i 4:de hand.

Det ska inte bli några enhetsdäck Moto2. Dock begränsningar i antal och kostnader för teamen.
 
Last edited:
Aleix Espargaro, som körde i Lotus Aprilia teramet i 250GP förra året, körde i CEV-Moto2 nu på Jerez kvalet 1:43.795. 244,3km/h i toppfart som bästa notering.

Snabbaste Moto2 med en Hondamotor är Daniel Rivas som kör för BLUSENS BQR-MOTO2 HONDA. 1:44.028 kör han på. 241,1km/h som högsta noterade toppfart.

Dom är 4st som kör i helgens CEV-Moto2. Dom kommer få placeringar och priser mm för sitt race i helgen men pga så få deltagare så kommer dom inte få några mästerskapspoäng utdelade.

Dom snabba CEV-Moto2 ligger och kör mest på 1.44-1.45 tider under kvalet. Mest sådana tider. Dom snabbaste tiderna är nog satta med kvaldäck. Dom 2 snabbaste har satt sina bästa tider efter ett långsamt utvarv och sen sin bästatid i kvalet efter det.

Alvaro Bautista var snabbast i årets race på Jerez i 250GP. 1'43.338 körde han då.

Banrekordet för 250GP på ett kval är på 1'42.868.

Högsta noterade toppfart i årets 250GP på Jerez var Thomas Luthi med 248,6km/h.
 
Last edited:
Dunlop har skrivit ett 3-årsavtal om att leverera enhetsdäck til Moto2.

Från FIM pressmedelande idag.

FIM Road Racing World Championship Grand Prix​
- Information on the 2010 Regulations -​
The Grand Prix Commission, composed of Mr. Carmelo Ezpeleta (Dorna, Chairman), Claude Danis (FIM), Hervé Poncharal (IRTA) and Takanao Tsubouchi (MSMA), in the presence of Messrs Vito Ippolito (FIM President), Ignacio Verneda (FIM Sport Director), Javier Alonso (Dorna) and M. Paul Butler (Secretary of the meeting), in a meeting held on June 26 in Assen (The Netherlands), decided unanimously the following:

MotoGP
It has been confirmed that:
1.
Teams may present a maximum of 2 motorcycles per rider for technical control.
2.
The practice schedule will remain the same as the current schedule:
Friday afternoon: 60 minutes
Saturday morning: 60 minutes
Saturday afternoon: 60 minutes


Moto2
After consultation with various tyre manufacturers, Dunlop has been chosen as the single tyre supplier for 3 years.
The wheel sizes will be limited to:
FRONT: 3.75” X 17” ONLY
REAR: 6.00” X 17” ONLY
 
Bilden är på deras nuvarande hoj som dom har i sortimentet som är en 2-cyl 1100cc. Så en BoTT-hoj. Fick ta en bild på det som dom har. :) Ingen som ser skillnad på sånna här typer av hojar med kubik och cylindrar ändå.. Allt ser rätt lika ut.

Enda är att jag har en känsla av att det här företaget är mest posörer. Dom gör coola racinginspirerade byggen till kunder som vill ha nått som ser extra bra racigt ut på utsidan och på pappret. Men tror dom har för dålig kunskap om hur allt på en riktig racer fungerar. Sälja banhojar till tjocka tyskar och sen gå in i en VM-klass är kanske ett större hopp än dom kanske vet om än.

Dom kommande Moto2-teamen kommer göra precis som teamen gör idag. Man köper bästa förutsättningarna man kommer över. Det kommer bli en ram som fungerar bäst och som alla vill ha. Där tror jag att företag som Fab-Tec eller Burning Blood ligger långt före i kunskap om att få till ramarna bättre än dom här Tyskarna..

Ja du kan ha rätt, jag har träffat och intervjuat killarna bakom Kalex och kan säga att dom vet hur man gör pålitliga kvalitetsgrejor,
men nån större erfarenhet av racing setup har dom ju inte, inte på den nivån som behövs, inte inom MC racing.
Men som rena "tillverkare" av delar eller ramar kan dom nog va med, om nån annan styr upp det.
 
Detta ska tydligen vara Bimotas bidrag.

bim1.jpg


bim2.jpg


Samt Suters bidrag, grisful om du frågar mig.

suter1.jpg
 
När tror ni vi får se Moto1 då? Herve Poncharal hintar väl om det i en intervju på crash.net...

Troligen inte inom de närmsta 5 åren......

Där finns inga lämpliga gatmotorer på säg 400cc att sno och att tillverka en 250-400 4-t som är snabb nog utan att kosta 2 förmögenheter i underhåll är nära nog omöjligt.....

Redan i Moto2 var man ju tvungen att gå upp till 600cc i volym för att ha en rimlig chans att få ur tillräcklig med effekt utan att kostnaderna skenar. Mer rimliga 450-500cc och det hade varit oehört dyrt att hänga med befintliga 2t....
 
47 team anmälda.
Men det borde bantas ned till 36 stycken med tanke på maxantal startande på de flesta banor

De får väl kvala till platserna. Konstigare än så behöver det inte vara.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top