Moto Martin GS1000

Kos i skogen! Den behöver verkligen kärlek!!. Jag inbillar mig det är en Ronal-fälg!. Jag har några såna på en Rickman Kawa. Jag kan nog fota ifall du önskar. Jag har ju haft och byggt några stycken såna och bör nog påpeka att inte är ramen förnicklad utan belagd med högkvalitativ fransk crom vilket kräver en helt annan bearbetning!. En bekant hade en Nico Bakker som är förnicklad och lade den i syrabad och fiskade upp ett plocka pinn. Efter mycket strul skickades rörrbitarna till Holland den svetsades ihop igen.. Georg Martin är numera pensionär men gör sig fortfarande i äldre bågar och kan antagligen hjälpa dig ifall. Han är ibland aktiv på Ebay och säljer nya som begagnade prylar men inte är det billigt!. Tank och sits var original i ett stycke och flertalet var med en plåttank under skalet.. först senare 1981 - 1983 fick cyklarna dispens hos Transportstyrelsen för glasfibertank och dubbla halvljus mm!. Behöver du komma i kontakt med George Martin kan jag nog hjälpa dig! Lycka till med bygget!. :-)
 
hej
fick du reda på vart o pris på förnickling av rammen

Tyvärr inte fått reda på något pris ännu. Ligger lite lågt med projektet tills Transportstyrelsen hör av sig om ursprungskontrollen.

Kos i skogen! Den behöver verkligen kärlek!!. Jag inbillar mig det är en Ronal-fälg!. Jag har några såna på en Rickman Kawa. Jag kan nog fota ifall du önskar. Jag har ju haft och byggt några stycken såna och bör nog påpeka att inte är ramen förnicklad utan belagd med högkvalitativ fransk crom vilket kräver en helt annan bearbetning!. En bekant hade en Nico Bakker som är förnicklad och lade den i syrabad och fiskade upp ett plocka pinn. Efter mycket strul skickades rörrbitarna till Holland den svetsades ihop igen.. Georg Martin är numera pensionär men gör sig fortfarande i äldre bågar och kan antagligen hjälpa dig ifall. Han är ibland aktiv på Ebay och säljer nya som begagnade prylar men inte är det billigt!. Tank och sits var original i ett stycke och flertalet var med en plåttank under skalet.. först senare 1981 - 1983 fick cyklarna dispens hos Transportstyrelsen för glasfibertank och dubbla halvljus mm!. Behöver du komma i kontakt med George Martin kan jag nog hjälpa dig! Lycka till med bygget!. :-)

Har faktiskt inte hunnit uppdatera tråden men fälgarna är från en Laverda Mirage 1000 faktiskt. Brembo skivorna antydde att dom var italienska så då var det bara en fråga om vad. :)

Vad gäller ramen så är det bra att veta att den är kromad i alla fall och inget annat. Återstår att se vad det blir för lösning av ytbehandlingen. Bäst vore helt klart att få ny krom på den. Ser helt klart bäst ut.

Tank och sits i ett stycke har jag i glasfiber, den följde med tillsammans med den delade kroppen som var på hojen vid köptillfället. Intressant att veta om glasfibern och dubbla lysen. :tummenupp

Har lite idéer för projektet men närmast blir att se vad Transportstyrelsen säger. Hade nog tänkt beställa efter lite nya hjullager och kanske blästra och måla upp fälgarna samt bromsskivorna så man får lite finish på dom grejjerna. Ett nytt framdäck skulle man ha haft också (råkade ha ett bakdäck liggande).
 
......... men fälgarna är från en Laverda Mirage 1000 faktiskt. Brembo

.

Inte för att vara sån.....men Laverda Mirage var väl ändå en 1200 - eller egentligen en 1116 ( 80*74) men skall inte hänga upp mig på det...
Tror även att de fälgarna användes på diverse olika Laverdas typ Jota, 3CL och sådär....om någon bryr sig om det.

Du skulle, förövrigt, bara veta hur mycket jag drömt om såna där sena -70 tidiga -80 tals endurancemaskinersen den där snabbvisiterade blocket.........

Tittar ofta efter denna tråden här i hop om uppdateringar..
 
Inte för att vara sån.....men Laverda Mirage var väl ändå en 1200 - eller egentligen en 1116 ( 80*74) men skall inte hänga upp mig på det...
Tror även att de fälgarna användes på diverse olika Laverdas typ Jota, 3CL och sådär....om någon bryr sig om det.

Du skulle, förövrigt, bara veta hur mycket jag drömt om såna där sena -70 tidiga -80 tals endurancemaskinersen den där snabbvisiterade blocket.........

Tittar ofta efter denna tråden här i hop om uppdateringar..

Du har så rätt. Lavera är inte riktigt min hemmaplan. :brinnerup
 
Mycket gs1000-fans här på tråden...
Ni som kan något om dessa maskiner; vad är ett lämpligt pris att ta för en Gs1000s i skapligt skick?
:confused:
 
MotoMartinGS1000

Du har så rätt. Lavera är inte riktigt min hemmaplan. :brinnerup

Förlåt mig men varför måste det vara just en GS1000S? Vad jag vet är det ingen nämnvärd skillnad på 1000S eller 1000E å 1000L. Alla är 90hk.! Varför alls en GS? Varför inte en GSX? Förlåt mig men nu stickar jag nog fram hakan men en MotoMartin från 81 o 82 med en GS1000-motor luktade "snik" när det begav sig tycker jag! Den som byggde en Martin då strävade oftast efter at få en värsting och det var inte en GS då!.
 
Lite gs1000 1978-style
IMG_1261.JPG

- - - Updated - - -

Sida 2
IMG_1262.JPG

- - - Updated - - -

Sida 3
IMG_1263.JPG

- - - Updated - - -

Omslaget
IMG_1264.JPG
 
Förlåt mig men varför måste det vara just en GS1000S? Vad jag vet är det ingen nämnvärd skillnad på 1000S eller 1000E å 1000L. Alla är 90hk.! Varför alls en GS? Varför inte en GSX? Förlåt mig men nu stickar jag nog fram hakan men en MotoMartin från 81 o 82 med en GS1000-motor luktade "snik" när det begav sig tycker jag! Den som byggde en Martin då strävade oftast efter at få en värsting och det var inte en GS då!.

En GS1000 motor för att det var motorn som den ursprungligen var registrerad med och jag misstänker att den blir mycket lättare att registreringsbesiktiga (tänkte slippa SFRO) med en likadan motor som satt i. Hojen är en 1980 års modell och då fanns inga GSX1100:or. Klart det var snik att ha förra generationens motor när nya fyrventilade dito fanns tillgängliga istället. Men nu är ju tanken en restaurering till något så när originalskick, inte göra en "värsting". :)

Lite gs1000 1978-style

Tror farsan har den där tidningen i källararkiven. Har sett den förut.
 
Första året med Gsx1100 var 1980!
Men har det varit Gs1000 skall du sätta i en sådan.
 
Suzuki själva använde GS1000-motorn i 24-timmars minst till -82. GSX:ens vevaxel höll inte.
 
Tog med bromsskivorna till jobbet ikväll och snyggade till dom lite i blästerskåpet. Gav mig även på fälgarna med en liten putstrissa för att ta bort lite kanter från gjutningarna så att fälgarna blir släta och snygga. Ska ta och få däcken avkrängda nu i veckan sen knacka ut lager och blästra tror jag.

Slänger upp lite bilder imorn eller tisdag.
 
Glada nyheter mina vänner. Fick brev från Transportstyrelsen idag och dom har nu beviljat min ursprungskontroll. Detta innebär då i praktiken att jag kan börja skruva ihop skrotet och göra en registreringsbesiktning nån gång framöver. Känns riktigt jäkla skönt. :)

In other news så har min käre far blästrat fälgarna så jag kanske dumpar av dom på lack här nån dag i veckan. Dock inte bestämt mig om jag ska gå på en sidenmatt svart pulverlack eller vanlig våtlack. Ska klura vidare på det. Själv är jag stort fan av pulverlack då det är i princip underhållsfritt samt riktigt slittåligt. Vad hade ni valt? :va
 
Fälgarna ser på pricken ut som Yamaha 80 tal. Fast det finns många liknande ser jag. Fin hoj, Jag skulle kunna sitta och titta på den avklädd med några öl i handen en hel kväll:D
 
Inte hänt tokmycket här tyvärr. Imorn ska jag åka och hämta en komplett donatorhoj som förhoppningsvis har en vettig motor att arbeta utifrån samt lite andra detaljer.

Ska även försöka få iväg fälgarna på pulverlack i dagarna.

Men jag har då en någorlunda bra bild i huvudet nu om hur jag vill ha hojen.

Det blir svart halvmatta fälgar, svart originalgaffel eller eventuellt en silver Honda CBR900RR gaffel (samma som jag monterade på Kawan), pastelblå ram, kuts och kåpa i vitt sen hemmasnickrad tank i aluminium. Som grädde på moset tänkte jag en bred mörkblå stripe över mitten på hojen och en smalare röd på sidan av.

Tror det kan bli rätt schysst.

Har även börjat kolla efter lite om trim med en viss Roger Upperton. Stor chans att toppen, cylindern och eventuellt vevaxeln åker över till han för lite arbete här framöver nån gång. Inte helt gratis men... :)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top