Moto guzzi 850 1974

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Står i en återvändsgränd efter min jobb kamrat skruvat med tändningen på moto guzzin, nu vill den inte starta, baktänder och skjuter eld ur ljuddämpare och förgasare, är helt vilse i det gamla systemen. Är som en fördelare som på gamla bilarna, i den sitter två vingar med varsin fjäder på, ska de gå snurra axeln förhand, för den går lätt som tusan, eller har han gjort sönder något inne i fördelare, plus någon som vet exakt spel på brytare.

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 
Avstånd på brytarspetsar bör vara c:a 0,35 mm.
Axeln ska gå att vrida några grader, det är där fjädrar och vikter justerar tändkurvan.
 
Jag har letat litet efter bilder på nätet och som du säger så är det en fördelare på samma sätt som i bilar.

De två vingarna med fjädrar på är vikter som slugas utåt av centrifugalkraften och därmed ändrar när tändningen sker beroende på varvtal.

Axeln som sitter inne i fördelaren ska inte gå att rotera för hand (och försök inte rotera den med verktyg heller).

Om den roterar lätt så har han antagligen antingen:

Roterat axeln med verktyg och därmed knäckt brytpinnen, nummer 17 på den här bilden:
http://www.harpermoto.com/parts-by-...ycles/eldorado-1972-75-850cc/distributor.html

Eller klantat sig på något sätt och dragit upp fördelaren så att drevet (nummer 16 på bilden) inte längre kuggar i.

Brytaravståndet är inte kritiskt för om motorn går eller ej men enligt det jag hittat så ska det vara 0.4 - 0.5 m.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:
Baktändning samt eld ur avgas och förgasare, jag har kollat själva rotor sitter fast ordentligt

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 
Ofasen, vilket sammanträffande, töreboda idag i mitt perspektiv är bara en stor invandrar by, inget illa menat men blivit för mycket.

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 
Ja ska plocka ur fördelarn och kolla styrpinnen, för den går ju snurra lätt som fan, 360 grader.

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 
Mycket riktigt så var sprinten av i rotor armen
1c3a6ba12541fdf7d8e5e977f5a63d23.jpg


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 
Åtminstone ett fel är hittat så då är nog saken löst!

Mvh,
Ingvar
 
Guzzin spinner som en katt igen, var ute på en tur, men blev ingen lång för va så himla kallt

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top