Moto guzzi 850 1974

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Står i en återvändsgränd efter min jobb kamrat skruvat med tändningen på moto guzzin, nu vill den inte starta, baktänder och skjuter eld ur ljuddämpare och förgasare, är helt vilse i det gamla systemen. Är som en fördelare som på gamla bilarna, i den sitter två vingar med varsin fjäder på, ska de gå snurra axeln förhand, för den går lätt som tusan, eller har han gjort sönder något inne i fördelare, plus någon som vet exakt spel på brytare.

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Avstånd på brytarspetsar bör vara c:a 0,35 mm.
Axeln ska gå att vrida några grader, det är där fjädrar och vikter justerar tändkurvan.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har letat litet efter bilder på nätet och som du säger så är det en fördelare på samma sätt som i bilar.

De två vingarna med fjädrar på är vikter som slugas utåt av centrifugalkraften och därmed ändrar när tändningen sker beroende på varvtal.

Axeln som sitter inne i fördelaren ska inte gå att rotera för hand (och försök inte rotera den med verktyg heller).

Om den roterar lätt så har han antagligen antingen:

Roterat axeln med verktyg och därmed knäckt brytpinnen, nummer 17 på den här bilden:
http://www.harpermoto.com/parts-by-...ycles/eldorado-1972-75-850cc/distributor.html

Eller klantat sig på något sätt och dragit upp fördelaren så att drevet (nummer 16 på bilden) inte längre kuggar i.

Brytaravståndet är inte kritiskt för om motorn går eller ej men enligt det jag hittat så ska det vara 0.4 - 0.5 m.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Baktändning samt eld ur avgas och förgasare, jag har kollat själva rotor sitter fast ordentligt

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Ofasen, vilket sammanträffande, töreboda idag i mitt perspektiv är bara en stor invandrar by, inget illa menat men blivit för mycket.

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Ja ska plocka ur fördelarn och kolla styrpinnen, för den går ju snurra lätt som fan, 360 grader.

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Mycket riktigt så var sprinten av i rotor armen
1c3a6ba12541fdf7d8e5e977f5a63d23.jpg


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Åtminstone ett fel är hittat så då är nog saken löst!

Mvh,
Ingvar
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Guzzin spinner som en katt igen, var ute på en tur, men blev ingen lång för va så himla kallt

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top