Moto GP vs Superbike

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Hoppas inte någon liknande tråd varit uppe tidigare. ( ursäkta stavningen lätt dyselexi)

Jag har under den senaste tiden blivit mer intresserad av att titta på superbike i stället för Moto GP.

Varför?

Jo det är tättare race och helt enkelt mer action.

Moto gp har tappat stinget känns det som. Det var kul när garry macoy kom och börja vilda sig. Men något sånt ser man mer sällan nu för tiden (enligt min mening).
Och dessutom så vinner i princip rossi hela tiden.

Sen ett annat skäl till att superbike är mer roligt att titta på är att man mer kan jämföra sig själv med förarna eftersom de kör "vanliga" hojar. Då ser man verkligen hur man kan behandla en sådan hoj.

//jonas
 
Superbike och speciellt Supersport är grymt kul att kolla på, håller med dig. Men något som är tråkigt med SB är fabrikaten, då ducati fortfarande har en väldig dominans, som honda dock lyckats rå på.

Om de fått tummarna loss och ändrat däcksreglementet så att japsarna vill satsa, så hade det blivit ännu bättre!

Det är dock mäktigt att se hur de kämpar med hojarna, det går BETYDLIGT yvigare än i motogp... :yoparty

Men MotoGP vinner dock duellen i mitt tycke, då förarna och maskinerna är ännu mer imponerande där, och när det inte är frågan om utklassning så blir det grymt roliga race där med. Dessutom är 125 och 250 mycket intressant, inte minst med tanke på nordiska intressen...
 
Last edited:
sunkan skrev:
...ett annat skäl till att superbike är mer roligt att titta på är att man mer kan jämföra sig själv med förarna eftersom de kör "vanliga" hojar. Då ser man verkligen hur man kan behandla en sådan hoj.

Vilken som helst av WSB-hojarna har lika mycket gemensamt med din R6:a som Christer Pettersson med prins Carl Philip.
 
...men lik förbannat har de oändligt mycket mer gemensamt än jämfört med en MotoGP hoj...teoretiskt sett så skulle man kunna bygga en likadan maskin som de kör med i WSB/SS, vilket är (och med största sannolikhet förblir) en härlig tanke...
 
Nyteknik skrev:
Vilken som helst av WSB-hojarna har lika mycket gemensamt med din R6:a som Christer Pettersson med prins Carl Philip.
Hur mycke av WSBK-prylarna kan man inte köpa själv? (inte menat att låta så uppkäftigt ;))

Frågan är alltså, hur mycket är specialgjort, sådant som man inte kan få tillgång till?
 
Last edited:
OlleR skrev:
Hur mycke av WSBK-prylarna kan man inte köpa själv? (inte menat att låta så uppkäftigt ;))

Frågan är alltså, hur mycket är specialgjort, sådant som man inte kan få tillgång till?


Har man bara pengar så kan man nog köpa många roliga prylar.. :gnissla

Men inte ens alla teamen som är med och kör i VM får tag i vissa bitar som "Fabriks" teamen har. Är allt från avgassystem, fjädring, kamaxlar, elektronik osv som har nått litet extra special och som dom inte vill/kan dela med sig till konkurenter. Oftast handgjorda delar som skulle kostat en del att köpa loss.

Fabrikshojarna byggs oftast, eller har gjort innan iaf, på en speciell dag på fabrikerna då man gör alla delarna i alla gjutformer innan den vanliga produktionen går igång. På så sätt får man mera exakta tolleranser mm. Även typ ramarna svetsas för hand och man låter bli tex att spruta in ljuddämpande skum innuti ramarna pga viktminskning mm.

För att jämföra med Sverige så har tex Cralle stora möjligheter att kunna få dom delarna han velat ha. Men dom kamaxlarna som han kunde komma över var Kawasakis steg 2. Kai Börre hade steg 6. Alltså 4 generationer värre. Men KBA stod tydligen högre på nån lista över turordning på specialdelar. Är samma i VM med turordning osv. Man vill att vissa ska få vissa delar före andra.
 
Axxexs skrev:
Har man bara pengar så kan man nog köpa många roliga prylar.. :gnissla
Det var ungefär det jag hade tänkt mena på :) Det har fortfarande någon koppling med cyklar som går på gatan, hur många kör helt orginal? ;) JA det låter dumt men det är en liten poäng iaf ;D

Tack för informationen förresten :tummenupp
 
Reglerna för Superbike säger att dom ska vara baserade på en produktionsmotorcykel som är tillgänglig för allmänheten.

Är väl så mycket som är lika. Sen skiljer det en hel del! Ungefär som att det skiljer rätt så mycket på "Flash" S60 och en helt vanlig sådan i butikerna. :)
 
Riktiga Superbikes, som de de kör med i VM, har ju i princip bara silhuetten och namnet gemensamt med gatversionen. Superbikes är ju totalt ombyggda, till och med ramen.
 
Chris Ash skrev:
Riktiga Superbikes, som de de kör med i VM, har ju i princip bara silhuetten och namnet gemensamt med gatversionen. Superbikes är ju totalt ombyggda, till och med ramen.

VA?!?! Menar du att det är REKTIA RÄSRAR?!?


Det är väl det som är definitionen på en 'rekti räser' - en massa dyra specialprylar som inte finns på gathojarna.....
 
Chrille skrev:
VA?!?! Menar du att det är REKTIA RÄSRAR?!?


Det är väl det som är definitionen på en 'rekti räser' - en massa dyra specialprylar som inte finns på gathojarna.....
Nej, nej, nej, det måste vara 2-takt för att det ska räknas som räser :kocko
 
OlleR skrev:
Hur mycke av WSBK-prylarna kan man inte köpa själv? (inte menat att låta så uppkäftigt ;))

Frågan är alltså, hur mycket är specialgjort, sådant som man inte kan få tillgång till?

Ett moment som inte ska glömmas är fabriks, eller de stora teamens möjlihghteter att "blueprinta" motorn. Det gör otroligt mycket på effekten och hållbarheten. Sedan har jag hört att fabriksteamen använder sina chassin 4-5 race, sedan kasseras de..

/JPS nu med diesel
 
sunkan skrev:
Hoppas inte någon liknande tråd varit uppe tidigare. ( ursäkta stavningen lätt dyselexi)

Jag har under den senaste tiden blivit mer intresserad av att titta på superbike i stället för Moto GP.

Varför?

Jo det är tättare race och helt enkelt mer action.

Moto gp har tappat stinget känns det som. Det var kul när garry macoy kom och börja vilda sig. Men något sånt ser man mer sällan nu för tiden (enligt min mening).
Och dessutom så vinner i princip rossi hela tiden.

Sen ett annat skäl till att superbike är mer roligt att titta på är att man mer kan jämföra sig själv med förarna eftersom de kör "vanliga" hojar. Då ser man verkligen hur man kan behandla en sådan hoj.

//jonas


Håller med delvis, en bätre produktion av WSBK så skulle det nog kännas "hugget som stucket".. Fast MotoGP ÄR MotoGP! :)
Sedan är det nog ingen större skillnad på sämst vs bästa i någon av klasserna.

/JPS nu med diesel
 
McFille skrev:
Om de fått tummarna loss och ändrat däcksreglementet så att japsarna vill satsa, så hade det blivit ännu bättre!
Kan någon utveckla vad japsarna inte gillar med det aktuella däcksreglementet?
 
sandstream skrev:
Kan någon utveckla vad japsarna inte gillar med det aktuella däcksreglementet?

http://crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=5&nid=101200

It is evident that a one tyre rule did stop runaway leaders from getting preferential tyre treatment, and levelled the playing field to give many others a chance at the front.

Kort sagt,
det blir svårare att vinna bara för man har mest pengar.
Läs hela artikeln ovan den är mycket intressant.
 
gthyni skrev:
Kort sagt, det blir svårare att vinna bara för man har mest pengar.
Eftersom alla team får vara med och tycka till om däcken och redan i december vet vilket däck som kommer att användas nästa år förstår jag inte varför några team/tillverkare skulle välja att inte satsa fullt ut på WSBK. De har ju ett gyllene läga ett visa att deras maskin är bäst. :va
 
Chris Ash skrev:
Här har vi ett gyllene exempel på smutskastningen från dieselmaffian.
Nr 18 missar aldrig ett tillfälle att :4skrika

Nejdå. Här har vi ett exempel på dieselmaffian oförmåga att förstå vad ni talibaner menar. I den här tråden har du mer och mer låtit som att SBK-hojarna nästa är "rektia räsers" men då snubblar vi lite då vi tidigare klargjort att superbikes enligt gammal och diffus talibanlära är lika mycket räser som en Dragstar.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30577&highlight=homologiserad
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top