Innan säsongen drog igång så var där mycket buzz kring Moto3, snart skulle de åka ifrån 125GP cyklarna och obekräftade källor angav minst 50hk, racen skulle bli mycket bättre och man skulle slippa den sista moppeklassen.
Så hur är det nu efter ett år med enbart 4-t i GP?
Varvtiderna är då inget att skryta med. Gjorde en lite översyn och i bilden ser ni vad www.motogp.com listar som "best lap" dvs inte varvrekord utan snabbaste varv oavsett kval eller race.

Tung motor verkar inte göra susen för väghållningen. Effekten verkar släpa efter något toppfarterna är generellt lägre men skillnaden är olika stor beroende på bana. En del banor är de 3-5km/h långsammare men på andra skiljer det 15-20 km/h, så mycket oftare borde det inte ha blåst motvind i år.
Huruvida racen har blivit tätare vet jag inte och hittade ingen bra statistik men känslan säger tveksamt. Det är ju definitivt inte tätare i VM tabellen men där är 4 pers fler som tar VM poäng i år.
Vad är era intryck?
Så hur är det nu efter ett år med enbart 4-t i GP?
Varvtiderna är då inget att skryta med. Gjorde en lite översyn och i bilden ser ni vad www.motogp.com listar som "best lap" dvs inte varvrekord utan snabbaste varv oavsett kval eller race.

Tung motor verkar inte göra susen för väghållningen. Effekten verkar släpa efter något toppfarterna är generellt lägre men skillnaden är olika stor beroende på bana. En del banor är de 3-5km/h långsammare men på andra skiljer det 15-20 km/h, så mycket oftare borde det inte ha blåst motvind i år.
Huruvida racen har blivit tätare vet jag inte och hittade ingen bra statistik men känslan säger tveksamt. Det är ju definitivt inte tätare i VM tabellen men där är 4 pers fler som tar VM poäng i år.
Vad är era intryck?