Moto 3 utvärdering efter ett år i GP

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Innan säsongen drog igång så var där mycket buzz kring Moto3, snart skulle de åka ifrån 125GP cyklarna och obekräftade källor angav minst 50hk, racen skulle bli mycket bättre och man skulle slippa den sista moppeklassen.

Så hur är det nu efter ett år med enbart 4-t i GP?

Varvtiderna är då inget att skryta med. Gjorde en lite översyn och i bilden ser ni vad www.motogp.com listar som "best lap" dvs inte varvrekord utan snabbaste varv oavsett kval eller race.

Varvtider.jpg

Tung motor verkar inte göra susen för väghållningen. Effekten verkar släpa efter något toppfarterna är generellt lägre men skillnaden är olika stor beroende på bana. En del banor är de 3-5km/h långsammare men på andra skiljer det 15-20 km/h, så mycket oftare borde det inte ha blåst motvind i år.

Huruvida racen har blivit tätare vet jag inte och hittade ingen bra statistik men känslan säger tveksamt. Det är ju definitivt inte tätare i VM tabellen men där är 4 pers fler som tar VM poäng i år.

Vad är era intryck?

Lite märkligt att det inte slås varvrekord, 500:orna hade vad jag minns svårt att hävda sig direkt?
Jag har svårt att uppbåda intresse för racen, småförarna är så hemskt anonyma och åtminstone jag måste få känslan av bekantskap innan loppen ger nåt.

Tycker några av loppen varit helt grymma! :tummenupp
Men tycker också att det definitivt luktar support-klass.
Kan dock inte jämföra med 125'orna eftersom jag inte såg förra året.

Viktökningen som 1000cc hade gentemot 500cc var inget som påverkade lika mycket när de hade 200+hk. Men på en maskin med bara 50hk blir varje kilo väldigt viktigt. Så skillnaden mellan 2t/4t är säkert väldigt olika beroende på cc och viktreglemente i respektive klass.

Racingen är väl hyfsat samma lika och det körs ungefär likadant. Fler märken är ju positivt även om det luktar KTM Cup snart om det här fortsätter och då kunde det lika gärna vara Aprilia Cup.

Summerat från min sida så har jag alltid älskat mini-klassens täta race och det har väl producerat även i år men ljudet, h-vete ljudet, det går mig att somna direkt. :(

Ingen större skillnad förutom två saker.
Positivt.
Att det inte blev Honda-cup som man befarade. Gillar att KTM sopar dit Honda när ytterligare en klass blivit som de velat och de blev av med sin nemesis Aprilia

Negativt.
Ljudet. Helvete vad det låter som gokart-tävling med hyrkartar.

Kul serie typ han junisen Moto3 Stjärnan Maverick Viñales som till slut ber om ursäkt .. Är väl i samma serie som han flöjten Ajo plötslig ville gå all-in och knocka en annan förare med en rak höger i sandfållan etc etc ..

Det enda positiva var att KTM vann titeln ihop med Cortese och hans team

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...