motiverat med full utrustning?

John84 skrev:
2108033 kan omöjligt tänka mig att alla som motiverar helställ, ALLTID kör med deT?

jag har kört utan skinnstället 1 gång på 4 säsonger, det var ~200 meter ....
Köra MC utan MC kläder ser cp ut iaf :näsblod

Har klotat på rullgrus i 30km/h med snickarbyxor, hojjacka o ryckskydd. (pga en bil som backade ut i full fart framför mig)

Kunde knappt gå på 2 veckor. Köra utan är inget att rekomendera!

John84 skrev:
2108004
Jag anser själv att det räcker med hjälm, ryggskena och jacka? Då jag mestadels kommer köra i stan kommer jag inte köra snabbare än mopedfart (min moped gick över 30 :rolleyes: ), givetvis kommer jag också köra motorväg och sånt men har försökt intala migsjälv att jag ska köra väldigt lungt och inte busköra första året.

Varför vill du snåla in på din egen säkerhet :va Undra hur många gånger jag försökt intala mig själv att jag ska köra väldigt lungt, och det skiter sig efter ca 200m....kalla det dålig karaktär om ni vill, men det är fakta och jag tror att det är så för dom flesta. Därför kör jag alltid i full mundering, så ett hett tips köp hela "kittet" och snåla inte. Om du ändå inte kommer att köra fortare än 30 km/t varför behåller du inte moppen för isf ?

Lycka till med kortet och köp av mc-kläder.

Last edited:
John84 skrev:
Jag anser själv att det räcker med hjälm, ryggskena och jacka? Då jag mestadels kommer köra i stan kommer jag inte köra snabbare än mopedfart (min moped gick över 30 :rolleyes: ), givetvis kommer jag också köra motorväg och sånt men har försökt intala migsjälv att jag ska köra väldigt lungt och inte busköra första året.

När du kört lite kommer du att inse att det är skittråkigt att köra mc i moppefart. En vespa är nog ett bättre alternativ.

John84 skrev:
självdiciplin, vart köper man sånt?

På akuten när du vurpat pga ett brunnslock, övergångsställe eller kylarvätska när en bil eller cykel kör ut oväntat framför dig... 50km/h kan göra jäkligt ont :D

Bara att inse, man lär sig aldrig av andras misstag. Man lär sig av sina egna. (Ibland :hihi )

Tycker du ska köra naken! skinnet på kroppen lär ju va tåligare än jeans! :rolleyes:

Jag kör ALLTID med FULL utrustning.
Jag är ung så jag har ett långt liv framför mig,
vill inte riskera något bara för att det är "jobbigt" att bära full utrustning varje gång.

Men det är ju min syn på saken. Alla är vi olika.

Köp skyddskläder som är så passande till din körstil/syfte att du faktiskt använder dem. Världens bästa skinnställ gör ingen nytta om det är så krångligt för dig att använda att det hänger kvar i garderoben när du är ute och kör. Gör några svängar i butiker som säljer mc-kläder och tillbehör och kolla igenom utbudet och fundera lite.

Gustav1 skrev:
2108027jättelugnt i cirka 200 km/h.
Nja :va

John84 skrev:
2108068 Fast bil kostar att ha parkerad, sen brukar det oftast vara rätt mycket trafik i stan och ont om parkeringar...har redan vart med om den plågan ett tag..:P
Har du cyklat omkull med trampcykel nån gång? Om ja, kommer du ihåg ungefär hur fort det gick? Jag tränar cykel och cyklar i mellan 30 och 60km/h, vanligt folk cyklar i 15-30. Och kommer du ihåg hur skrapsåren såg ut och kändes?
Då kan du tänka dig hur det känns att glida omkull i 50 med en motorcykel på 200kg som ligger ovanpå ditt smalben och mosar ner det i asfalten. Sen kan du ju fundera på brandmännen som ska spola ren vägbanan efter att du lekt köttkvarn med den. Eller om du går omkull på Essingeleden i 70-90 för att nån inte såg dig när dom böt fil...
Vi kan ta ett annat exempel. Jag råkade ut för en liten vurpa till fots för några dagar sen. Jag föll ca 1,5 meter och landade rakt på min axel, med kroppen upp å ner så att säga. Om vi räknar ut vilken hastighet jag hade:
Lägesenergi = mgh (massa i kg, graviattionskonstant = 9,82, höjd i meter)
Rörelseenergi = (mv^2)/2 (massa i kg, hastighet i m/s)
Det ger hastigheten v = roten ur (2gh), eller i mitt fall 5,4m/s, eller ca 19km/h. Det räckte för att slå av en bit av mitt nyckelben. Visserligen landade jag i tämligen stum asfalt, i en "idealisk" vinkel, men ändå. Hade jag haft min mc-jacka på mig så hade jag svurit å blivit smutisg, men jag hade sluppit brutna ben :fakta
Vad tror du händer om det tar tvärstopp i 72 km/h = 20 m/s?
Nu är ju resonemanget ovan väldigt teoretiskt, tar inte hänsyn till luftmotstånd osv, så jag hade nog i verkligheten en betydligt lägre hastighet, men det gör ju inte exemplet sämre för det!

Skaffa riktiga skydd, hjälm, handskar, ryggskydd, ställ och stövlar, och använd dom, alltid! :mattias Det är det mest hälsobefrämjande du någonsin kommer att göra. Du blir inte odödlig med skyddsutrustning, men det förbättrar oddsen högst vesäntligt! :fakta
Självklart lever jag som jag lär :)

John84 skrev:
2108090 man kan väl iofs dra på sig byxor över ett par shorts eller nått...eller kanske dra på sig en rygga med ombyte :P
Fast man vet ju själv hur lat man är...ska man åka ett par km in till stan så kommer man ju inte orka dra på sig mer än hjälmen när det är 25grader och solsken...självdiciplin, vart köper man sånt?

Då får man faktiskt skylla sig själva om man är så jävla korkad.
Du vet riskerna du ,vet konsekvenserna.....

Köp o kör i vad du vill men gnäll inte om du skrapar upp dig!

Det man ska göra är att man ska köpa utrustningen först. Och sen om man har råd köpa hoj..Varför köra hoj utan utrustning :confused: Det är väl lite av charmen i att köra hoj....

toxicated skrev:
2108533 Då får man faktiskt skylla sig själva om man är så jävla korkad.
Du vet riskerna du ,vet konsekvenserna.....

Köp o kör i vad du vill men gnäll inte om du skrapar upp dig!
Tänk på att det är vi andra som får betala det, med högre försäkringspremier och mer belastad sjukvård, vilket i sin tur gör att andra, sjuka personer, får vänta på vård. Om man skiter i skyddsutrustning när man åker hoj har man gjort ett val. Det har man inte om man får hjärnblödning vid middagsbordet. Det fick min morsa. Jag hade blivit rätt förbannad om nått klotjon i jeans hade tagit "hennes" plats på sjukhuset den dan!

Hoztic skrev:
2108592 Tänk på att det är vi andra som får betala det, med högre försäkringspremier och mer belastad sjukvård, vilket i sin tur gör att andra, sjuka personer, får vänta på vård. Om man skiter i skyddsutrustning när man åker hoj har man gjort ett val. Det har man inte om man får hjärnblödning vid middagsbordet. Det fick min morsa. Jag hade blivit rätt förbannad om nått klotjon i jeans hade tagit "hennes" plats på sjukhuset den dan!

ta inte upp nu, men vi betalar alla skatt (på något sätt, somliga mer än andra....) och vi är alla lika värda. Vi har därför alla lika rätt till sjukvård, och jag tycker därför att ditt resonomang är lite konstigt :va

P.S - Min morsa har oxå haft hjärnblödning, hoppas att din mår lika bra som min :tummenupp

Jag snålade i början, hade full, men gammal utrustning, på mig.. Körde av vägen, låg på sjukan.. fick lite skrot inopererat och bestående skador.

Vad hände sen då? Jo, jag sprang o köpte skydd för 27k direkt.
Varför köpte jag det dyraste jag kunde hitta? Enkelt! Jag vill inte ligga i diket för att sedan ångra att jag snåla några fattiga tusenlappar som inte är värda ett piss i mina ögon.

Händer det dig något och du får bestående men efteråt? Hur tror du att du kommer känna dig då?
Om du kör lugnt, betyder det att du är riskfri då? Hur många olyckor är bilar inblandade i? ...

Det är bara så självklart att ha så mycket skydd som möjligt.

Jag snålade i början, hade full, men gammal utrustning, på mig.. Körde av vägen, låg på sjukan.. fick lite skrot inopererat och bestående skador.

Vad hände sen då? Jo, jag sprang o köpte skydd för 27k direkt.
Varför köpte jag det dyraste jag kunde hitta? Enkelt! Jag vill inte ligga i diket för att sedan ångra att jag snåla några fattiga tusenlappar som inte är värda ett piss i mina ögon.

Händer det dig något och du får bestående men efteråt? Hur tror du att du kommer känna dig då?
Om du kör lugnt, betyder det att du är riskfri då? Hur många olyckor är bilar inblandade i? ...

Det är bara så självklart att ha så mycket skydd som möjligt.
Jag har lärt men den hårda vägen, ångrar jag mig? Så in i helvete också.

mini-knutten skrev:
2108790 ta inte upp nu, men vi betalar alla skatt (på något sätt, somliga mer än andra....) och vi är alla lika värda. Vi har därför alla lika rätt till sjukvård, och jag tycker därför att ditt resonomang är lite konstigt :va

P.S - Min morsa har oxå haft hjärnblödning, hoppas att din mår lika bra som min :tummenupp
Javisst är det så, alla ska ha samma "förtur" till vård, lika inför lagen osv. Men om man medvetet utsätter sig för extrema risker så tycker jag att man slösar lite med samhällets resurser. Självklart ska man inte nekas vård, eller få sämre vård för det, men jag tycker ändå att det är lite oansvarigt med både sitt eget liv och våra gemensamma sjukvårdsresurser. Det finns ju bara x antal sängplatser på intensiven, eller tex NIVA i Uppsala om man är riktigt risig. Är alla dom fulla så får näste man/kvinna sämre vård, tyvärr.

Tyvärr fick mamsen en del men av sin hjärnblödning, och är nu mera sjukpensionär :( Men kul att din klarade sig bra! :) Det är ju en rätt tuff grej :(

Gick i samma banor som dig först, inte för att jag tänkt köra försiktigt utan jag motiverade mindre skyddsutrustning med fetare hoj. Väldigt osmart. Har dock klarat mig ifrån att ramla ikull och gjort mig illa när jag inte använt skydd. Gick ikull på 50 väg i höstas då en bil*** svängde ut framför mig när jag körde på huvudled. Hade skapligt ont och kunde inte sova på flera veckor, gick på kryckor ett bra tag. Glad att jag slapp bryta något ben. Det är inte bara du som är din egna fara i trafiken. Använd skydd!

En fråga till er som alltid kör i full skyddsutrustning, när ni skall ner på stan en dag på sommaren knallar ni runt hela dagen i skinnställ, ryggskydd och hela konkarongen eller gör ni en stålmannen och byter om i närmaste telefonkiosk och pular ner skinnstället i ryggsäcken typ? :va

Själv brukar jag fuska med brallorna när jag skall knalla på stan men kör alltid med hela stället när jag skall utanför stan eller bara nöjesåka.

Hoztic skrev:
2108819 Javisst är det så, alla ska ha samma "förtur" till vård, lika inför lagen osv. Men om man medvetet utsätter sig för extrema risker så tycker jag att man slösar lite med samhällets resurser. Självklart ska man inte nekas vård, eller få sämre vård för det, men jag tycker ändå att det är lite oansvarigt med både sitt eget liv och våra gemensamma sjukvårdsresurser. Det finns ju bara x antal sängplatser på intensiven, eller tex NIVA i Uppsala om man är riktigt risig. Är alla dom fulla så får näste man/kvinna sämre vård, tyvärr.
:(

håller med dig till viss del, men vart drar man gränsen? Finns säkert folk som tycker att överhuvudtaget köra hoj är oansvarigt och att utsätta sig för onödiga risker....

För övrigt har jag haft tur med vurpor. 2 x 50 km/h-vurpor utan några som helst skador (med skydd) :banana

John84 skrev:
2108004 givetvis kommer jag också köra motorväg och sånt men har försökt intala migsjälv att jag ska köra väldigt lungt och inte busköra första året.

Jojo, men det finns en universal sanning som gäller på MC mer än mycket annat: shit happens.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman