Motionärsklass i roadracing!

450 är nog i klenaste laget, om man ska köra mot moderna sporthojar också. Jag körde 1.16 med min 690 motard, men tyckte att den var på tok för klen för att ha kul i samverkan med sporthojar.

Ja 450'n kanske är i klenaste laget....fast det är ju roligare och köra med klenare hoj och gasa satan...än och vara rädd för att flyttas upp till R1000 om man skulle råka åka fort...har varken tid el råd och satsa fullt ut. Vill bara ha kul för en rimlig peng :tummenupp
 
Ja 450'n kanske är i klenaste laget....fast det är ju roligare och köra med klenare hoj och gasa satan...än och vara rädd för att flyttas upp till R1000 om man skulle råka åka fort...har varken tid el råd och satsa fullt ut. Vill bara ha kul för en rimlig peng :tummenupp

Nu är det ju så att man har precis lika kul i rookie utan att satsa fullt! Race for the race! :tummenupp
 
KTM 690-Cup kör tider enda ner till 1.12. En riktigt snabb förare kan nog säkert köra under 1.20 på en 450.

En medioker förare kör 1.20 utan problem. Jag har gjort 1.23 på en BMW scarver med gatdäck och då har den typ samma effekt som 450n, väger nästan dubbelt så mycket, har komfortanpassad ej justerbar fjädring och värdelös markfrigång. Och jag är på inget sätt en snabb förare.

Tiderna är inte problemet på en 450 i den här klassen däremot är det nog trist att inte kunna kubbas med någon som har liknande varvtider. Man blir bara ifrånåkt på rakan och tar in som fan när det böjer, aldrig att man kan ta rygg och ligga och bevaka och försöka hugga.
Fast å andra sidan har det absolut sin charm att vara underdog på bana.:tummenupp
 
jag var ju också inne på det här med att köra effektsvag och usel hoj för att få ner tempot nog att inte platsa i Rookie.

Efter lite övervägande är det nog rätt dumt. Att köra jämna tider med nån på en 600a eller literklubba runt 1.16 eller så på en avsevärt tröttare hoj skapar MASSA konstiga situationer med sådär 6 omkörningar per varv under många varv innan det åt något håll skapats en lucka stor nog att hålla undan. Dessa omkörningar bilr då också med hiskeliga fartskillnader, både på rakor och i böj.

1.16 på en KTM 690 så har man sådär 160 på rakan, S1000RR på 1.16 ger säkert 240 på rakan. När dessa två får det trångt i trösen :gnissla

Det funkar kalas så länge folk är på samma, relativt låga nivå och inte trycker ut hornen genom hjälmen. Men att hyfsat snabba förare sätter sig på långsamma hojar (folk som utan vidare egentligen platsar i Rookie) kan sätta de rättmätiga Speedster-förarna i tighta situationer som de kanske inte riktigt reder ut.

Det där med "goda marginaler" är ju ett tämligen flytande begrepp.
 
Tackar för råd och tips angående raceprep av hojen.
Nu gick jag den enkla (dyra...) vägen ändå,
och beställde kåpset, borrade skruvar och lite annat som behövs.

Så nåt eller några race i Speedster Cup blir det med all säkerhet i år.
 
När man läser den här tråden verkar det som Speedster Cup redan gör en insatts för svensk roadracing. Många som tänker prova och även några som insett att de kan köra Rookie och inte göra bort sig där heller. Kul tycker jag :) detta kan bli riktigt bra.
 
När man läser den här tråden verkar det som Speedster Cup redan gör en insatts för svensk roadracing. Många som tänker prova och även några som insett att de kan köra Rookie och inte göra bort sig där heller. Kul tycker jag :) detta kan bli riktigt bra.

Det vore väl riktigt spännande om alla som kör minst två Speedster Cup-lopp kör inom 110% av respektive Rookie-klass. Snacka om att Rookie-klasserna skulle fyllas på fort... :brynad
 
Tackar för råd och tips angående raceprep av hojen.
Nu gick jag den enkla (dyra...) vägen ändå,
och beställde kåpset, borrade skruvar och lite annat som behövs.

Så nåt eller några race i Speedster Cup blir det med all säkerhet i år.

Ahh va vi ska fightas och ha kul! :hihi Mixat med depåsnack och lite kvällsbira! :fyllisar
 
1.16 på en KTM 690 så har man sådär 160 på rakan, S1000RR på 1.16 ger säkert 240 på rakan. När dessa två får det trångt i trösen :gnissla

Det funkar kalas så länge folk är på samma, relativt låga nivå och inte trycker ut hornen genom hjälmen. Men att hyfsat snabba förare sätter sig på långsamma hojar (folk som utan vidare egentligen platsar i Rookie) kan sätta de rättmätiga Speedster-förarna i tighta situationer som de kanske inte riktigt reder ut.

Det där med "goda marginaler" är ju ett tämligen flytande begrepp.

eftersom jag kört rätt mkt 690 (SM -07) på tävlingar, bandagar, träningar osånt kan jag ju säga att det är inget som helst problem med fartskillnaderna.

Eftersom de flesta 600/1000 bromsar så hiiimla tidigt så håller man fullt till 75meter ungefär innan man bromsar lite o svänger i trösen.
Ta mantorp park rakan, ofta omkörd på rakan för att sen köra om folk i uppförsbacken efter Mjölby...

jag tror man ser mer problem från tangentbordet än vad det är i praktiken, o jag körde som bäst 1.15.8 på KGA, 1.04,7 på Sviesta och 1.07 nånting på Knudan, 1.32,2 på GR, vilket inte är några fantomtider på den hojen.

har inte haft några direkt nära incidenter alls nånstans någonsin med att det kändes konstigt eller liknande med hastighetsskillnader eller liknande... och väldigt ofta körde jag i "racegrupp" på bandagarna, det var många som skrattade lite skoj på morgonen åt att dra fram en 60HK stark springare tillsammans med 200HK springare som lite senare fick se sig ifrånåkta :tungan
 
eftersom jag kört rätt mkt 690 (SM -07) på tävlingar, bandagar, träningar osånt kan jag ju säga att det är inget som helst problem med fartskillnaderna.

Eftersom de flesta 600/1000 bromsar så hiiimla tidigt så håller man fullt till 75meter ungefär innan man bromsar lite o svänger i trösen.
Ta mantorp park rakan, ofta omkörd på rakan för att sen köra om folk i uppförsbacken efter Mjölby...

jag tror man ser mer problem från tangentbordet än vad det är i praktiken, o jag körde som bäst 1.15.8 på KGA, 1.04,7 på Sviesta och 1.07 nånting på Knudan, 1.32,2 på GR, vilket inte är några fantomtider på den hojen.

har inte haft några direkt nära incidenter alls nånstans någonsin med att det kändes konstigt eller liknande med hastighetsskillnader eller liknande... och väldigt ofta körde jag i "racegrupp" på bandagarna, det var många som skrattade lite skoj på morgonen åt att dra fram en 60HK stark springare tillsammans med 200HK springare som lite senare fick se sig ifrånåkta :tungan

Nu finns det folk som är goda för 1.10-1.12 tider som är sugna på att ställa upp i speedster, Jag personligen tror det kan bli knasigt om det ställer upp A-förare som kör 1.15 på en 690 då.

Men visst jag kan ha fel, Och folk som kör 1.10-1.12 har inget i speedster att göra men trots detta verkar det finnas piloter som kör dessa tider och har tankar på att ställa upp i speedster. Bifogar en video på ett par varv på åsen med extrema fartskillnader, Checka speciellt min inbromsning inför tröset och flytta fram den 50 meter då jag inte hade tvekat att "knuffas" lite vid ett race..

http://www.youtube.com/watch?v=yZUBipbA7os&feature=c4-overview&list=UUwMAJh-FaAK9nw1bjXyi5XA
 
Nu finns det folk som är goda för 1.10-1.12 tider som är sugna på att ställa upp i speedster, Jag personligen tror det kan bli knasigt om det ställer upp A-förare som kör 1.15 på en 690 då.

Men visst jag kan ha fel, Och folk som kör 1.10-1.12 har inget i speedster att göra men trots detta verkar det finnas piloter som kör dessa tider och har tankar på att ställa upp i speedster. Bifogar en video på ett par varv på åsen med extrema fartskillnader, Checka speciellt min inbromsning inför tröset och flytta fram den 50 meter då jag inte hade tvekat att "knuffas" lite vid ett race..

http://www.youtube.com/watch?v=yZUBipbA7os&feature=c4-overview&list=UUwMAJh-FaAK9nw1bjXyi5XA


självklart kan det hända grejjer, men är man rädd för att vara 5 meter från en annan hoj på banan i 150++ så kanske inte roadracing är grejjen man ska hålla på med.
Min första byta färg på kåporna gjorde jag med ingen mindre än Peter Sköld och det enda jag tänkte då var "hoppas hoppas det går bra för den där hojen är dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyr" och efteråt hade min svarta Suzuki lite najs Ducatiröd på sig... och Peters svar när jag nervöst bad lite om ursäkt efteråt var "det var ju inte så nära, ingen krashade ens!"

Vet inte om din film är riktigt representativ för ett race, det där är bandag där flertalet inte har nåt intresse alls av att köra fortare än vad de gör idag utan vill bara fortsätta åka runt i sin takt utan att ha tillsystemmelse till tävlingsinstinkt (spelar ingen roll om det så vore steg 1238091823018209...)
se bara killen runt 1.50 som inte ens drar fullt med hojen ut på rakan liksom (oså ska man INTE åka över vita linjen:smasha , typiskt bandagar), såvitt jag ser genom hela filmen finns det inget att anmärka på direkt.
Okörningen vid 0.08 sek är väl heller inget underligt eller nära döden?

Den absolut största skillnaden som kommer vara jämfört med bandagar o liknande är att de som är där är där för att tävla och när man står där och de röda lamporna släcks, då är det RACE! inget annat, helt underbart fantastiskt RACEmode går igång.:7peta

De som inte kommer dit och varit med när lamporna släcks förstår inte tjusningen, känslan och det fantastiskt roliga i att tävla istället för bandagar.
Jag har sett flera exempel på de som gått från 1.20 som personbästa på Gelleråsen till 1.15 på FÖRSTA racet och det formligen rinner adrenalin ur öronen på dom efteråt :banana

jag har blivit varvad av Filip Backlund på race, DET var fartskillnad men inget som helst problem (själv hade jag ett hysteriskt skratt i hjälmen och undrade bara hur fn han gör):huvet
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top