Motionärsklass i roadracing!

Tyvärr är det är det den mest underliga klassen i svensk roadracing. Vi har idag två rookie klasser som fungerar som nybörjarklasser. Nu skall vi ha en klass som blandar supersporthojar i 600 och 1000 cc klasserna med motorsvaga och chassiemässigt enkla hojar t.ex er 6 eller cb 500. Jag tycker den nya klassen skulle vara begränsad till hojar typ cb 500 och er 6 altrnativt rena a2 hojar med max 48 hk. Då hålls farten nere och kamperna blir jämna. Fördelen blir att man kan komma på dessa enkla hojar utan att bli omkörd enbart för att motorn har 3 - 4 ggr mer effekt.
 
Last edited:
Tyvärr är det är det den mest underliga klassen i svensk roadracing. Vi har idag två rookie klasser som fungerar som nybörjarklasser. Nu skall vi ha en klass som blandar supersporthojar i 600 och 1000 cc klasserna med motorsvaga och chassiemässigt enkla hojar t.ex er 6 eller cb 500. Jag tycker den nya klassen skulle vara begränsad till hojar typ cb 500 och er 6 altrnativt rena a2 hojar med max 48 hk. Då hålls farten nere och kamperna blir jämna. Fördelen blir att man kan komma på dessa enkla hojar utan att bli omkörd enbart för att motorn har 3 - 4 ggr mer effekt.


Instegsklass, Är man för snabb så blir man utkastad, Man kanske kör 1 alt 2 race i speedster sedan går man vidare till Rookie,
Hade denna klass funnits förra säsongen så hade jag börjat tävla redan då.
 
Det är roadracing som vi skall köra och inte en blandning av roadracing och dragracing som skall köras. Det blir lätt de senare som blir fallet med oerfaren förare på en 1000 cc supersporthoj på 200 hk. Hur roligt är det för cb500 föraren att bli omkörd av en betydligt sämre superbikeförare som bara utnyttjar sitt kraftiga övertag motor och chassiemässigt???
 
Last edited:
Det är roadracing som vi skall köra och inte en blandning av roadracing och dragracing som skall köras. Det blir lätt de senare som blir fallet med oerfaren förare på en 1000 cc supersporthoj på 200 hk. Hur roligt är det för cb500 föraren att bli omkörd av en betydligt sämre superbike som bara utnyttjar sitt kraftiga övertag motor och chassiemässigt???

På den nivån så är det inte maskin som avgör,

Vad tror du händer om vi sätter dig på en Motogp hoj och Backlund på en 125 räcer?
Gelleråsen är ingen "högfarts" bana så någon överdriven fördel av massa effekt finns inte.

Tror toppen av SST600 killarna hade bättre varvtider än PSBK gossarna hade på åsen under bikeweek ifjol.
 
Det är roadracing som vi skall köra och inte en blandning av roadracing och dragracing som skall köras. Det blir lätt de senare som blir fallet med oerfaren förare på en 1000 cc supersporthoj på 200 hk. Hur roligt är det för cb500 föraren att bli omkörd av en betydligt sämre superbikeförare som bara utnyttjar sitt kraftiga övertag motor och chassiemässigt???

För några år sen, när jag var halvny bandagsåkare, så lånade jag en KTM 690 med sådär 60+ häst mindre än min dåvarande Superduke. Jag kapade ungefär två sekunder på det, efter 1,5 pass på en okänd och lånad hoj.

Övertron på värdet av effekt mäter inga gränser numer. Det Nisse R1 vinner i utgången, förlorar han i bromsningen och kurvan för att han blir farträdd. Gör han inte det, då går det fort nog för rookie!
 
Det är roadracing som vi skall köra och inte en blandning av roadracing och dragracing som skall köras. Det blir lätt de senare som blir fallet med oerfaren förare på en 1000 cc supersporthoj på 200 hk. Hur roligt är det för cb500 föraren att bli omkörd av en betydligt sämre superbikeförare som bara utnyttjar sitt kraftiga övertag motor och chassiemässigt???

Att vara en underdog är helt suveränt för självförtroendet! Mina första stapplande steg in i bandagsträsket togs på en RGV 250 1999-2000, och FIFAN vad jag hade kul i början! Varenda gång man kunde röka en 600/1000 på utsidan i Nyhem eller i depåkurvan på Gåsen så JUBLADE man i hjälmen, TJOHO!!!!!
Och om man efteråt stod och snackade varvtider och polaren med literklubba konstaterar att han är 2-3 sekunder snabbare än mig, så VISSTE ju jag att "Jo du, men jag är snabbare än du!"

Och det roligaste är ju att det vet ju föraren av literklubban också!

Så, ut och förnedra tusingar, det finns inget roligare!
 
Det är roadracing som vi skall köra och inte en blandning av roadracing och dragracing som skall köras. Det blir lätt de senare som blir fallet med oerfaren förare på en 1000 cc supersporthoj på 200 hk. Hur roligt är det för cb500 föraren att bli omkörd av en betydligt sämre superbikeförare som bara utnyttjar sitt kraftiga övertag motor och chassiemässigt???

Tror inte det kommer bli ett problem då jag tvivlar på att det dyker upp någon bankittad cb500 i klassen och skulle det mot förmodan göra det har ju föraren själv gjort valet.

Är ju samma sak om någon ställer upp i rookie 1000 med en 7500cc från tidigt 80 tal, motorsport är en materialsport.
 
Last edited:
Tror inte det kommer bli ett problem då jag tvivlar på att det dyker upp någon bankittad cb500 i klassen och skulle det mot förmodan göra det har ju föraren själv gjort valet.

Är ju samma sak om någon ställer upp i rookie 1000 med en 7500cc från tidigt 80 tal, motorsport är en materialsport.

Jag måste ju ändå lösa om min licens om jag ska åka, tanken på att kitta en CB500 kändes jävligt lockande helt plötsligt, haha :yoparty
 
Tror inte det kommer bli ett problem då jag tvivlar på att det dyker upp någon bankittad cb500 i klassen och skulle det mot förmodan göra det har ju föraren själv gjort valet.

Är ju samma sak om någon ställer upp i rookie 1000 med en 7500cc från tidigt 80 tal, motorsport är en materialsport.

Det är där problemet för klassen ligger. Man har bara skapat en ny rookie 600 ,1000 klass eftersom nästan alla kommer att köra på mc som passade in i dom gamla rookie klasserna. Klassen borde endast vara öppen för hojar typ cb 500 (48hk) eller max er 6 (72 hk). Detta ger klassen en egen identitet och visar en holtyp som kommer att vara många ungdomars första kontakt med mc körningen på gata.
 
Last edited:
Utdrag ur Svemos SPECIALREGLEMENTE FÖR ROADRACING (RR) översatt till "pre-licenskurssvenska" för de som ännu inte gått licenskurs.
Specialreglementet för roadracing är en djävla massa text om några ganska viktiga och bra regler som tyvärr uppfattas av många som svåra att begripa. Det är de inte.
-------snipp

//Utdrag slut//

Jag säger bara Morris Mc! Min nya idol! Tydligt och med humor! :rofl

Menar SVEMO allvar med sin vision "ett tydligare SVEMO" borde Morris åtminstone få frågan, han verkar ha förstått kärnfrågan.

T.o.m Bibeln skrivs om med ojämna mellanrum. Heck, t.o.m SKATTEVERKET har avkrånglifierat sina texter.
Emellertid-huruvidatexter borde förpassas till 1900-talets skamvrå.
 
Det är där problemet för klassen ligger. Man har bara skapat en ny rookie 600 ,1000 klass eftersom nästan alla kommer att köra på mc som passade in i dom gamla rookie klasserna. Klassen borde endast vara öppen för hojar typ cb 500 (48hk) eller max er 6 (72 hk). Detta ger klassen en egen identitet och visar en holtyp som kommer att vara många ungdomars första kontakt med mc körningen på gata.


Ja men då måste man äga en viss hoj för att köra och det är inte poängen med klassen!
Utan det är att man skall kunna ta det man har och prova på ett race! Sen köpa sig en riktigt bankittad 600/1000 och köra rookie.
Att ställa upp i denna klass för att ha som mål att vinna serien är ingen merit, " ja är snabbast av dem som är sämst på roadracing" är det ända det kommer säga..

Utan du som äger en cykel som vill testa ett race eller 2 ska kunna köra till banan ta av speglar skyllt tejpa lycktor och köra ett race sen åka hem, det är tanken och det är oxå varför slicks inte är till låtet

Ni som sitter och tänker att detta är en ny rookie klass för dem som är långsammare har missat hela poängen!!
 
Ett tips är att bege sig ut till en bana på vårkanten och kolla i depån med dom som kör i licensgruppen vad dom har gjort på sina hojar för att dom skall uppfylla reglementet, det är inte alls så krångligt som det låter när man läser reglementet.
 
Äh.. tjafs:

- Stoppa alla slangar i en burk
- Najja sånt kan lossna (Bromsok (även bak), oljeplugg, oljefyllelock, hjulaxel bak, ev. lösa saker som GoPro, transponder etc om det inte sitter bergsäkert).
- Mula ner lite tankfoam där soppan ska va (Finns i alla racedepåer, fråga Greven eller beställ och förbered)
- Byt kylarvatten, helst till vatten med waterwetter i så slipper vattenpumpen stryk.

- Ha en okraschad hjälm, riktiga kläder, kom ihåg att andas, tanka, kom ihåg att andas, ta ett lugnt utvarv, andas, känn på trängseln i förstaböj när de sprungit förbi och viftat med flaggor i ansiktet på dig, andas, kom ihåg att första varvet inte är race och att de gula flaggorna innan startrakan betyder att folk kommer stå still där, andas, ... , andas, stirra på lampan och häng i gasen till varvstopp, nej just det, andas var det.. Hitta det perfekta startvarvet, låt resten av världen slockna tillsammans med den förbannade lampan och se till att hålla stumt mot första böj.. andas

Andas..

Race mode: on!


Så enkelt, så underbart, så värt..
 
Äh.. tjafs:

- Stoppa alla slangar i en burk
- Najja sånt kan lossna (Bromsok (även bak), oljeplugg, oljefyllelock, hjulaxel bak, ev. lösa saker som GoPro, transponder etc om det inte sitter bergsäkert).
- Mula ner lite tankfoam där soppan ska va (Finns i alla racedepåer, fråga Greven eller beställ och förbered)
- Byt kylarvatten, helst till vatten med waterwetter i så slipper vattenpumpen stryk.

- Ha en okraschad hjälm, riktiga kläder, kom ihåg att andas, tanka, kom ihåg att andas, ta ett lugnt utvarv, andas, känn på trängseln i förstaböj när de sprungit förbi och viftat med flaggor i ansiktet på dig, andas, kom ihåg att första varvet inte är race och att de gula flaggorna innan startrakan betyder att folk kommer stå still där, andas, ... , andas, stirra på lampan och häng i gasen till varvstopp, nej just det, andas var det.. Hitta det perfekta startvarvet, låt resten av världen slockna tillsammans med den förbannade lampan och se till att hålla stumt mot första böj.. andas

Andas..

Race mode: on!


Så enkelt, så underbart, så värt..


Det där med att komma ihåg och andas tar några varv när man kör sitt första reace :näsblod
 
Det där med att komma ihåg och andas tar några varv när man kör sitt första reace :näsblod

Här startas det ytterligare cup som ska förenkla för nybörjare, och så berättar ni att man måste tänka på att andas medan man kör?! Alldeles för avancerat och nybörjarovänligt! Detta kommer aldrig fungera.


:tungan
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top