Motionärsklass i roadracing!

Eller så försöker man öka på sin läsförståelse och tar till sig av vad folk skriver :huvet

Jo, du försökte skriva ett PK svar på något jag inte skrivit, och få det att verka som det var ett svar på något jag sagt. Typiskt sätt att söka credit och medhåll. så grattis, du fick 2 gilla.

Ger upp på denhär tråden, hängde med i den för jag var intresserad av den nya serien och eventuellt att prova köra i den, men tror den komemr bli en stor flopp.

Ska man locka nytt folk från bandagar att börja med racing tror jag nyckelsakerna är att hålla det enkelt, och att man ska kunna testa med den hoj man redan har och kör bandagar med. Något som inte ligger i linje med 10 A4 regler på hur din hoj och utrustning ska vara, hade det varit så i "korpen", flera A4 om vilka skor du får ha hur långa skosnören etc, ja hur många hade börjat spela korpbandy/fotboll då.

Att sen "lösningen" på problemet är "strunta i reglerna säkert endå ingen som bryr sig" får ju svensk RR att framstå som väldigt seriöst, istället för att ha ett enkelt vettigt reglemente.

Men har efter att ha läst här beslutat att inte prova denna serie, i.a.f. inte i år. Så ska sluta störa er nu då känns som det blir för mycket tjaft om ingenting
 
mina orginalfotpinnar har 6mm diameter längt ut, altså 3mm radie, långt från godkända 8mm.



min bakkåpa är 450mm bred orginal, ganska exact... så beroende på ebsikningsmannens humör just den dagen är den godkänd/icke godkänd

Var de 2 bitarna jag systade på, men som sagt, en hel bibel med regler

En väldigt stor del av våra regler härstammar från FIMs generella tekniska reglemente och är inget man kan ändra sådär med lätthet.

Det finns ingen som går runt med måttband och kollar sadelbredden. Är det original eller utformat så att det liknar original är det ok. Regeln härstammar från FIM och är till för att folk inte skall få för sig att konstruera vingar och dyl för att få downforce.

Samma sak med fotpinnar, handtag etc. Sålänge det ser rimligt ut är där ingen som tar fram skjutmåttet och underkänner. Kommer man däremot med nerslipade och spetsiga pinnar eller avvurpade kopplingshandtag blir man med rätta underkänd.
 
Är ju precis så jag tycker det borde vara ;) har 636'an här i vardagsrumemt bakom mig och ser direkt att avgassystemet är i 3 delar, inte 1 del som svemo kräver, fotpinanrna är defenitivt för små, bakkåpan är 45cm bred orginal, så på fitthåret att den godkänns.
Läste igenom posterna igår och var som sagt en jävla massa det fastnar på, utöver då kedjeskydd najning och bål



kanske inte orginal men homologiserade grejer, typ KTM powerparts och liknande dyrsaker. sen står det ju faktiskt orginal i svemotexten "Allt annat skall vara som original homologiserad mc."

Nej jag springer inte runt nu, men behöver jag ännu en hoj för att få vara med är det 20k. Köra med nån av de jag har är det nästan samma summa i delar om man kör på köpegrejer, fixar man en del själv kanske man komemr undan med hälften

Suck.....

Du har inte koll på varken hur reglementen är skrivna eller hur det fungerar i RR va?

Homologiserat innebär att motorcykeln måste vara massproducerad dvs du får inte komma med en MotoGP cykel. Och de delar som inte får bytas innebär att de måste vara som på original mc.

Så du får ta din 636, montera kraschkåpor, najja, byta glykolet mot vatten, trycka dit en colaburk som uppsamlingskärl och en 300kr hajfena sen är det fritt att gasa. Den enda stora utgiften är kraschkåporna och de vill du ha även om du kör bandagar för krascha kommer du att göra förr snarare än senare...
 
Lugn nu..

Det ska vara samma som i rookie fast skurna däck, ja körde hela förra året i rookie och det ni ska tänka på som dem kommer kolla på besiktningen är följande,

Tank skum
Styrstopp. Finns att köpa i gummi som man sätter på gaffeln hos greven etc värt pengarna!!
Najning alla oljepluggar bromsok oljefilter
Underkåpa ska ha pluggar i sig man kan dra ut vid regn
Start nr ska vara tydliga ovh så stora ni kan typ 12-13 cm i höjd, ha på sidan fram å på bak kåpan,
Sen ljudet men det är ju ingen nyhet,

Sen kan ni köpa en moto2 cykel för 1 miljon den får ni köra med, ni får byta allt på era cyklar mer eller mindre.
 
Ska man locka nytt folk från bandagar att börja med racing tror jag nyckelsakerna är att hålla det enkelt, och att man ska kunna testa med den hoj man redan har och kör bandagar med. Något som inte ligger i linje med 10 A4 regler på hur din hoj och utrustning ska vara, hade det varit så i "korpen", flera A4 om vilka skor du får ha hur långa skosnören etc, ja hur många hade börjat spela korpbandy/fotboll då.

Är ett väldigt enkelt reglemente, är hojen original eller som original är den godkänd förutom säkerhetsdetaljerna som uppsamlingskärl, båt och najning och hajfena.

Att det ska vara viss storlek på styr/fotpinnar är ju en säkerhetsdetalj det med, smala spetsiga saker har en förmåga att lättare äta sig in genom skinn.

Detta är ju inte enbart för din egen säkerhet utan även dina kombattanters , när ni ligger i en hög av plast, skinn och aluminium så vill ju inte din motståndare få handen avklippt mellan ditt drev och kedja eller bli parad med din styrpinne.......

Samla ihop tankarna och börja om, det går åt några hundra och en dag kanske att fixa till det som behövs att få den godkänd, det är inte mycket i en säsongs alla kostnader och tid...... :)
 
Är ett väldigt enkelt reglemente, är hojen original eller som original är den godkänd förutom säkerhetsdetaljerna som uppsamlingskärl, båt och najning och hajfena.

Att det ska vara viss storlek på styr/fotpinnar är ju en säkerhetsdetalj det med, smala spetsiga saker har en förmåga att lättare äta sig in genom skinn.

Detta är ju inte enbart för din egen säkerhet utan även dina kombattanters , när ni ligger i en hög av plast, skinn och aluminium så vill ju inte din motståndare få handen avklippt mellan ditt drev och kedja eller bli parad med din styrpinne.......

Samla ihop tankarna och börja om, det går åt några hundra och en dag kanske att fixa till det som behövs att få den godkänd, det är inte mycket i en säsongs alla kostnader och tid...... :)

Fast jag måste till viss del hålla med Klubba! Här hade Svemo en chans att skriva ett lättförsåeligt enkelt reglemente för att locka nya intresserade bandagsåkare till sporten. Detta misslyckades man kapitalt med!
 
Om ni tar licensen så får ni svar på det mesta! Annars kan ni fråga då.
Själv kör jag med en race godkänd hoj när jag bara kör bandagar men det gör jag av rutin då jag slutade köra tävlingar för 25 år.
 
Fast jag måste till viss del hålla med Klubba! Här hade Svemo en chans att skriva ett lättförsåeligt enkelt reglemente för att locka nya intresserade bandagsåkare till sporten. Detta misslyckades man kapitalt med!

Problemet ör att ni ska lusläsa allt i minsta detalj vilket är bra, men som allt annat så behöver man kanske bara koncentrera sig på det som ör viktigt för säkerhet och nödvändigt, att kåpan ska vara 45 cm hit å dit är inte en kotte som tittar på, förra året körde en tjomme med ryamatta som bak kåpa!

Så koncentrera er på det ni verkligen behöver och vad dem kollar på så kan ni få en riktigt banhoj på en dag om ni har grejorna ni behöver. Som hajfena najjning båt osv.. Är det oklart vad som behövs i en besikning så kan vi ju skriva en lathund!
 
Fast jag måste till viss del hålla med Klubba! Här hade Svemo en chans att skriva ett lättförsåeligt enkelt reglemente för att locka nya intresserade bandagsåkare till sporten. Detta misslyckades man kapitalt med!

Fast, mycket enklare än " ta en gathoj och fixa säkerhetsdetaljerna eller, ta en gammal racehoj och kör" blir det väl inte........att det kan vara svårt att ta till sig texten är en annan sak.

På licenskursen får man ju lära sig en del om detta och licens ska ju alla ha så.....

Marknadsföring är en annan sak. :)
 
Varför ska det vara så krångligt då? Kan man inte bara köra med sin gathoj som den är med orginalkåpor, onajat och nummerplåt?

Tyvärr skulle många nya fina KawazukiRRR mulas i sandfållorna, det är ren kapitalförstöring att köra racing med orginalkåpor, en nyare gathoj är oftast helförsäkrad men den bistra sanningen är att om du mular den på en tävling så får du inte en peso i ersättning.

Din blanka fina gathoj gör sig bäst på gatan.

Köp en färdig gammal banräcer istället, då slipper du att gråta blod när du kastar dig i bollhavet så att flisorna ryker.
 
Fast, mycket enklare än " ta en gathoj och fixa säkerhetsdetaljerna eller, ta en gammal racehoj och kör" blir det väl inte........att det kan vara svårt att ta till sig texten är en annan sak.

På licenskursen får man ju lära sig en del om detta och licens ska ju alla ha så.....

Marknadsföring är en annan sak. :)

Jo, fast det gäller att locka folk till licenskursen också. Det man skulle ha gjort var att förutsätta att personen som läser inte kan någonting om hojar rent tekniskt och sedan gjort en broschyr med ett par sidor med enkelt språk, illustrationer och tips som visar hur jag steg för steg tar mig fram till mitt första race med den hoj jag har.

Min åsikt är att man måste alltid fråga sig: Vad är målsättningen? I detta fallet hoppas jag att det är att locka fler till sporten. Då måste man göra det enkelt och pedagogiskt om man vill locka andra än redan pålästa nördar som du och jag...
 
En undran här, när jag läser igenom reglerna tidigare här står det: "Avgasrör får inte enbart vara fastsatt vid motorcykeln med vulkade gummielement, skruvar och/eller muttrar."

Jag kanske är tillfälligt korkad just nu, men finns det några andra sätt att sätta fast avgasröret?
Måste man svetsa fast det eller vad är det som menas?
 
En undran här, när jag läser igenom reglerna tidigare här står det: "Avgasrör får inte enbart vara fastsatt vid motorcykeln med vulkade gummielement, skruvar och/eller muttrar."

Jag kanske är tillfälligt korkad just nu, men finns det några andra sätt att sätta fast avgasröret?
Måste man svetsa fast det eller vad är det som menas?

Man kan popnita också. Men det är inte rätt. :fakta
 
En undran här, när jag läser igenom reglerna tidigare här står det: "Avgasrör får inte enbart vara fastsatt vid motorcykeln med vulkade gummielement, skruvar och/eller muttrar."

Jag kanske är tillfälligt korkad just nu, men finns det några andra sätt att sätta fast avgasröret?
Måste man svetsa fast det eller vad är det som menas?

Fjädrar anamma
 
Den gyllene regeln gällande reglementet är, efter vad jag lärt mig, att inte bry sig om vad som står överhuvudtaget utan istället fråga eller kolla på de som tävlar. Blir deras hojar godkända kommer din bli det. De olika reglementena är ett rent virrvarr. Sunt förnuft gäller. Reglementena är för syns skull.

Vad gäller avgasrör så kan fastsättningen vara kompletterad med fjädrar. Men återigen, vem bryr sig?

En undran här, när jag läser igenom reglerna tidigare här står det: "Avgasrör får inte enbart vara fastsatt vid motorcykeln med vulkade gummielement, skruvar och/eller muttrar."

Jag kanske är tillfälligt korkad just nu, men finns det några andra sätt att sätta fast avgasröret?
Måste man svetsa fast det eller vad är det som menas?
 
Underkåpa ska ha pluggar i sig man kan dra ut vid regn

Har länge försökt hitta några riktigt bra pluggar utan att lyckas. Nån använde plugg från Biltema som var svår att få tag på och visade sig vara fel storlekar. Silvertejp har varit min lösning hittills.

Nån som har tips på plugg till båten?
 
Har länge försökt hitta några riktigt bra pluggar utan att lyckas. Nån använde plugg från Biltema som var svår att få tag på och visade sig vara fel storlekar. Silvertejp har varit min lösning hittills.

Nån som har tips på plugg till båten?

Vi kör med HRC-pluggar. Kostar inte så mycket.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top