Motionärsklass i roadracing!

Är det bara jag som ser problem med att blanda oerfarna förare, med olika talang och skicklighet, på hojar mellan 35hk och 210hk i samma race? Jag kanske är larvig?

Nej, det är inte bara du som ser problem. Min åsikt är att det är en intressant ide som tyvärr inte är tillräckligt genomtänkt. Redan på en bandag är det en mycket dålig ide att blanda förare med tio sekunders skillnad i varvtid, eller etthundrafemtio hästkrafters skillnad för den delen. Hur ska det då gå när tävlingsdjävulen tillkommer...?

Jag tror att när allt kommer omkring så kommer Svemo att sansa sig och i alla fall inte tillåta tävlingsverksamhet på de alltför enkla premisser som anges av trådstartaren. Återigen, iden är intressant men kräver mer arbete.
 
Nej, det är inte bara du som ser problem. Min åsikt är att det är en intressant ide som tyvärr inte är tillräckligt genomtänkt. Redan på en bandag är det en mycket dålig ide att blanda förare med tio sekunders skillnad i varvtid, eller etthundrafemtio hästkrafters skillnad för den delen. Hur ska det då gå när tävlingsdjävulen tillkommer...?

Jag tror att när allt kommer omkring så kommer Svemo att sansa sig och i alla fall inte tillåta tävlingsverksamhet på de alltför enkla premisser som anges av trådstartaren. Återigen, iden är intressant men kräver mer arbete.

Personligen ser jag mindre problem med 10 sekunders skillnad i varvtid, kontra 120 km/h hastihetsskillnad på rakorna. När någon backar emot en i 100 knutar, och man själv håller 230-240, då tar det TID att veja, styret går TUNGT och hojen vill gå rakt fram….
 
I en perfekt värld, hade detta inte behövts men det är bara att inse, görs ingenting dör roadracing ut i Sverige... startfälten måste fyllas.

Det finns ju klasser överallt utomlands där man kör lite mer på kul, med det man har, utan större problem.
Tycker det är en bra ide att få fler att köra... Sedan kommer det säkert vara en del snabbare förare i ER6 cupen, men jag tror & hoppas detta kommer bli en bra satsning.

Bättre detta, än att köra på som "vanligt" med 6-7st startande i SBK (som det var på Sviesta)
 
I en perfekt värld, hade detta inte behövts men det är bara att inse, görs ingenting dör roadracing ut i Sverige... startfälten måste fyllas.

Det finns ju klasser överallt utomlands där man kör lite mer på kul, med det man har, utan större problem.
Tycker det är en bra ide att få fler att köra... Sedan kommer det säkert vara en del snabbare förare i ER6 cupen, men jag tror & hoppas detta kommer bli en bra satsning.

Bättre detta, än att köra på som "vanligt" med 6-7st startande i SBK (som det var på Sviesta)

Det ligger en del i vad du säger! Låt oss hoppas att hojar med mindre än 65-70 hk kör i någon annan klass! I så fall kommer detta att kunna bli JÄTTEKUL!!! Håller tummarna!
 
Personligen ser jag mindre problem med 10 sekunders skillnad i varvtid, kontra 120 km/h hastihetsskillnad på rakorna. När någon backar emot en i 100 knutar, och man själv håller 230-240, då tar det TID att veja, styret går TUNGT och hojen vill gå rakt fram….

Det är ju en motionärsklass. Förmodligen kommer man inte ligga supertätt och söka slipstream/liknande. Dessutom tror jag att, när man vet om att det är stora skillnader på rakorna, kommer man vara mer uppmärksam och ha större marginaler.
 
Det är ju en motionärsklass. Förmodligen kommer man inte ligga supertätt och söka slipstream/liknande. Dessutom tror jag att, när man vet om att det är stora skillnader på rakorna, kommer man vara mer uppmärksam och ha större marginaler.

Om du tror motionärer tar det lugnt,,, haha,,, på rakorna, nej det de tar det inte lugnt där heller. Startträning på Sviestad är även det på blodigt allvar, så bland snabbt med långsamt är inte bra, det kommer att bli incidenter pga just det.
 
Tja, lär väl sortera sig då de som är för snabba inte kommer få köra, de får köra rookie istället.

Tror det blir bra jag. :)

Lite amerikansk humörhöjare i mörkret. :)

 
Det är ju en motionärsklass. Förmodligen kommer man inte ligga supertätt och söka slipstream/liknande. Dessutom tror jag att, när man vet om att det är stora skillnader på rakorna, kommer man vara mer uppmärksam och ha större marginaler.

Det där är argument som är rent FEL! Jag har aldrig rejsat på kul, det är ALLTID allvar; jag vill ALLTID köra om, vare sig det är med gokart mot brorsans killar eller Superstock SM!
Och jag tror att hornen växer ut på de allra som tävlar, annars skulle de inte tävla, utan nöja sig med bandagar!:)
 
Det där är argument som är rent FEL! Jag har aldrig rejsat på kul, det är ALLTID allvar; jag vill ALLTID köra om, vare sig det är med gokart mot brorsans killar eller Superstock SM!
Och jag tror att hornen växer ut på de allra som tävlar, annars skulle de inte tävla, utan nöja sig med bandagar!:)
Ja, hornen växer sig helt fantastiskt stora när man väl sitter där på gridden och adrenalinet närmast sprutar ur öronen.
 
ABSOLUT INTE, det låter jätteläskigt och rent ut av DUMT! Vem som helst kan dra fullt ut på rakan och ligger man som tredje man i en grupp på några 600:or/tusingar, och de kommer ikapp en som håller stumt på sin 300 Ninja…. Då blir det läskigt! Jag har själv vid flera tillfällen skitit på mig då jag gått igenom sista knicken ut på Falkenrakan TÄTT TÄTT TÄTT i röven på ett par tusingar för att få lite draghjälp, när de plötsligt vinklar ut mot mitten och jag PLÖTSLIGT ser en 125- Junior BACKA emot mig i 100 knutar. FIFAN!!!!:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd

Det är väl just av denna anledning man inte kör 125 GP ihop med Rookie 1000 fast de kör samma varvtider!!! Eller?
Har ju själv kört std 125 tsm med tusingarna och det är riktigt skumt. Inte alltid på rakorna utan det lirar liksom inte. Det kan komma en 1000 kubikare upp precis jämsides och börja bromsa men då håller man ju stumt ett tag till på en 125a, det är väldigt svårt att bromsa om en så lätt och smidig hoj som förmodligen minst lika bra bromsar som valfri tusing på marknaden. 125 räser och även 250 räser är ok tsm med standard 125orna men när det blir tunga fyrtaktare så blir det liksom helt otajmat, och det framförallt är skitfarligt.

Det är ju en sak att köra IOM man är medveten om tt man kan dö när som helst osv, än att komma som en grönis till söndagens rejs och tänka "Jaaa det häär ska bli kuuuul!!" ända tills man får en 300 kilos torped i ryggen i 290 km/t av någon som tänkt "Nu ska jag faaaan visa att jag kan köra fort här så grabbarna blir impade!!!"

Hoppas det är mer genomtänkt, annars lär vi se hemska saker.

En sak som minst 70-100(eller nåt) hk och fyrtakt endast hade nog varit mer klokt för att jämna ut saker och ting.
 
Last edited:
Hur kan detta vara möjligt? Finns inte täckning för mer än en klass! SST, SBK, R1000, R600, junior cup, mini moto osv osv. kommer att köra som ett startfält i två deltävlingar på Karlskoga. Så blir det!
 
Jag har tävlat i SM för länge sen men var aldrig snabb..men jag hade väl inte så mycket tävlingsinstinkt.
Men funderar faktiskt om man skulle köra ett ett race i år.Verkar som en kul ide..
När jag började som debutant(Rookie fanns inte) och om jag kommer ihåg rätt så i stor debutant 351 cc upp till 1300..Lilla debutant var 125-350..
Det funkade..den som lever får se!
 
Det där är argument som är rent FEL! Jag har aldrig rejsat på kul, det är ALLTID allvar; jag vill ALLTID köra om, vare sig det är med gokart mot brorsans killar eller Superstock SM!
Och jag tror att hornen växer ut på de allra som tävlar, annars skulle de inte tävla, utan nöja sig med bandagar!:)

Det är därför du inte är motionär!

Så har jag också varit, men det har försvunnit. Det är väl för att allt är så trist jämt.

Men du kanske har rätt. Glöden kanske kommer tillbaka.
 
Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elitförare men blir automatiskt uppflyttad till Rookie 600 eller Rookie 1000 om den genomsnittliga varvtiden man erhållit under race är inom 110% av genomsnittstiden för Rookie 600 eller Rookie 100 under två tävlingar samma säsong.

Uppflyttning sker till den klass som passar det maskinmaterial föraren har och kan ske under innevarande säsong.

Hur funkar det att tvångsflytta en 636'a, gixxer 750, hayabusa, eller för den delen en ER-6 till rookie när de inte får köra där :va
 
Har ju själv kört std 125 tsm med tusingarna och det är riktigt skumt. Inte alltid på rakorna utan det lirar liksom inte. Det kan komma en 1000 kubikare upp precis jämsides och börja bromsa men då håller man ju stumt ett tag till på en 125a, det är väldigt svårt att bromsa om en så lätt och smidig hoj som förmodligen minst lika bra bromsar som valfri tusing på marknaden. 125 räser och även 250 räser är ok tsm med standard 125orna men när det blir tunga fyrtaktare så blir det liksom helt otajmat, och det framförallt är skitfarligt.

Det är ju en sak att köra IOM man är medveten om tt man kan dö när som helst osv, än att komma som en grönis till söndagens rejs och tänka "Jaaa det häär ska bli kuuuul!!" ända tills man får en 300 kilos torped i ryggen i 290 km/t av någon som tänkt "Nu ska jag faaaan visa att jag kan köra fort här så grabbarna blir impade!!!"

Hoppas det är mer genomtänkt, annars lär vi se hemska saker.

En sak som minst 70-100(eller nåt) hk och fyrtakt endast hade nog varit mer klokt för att jämna ut saker och ting.

Grejen är väl att DU aldrig märkte hur rädd JAG blev när du och din 125 std PLÖTSLIGT backade emot MIG i 100 knutar på Falkenrakan….:)
 
Grejen är väl att DU aldrig märkte hur rädd JAG blev när du och din 125 std PLÖTSLIGT backade emot MIG i 100 knutar på Falkenrakan….:)

Är ju glad för det!... Men jag menar att det är inte BARA är på rakorna som skillnaden märks, även om det är där den största risken finns.
 
Är ju glad för det!... Men jag menar att det är inte BARA är på rakorna som skillnaden märks, även om det är där den största risken finns.

Absolut! I kurvorna har jag inget minne av att du backade emot mig ALLS!!!:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top