Motardmuppar

Man märker på svaren vilka som blev valda sist på gympan i skolan :hihi
 
Uhh vad jag älskar motard :D
Dock saktar/varvar jag alltid ner när jag ser små barn, hundar etc.
 
Jag tycker att man ska förbjuda intercom-system och GPS för motorcyklar. Dom som har sånt skit på hojen tappar ju fokus på körningen och är därför en mycket större fara i trafiken. Kanske till och med en större fara än den motardåkare som kör 6-7km på bakhjulet med all koncentration på körningen, eller?

Vidare anser jag att alla hojar över 200kg ska förbjudas eftersom deras vikt gör dom ohanterliga och helt klart mycket farligare att framföra i trafik än en motard som inte väger ens i närheten av så mycket. Dessutom brukar bromsarna på så tunga hojar vara extremt dåliga, trafikfarliga med andra ord.

Sen kan man ju fundera på hur körskickligheten skiljer sig mellan dom olika motorcykeltyperna? Jag skulle nog våga sätta några kronor på att den genomsnittliga motardföraren är bra mycket bättre på att reda upp en krissituation jämfört med, låt oss säga den genomsnittliga BMW eller HD-motorcykelföraren.


Men inte fan lägger jag upp en tråd där jag klagar på alla återfallsknuttar på BMW, HD och andra blysänken. Vill dom köra runt med intercom, gps och kassa bromsar så får dom väll göra det. Att dom sedan välter ner i diken i 70km/h och bryta lårbenshalsen eller får panik och kör rakt in i en bromsande bil är ju trist, men det är en risk dom är medvetna om och därför deras egna val.
Om en motardförare slår runt framåt eller bakåt när han leker med hojen så är det också trist, men en risk man tar när man kör så.




Att sedan en motardförare drar mer uppmärksamhet till sig än en gubbe på BMW som vinglar runt är ju en sak, men inte fan ska man behöva sluta med det man älskar bara för att några tråkiga svenssons tycker det? Isf ska man ju sluta åka hoj helt, för alltid retar det någon. Customs bullrar för mycket och körs bara av HA-ligister, offroadare kör sönder naturen, sporthojar kör för fort, motarder bara leker i trafiken, touringhojar är fula osv....


Om du menar på att motarder skulle vara mer frekventa i anmälda olyckor och därför orsaka högre premier osv så tvivlar jag starkt på det. Med en motard kör du väldigt sällan över 120 km/h och åker du omkull så kostar det inte många kronor att laga hojen.

Med tanke på hur snabba försäkringsbolagen är på att ta betalt så skulle premien för motarder vara mycket högre om dom ofta var med i allvarliga olyckor med personskador som följd.


Så sluta gnäll och stick ut o åk på din BMW, jag lovar att jag inte ska starta en tråd som heter BMW-muppar :pannkyss
 
Jag tycker att man ska förbjuda intercom-system och GPS för motorcyklar. Dom som har sånt skit på hojen tappar ju fokus på körningen och är därför en mycket större fara i trafiken. Kanske till och med en större fara än den motardåkare som kör 6-7km på bakhjulet med all koncentration på körningen, eller?

Vidare anser jag att alla hojar över 200kg ska förbjudas eftersom deras vikt gör dom ohanterliga och helt klart mycket farligare att framföra i trafik än en motard som inte väger ens i närheten av så mycket. Dessutom brukar bromsarna på så tunga hojar vara extremt dåliga, trafikfarliga med andra ord.

Sen kan man ju fundera på hur körskickligheten skiljer sig mellan dom olika motorcykeltyperna? Jag skulle nog våga sätta några kronor på att den genomsnittliga motardföraren är bra mycket bättre på att reda upp en krissituation jämfört med, låt oss säga den genomsnittliga BMW eller HD-motorcykelföraren.

Hela det här inlägget saknar verklighetsanknytning. Genomsnittlige motardföraren? Vadå vilken kurs går man för att bli en genomsnittlig motardförare eftersom man sedan blir så duktig? Nä det där med körskicklighet är helt individuellt även på motarder.
 
Det lustiga är ju att när vi var "unga" gjorde vi allt för att INTE väcka uppmärksamhet och anstöt. Vi ansåg (helt korkat med dagens klimat) att "flyga under radarn" var det bästa OM MAN VILLE FORTSÄTTA MED DET MAN HÅLLER PÅ MED OCH TYCKER ÄR KUL och att i princip all uppmärksamhet från allmänheten var av ondo.
Ska bli kul att läsa dagens ungdoms deklarationer.

"Jag har jobbat en massa svart på kiosken i hamnen hos XXXXXX-XXXX. IN YOUR FACE!!"

Håller med. Att "verka men inte synas" är det smartaste i långa loppet.
Mvh
J
 
Jag tror att du missuppfattat mig. Det jag menar är inte att en hojtyp eller MC-förartyp är bättre än någon annan. Det jag säger (vilket flera redan har förstått) är att i en tid där debatten går het kring motorcyklars vara eller inte vara så är det inte lämpligt att använda trafikerade gator som lekplats.

Jag ifrågasätter inte din kompetens som MC-förare, däremot bör du mfl fundera lite över var och när du busar.

Jag kan ha alldeles förträffligt kul med min 230-kilos BMW, men jag väljer mina tillfällen.

 
Vilket drag det vart i tråden så jag hakar på!
Alla ser bara SVART eller VITT det är löjligt att se "förståsig påare" skriva hur vi sätter folks liv på spel genom att "stunta" (bakhjulsåka, burna etc etc) i trafiken..

Alla vi/dom som gör sånna här grejer vet riskerna/konsekvenserna och vi har mer innan för panbenet än många tror. Trotts att snacket på forumet lyder "NU DRAR VI EN BOOMMBAR REPA!!!" så är inställningen i "stridens hetta" lugn och folket är bara ute efter en liten adrenalinkick och en rolig åk tur.

Och att säga att den lilla droppen förgiftar hela havet pga såna här grejer är ju oxå ganska mycket skit snack..
Tex ser man en kamphund tugga på en liten flicka tänker inte folk "AARRGGHHHH avliva alla hundar och kastrera deras ägare.."

Vi sätter knappast folks liv i fara! och vi pissar fan inte på motorcyklismen för att vi har en mer aktiv körstil.
 
Last edited:
hehe. Dom här trådarna kommer hela tiden igen och med dom alla korkade svar. Det ena efter det andra.

4. Tro sjävla fan det är farligt att köra i 200 oxå. Vad ahr det med saken att göra? Är det nån som sagt att det är ok att ligga och rejsa i 200 mellan andra trafikanter till skilnad från att göra motardstunts mellan andra trafikanter

Era 15 sekunder i rampljuset.

Visdomens källa har talat! Det är väl bra att folk får säga vad dem tycker!

Det är relevant om du läser tråden, då försäkringspremier disskuterades och vad som driver priserna uppåt...

15 minuter i rampljuset heter det :arsele
 
Varför just ett påhopp på oss motardförare?

Hade varit vettigare att bara använda rubriken "Muppar", nu verkar det bara som att vi som kör motard är värre än alla andra. Vilket jag verkligen betvivlar.
Denna tråd känns helt ärligt rätt onödig, skulle inte vara några problem att starta en sån här varje dag det är soligt om folk som kör hd, sporthoj, motard, touring offroad, 125:a osv.
 
Varför just ett påhopp på oss motardförare?

Hade varit vettigare att bara använda rubriken "Muppar", nu verkar det bara som att vi som kör motard är värre än alla andra. Vilket jag verkligen betvivlar.
Denna tråd känns helt ärligt rätt onödig, skulle inte vara några problem att starta en sån här varje dag det är soligt om folk som kör hd, sporthoj, motard, touring offroad, 125:a osv.


Jo för att han såg 4 motarder som betedde i hans ögon väldigt illa = motardmuppar. Skulle det ha varit glidare så blir det glidarmuppar alt sporthojar = sporthojsmuppar osv. Motarder är uppenbarligen är en utsatt grupp som är verkar ha för kul men men vissa tycker om att köra 300+ också vilket knappast har med motarder att göra!
 
Hela det här inlägget saknar verklighetsanknytning. Genomsnittlige motardföraren? Vadå vilken kurs går man för att bli en genomsnittlig motardförare eftersom man sedan blir så duktig? Nä det där med körskicklighet är helt individuellt även på motarder.

Givetvis är körskickligheten helt individuell, men det ändrar inte det faktum att den som "leker" och lär sig sina och hojens gränser är en säkrare förare i en krissituation än nån som aldrig använt sina bromsar fullt ut och inte vet hur hojen beter sig när den stressas mer än normalt.
 
Jo för att han såg 4 motarder som betedde i hans ögon väldigt illa = motardmuppar. Skulle det ha varit glidare så blir det glidarmuppar alt sporthojar = sporthojsmuppar osv. Motarder är uppenbarligen är en utsatt grupp som är verkar ha för kul men men vissa tycker om att köra 300+ också vilket knappast har med motarder att göra!

Då sätter jag mig och väntar på trådar om resten av hojmodellernas muppar :corn

Annars så lär nog dessa "motardmuppar" knappast vara dom första hojåkare han sett som lattjar lite på allmänna vägar och förmodligen inte dom värsta heller...
 
Tänkte bara flika in i debatten med att säga att bakhjulsåka e jävligt 2005.


Japp nu är det inne med ha de flashigaste skinnstället och den kraftfullaste hojen som finns men ändå hålla båda hjulen i backen! :D
 
Jag upptäckte idag att man svinar fan så mycket mer på en motard än en sporthoj, iaf jag. Det är lite mer OuTlAW.
 
Jag upptäckte idag att man svinar fan så mycket mer på en motard än en sporthoj, iaf jag. Det är lite mer OuTlAW.

Nja till viss del kan även jag känna så men det känns roligare att dra upp den på bakan ifrån ca 40km/h istället för att behöva närmare 100km/h med en sporthoj!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top