Motardkitta KTM 380 SX

KTM DAVVE skrev:
Sant det.. Blir det satsning med Italion även denna säsong?

yes, tror hojen blev hämtad ner i italien förra helgen.
ska bli kul, hoppas på lite mer motard i sm bara...

rejser skrev:
vanlig silverfälg, sitter 310mm Beringerskiva på.
har fyrkolvsoket oxå om du vill slå till på allt.

Ok, nu har jag fått reda på att infästningen till oken ser annorlunda ut på -99:orna. :(
Ingen som råkar veta hur det skiljer sig och om det är möjligt att lösa med distanser eller liknade?

rejser skrev:
det låter som en bra idé :tummenupp
2-t motard e kuuul.

på min så körde jag bara med lite mer fjäderförspänning fram och mera komp påställt, returen får man ju pilla lite med så att det känns bra.
plus att jag höjde gaffelbenen 15mm i kronorna, fick göra distanser och höja upp styret för att kunna höja benen så mkt dock.
bak sänkte jag stötdämparen ca 25mm med en bricka inuti dämparen.
hojen kändes mkt bättre i kurvor efter sänkningen fram och bak, lägre och goare.
5" fälg får plats på en -02a utan större problem iaf, men ta bort aluskyddet utanpå kedjestyraren och kör med plastprylen bara.
drevning på normalsnabba banor...typ 15-42,45... på barkaby hade jag 15-38 men då gick det ju mkt fortare än vanligt.
hade Domarör och V-force insug på min och det kan rekomenderas, alla som såg den på banorna kan nog intyga att den gick rätt bra.
borrade ett gäng hål för mer luft och fränare baaaap ljud oxå, se avataren.

har du hjul till den redan eller?
ligger ett framhjul här och skräpar annars, passar rätt på med 17mm axel som på din.
ni som kör 380 måste ju veta lite om maskinen, som jag vill veta t,ex hk antalet mm, funderade på att skaffa crf 450 men ångrade mig när jag fick höra hur mycke pill det e med ventiljustering (har inte tid,vill köra) och alla som kör motorhaveri på dom (4-takt) och tänkte då hålla mig till 2-takt vilket jag tycker verkar mer pålitligt och billigare i underhåll.
ärligt talat verkar det inte som det finns alternativ när det gäller 2-takt? eller?

det är fullt tillräckligt antal hk...drygt 50hk på bakhjulet.
och jämför nu inte med tex en honda 250 som det står har 58hk i katalogerna.

jra_racing skrev:
Kul att du uppskattade det jag sa och att det kan hjälpa dig vidare...
Iaf tror inte att det är ett riktigt sxs kit KTM Davve har för då ska det vara annan cylinder,vev,kylare,tändning,topp,kolv,avgasrör och lite annat men det räcker nog det han hade

Jag har testat en full sxs ex VM cykel (troligen Shanye King, åtminstone så var gaffelkronan hans fd) något otroligt med effekt på gränsen till okörbart, massor av botten för att sen bara fullkommligt explodera när man hissade trotteln, kul men knappast särskilt effektivt såvida du inte är en fruktansvärt duktig chaffis :)

Satsa på ett annat avgasystem och andra reeds så kommer du långt........

Last edited:
jag har aldrig sagt att den skulle vara körbar :lol Bara att det va bra med effekt och det går ju att justera så den blir lite med hanterbar. Men jag tror att det blir svårt att få tag i ett riktigt sxs kit det finns ju lite stuff att köpa från KTM men det är bara lite mer än orginal.

rejser skrev:
drevning på normalsnabba banor...typ 15-42,45... på barkaby hade jag 15-38 men då gick det ju mkt fortare än vanligt.

Vet du ungefär vad du hade för toppfart med de olika drevningarna? Minsta bakdrev till min fälg verkar vara 41 & största framdrev som verkar finnas är 16.
Den kombinationen blir ju snarlik 15-38, men jag vet inte hur banan i barkaby såg ut. Det går ju fort på raksträckorna i Linköping, så frågan är om det räcker till? :va

Tanka hem http://www.geocities.com/farmerlip/gearing.xls och sen är det bara att pilla in dina siffror.

Barrett skrev:
Vet du ungefär vad du hade för toppfart med de olika drevningarna? Minsta bakdrev till min fälg verkar vara 41 & största framdrev som verkar finnas är 16.
Den kombinationen blir ju snarlik 15-38, men jag vet inte hur banan i barkaby såg ut. Det går ju fort på raksträckorna i Linköping, så frågan är om det räcker till? :va

var effekten ligger spelar ju ingen roll. Min 500 varvar c:a 8-8500. 380´n varvar kanske lite mer. Lägg in 9000 och max effekt vid 7000 så är du nog rätt nära sanningen.
Barrett skrev:
Jo jag har det, och det va det som startade lite av min oro.
Men det ger ju inte så mkt när jag inte känner till eller har en bra uppfattning om hur mkt den varvar & vart effekten ligger :(

farmerlip skrev:
var effekten ligger spelar ju ingen roll. Min 500 varvar c:a 8-8500. 380´n varvar kanske lite mer. Lägg in 9000 och max effekt vid 7000 så är du nog rätt nära sanningen.

ok, tack! :tummenupp

Har du använt programmet så du har någon uppfattning vilken topphastighet som som kan vara lämplig som riktmärke på svistadbanan?

Men chikanen så var toppfarten förra året, regn, strax under 170.
Barrett skrev:
ok, tack! :tummenupp

Har du använt programmet så du har någon uppfattning vilken topphastighet som som kan vara lämplig som riktmärke på svistadbanan?

Barrett skrev:

enligt cykeldator så gjorde den 176km/h med 15-36 drevning och 160/60 bakdäck.

ktm har ner till 38 så det måste väl passa?
mitt 36 drev är gjort från drevämne och då ligger kedjan nästan emot navet...
tror inte ett 16 får plats fram, det är bara nån mm till kopplingscylindern med 15 på.

rejser skrev:
enligt cykeldator så gjorde den 176km/h med 15-36 drevning och 160/60 bakdäck.

ktm har ner till 38 så det måste väl passa?
mitt 36 drev är gjort från drevämne och då ligger kedjan nästan emot navet...
tror inte ett 16 får plats fram, det är bara nån mm till kopplingscylindern med 15 på.

Då verkar 9000rpm vara en väldigt bra gissning av FL

Det är en WRP-fälg jag har, dvs lika nav som husqvarna orginal. Jag kan inte hitta mindre drev än 41. :( Får se om det går special tillverka ngt.

Renthal har 16 drev till 380 i sitt sortiment, men jag har inte kollat hur det ser ut på hojen så du har säkert rätt. Får kika på det.

Annars blir väl att byta fälg alternativt byta ut 3-5 i växellådan :huvet

Drevämnen är ju inga problem att hitta. Hur, teoretiskt, fort skulle det gå med den drevning du har?
Barrett skrev:
Då verkar 9000rpm vara en väldigt bra gissning av FL

Det är en WRP-fälg jag har, dvs lika nav som husqvarna orginal. Jag kan inte hitta mindre drev än 41. :( Får se om det går special tillverka ngt.

Renthal har 16 drev till 380 i sitt sortiment, men jag har inte kollat hur det ser ut på hojen så du har säkert rätt. Får kika på det.

Annars blir väl att byta fälg alternativt byta ut 3-5 i växellådan :huvet

farmerlip skrev:
Om den inte varvar ur ruskigt fort så överlever du med 165 i toppfart. OM det blir chikan, men det borde det bli.

Ja ngt bör dom väl göra där iaf.

Supersprox hade visst 38-drev till min bakfälg. Någon som har erfarenhet av dom?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman